Te skrzynki poniżej - to nie dyskoteka!

Postanowiłem zamieścić tu parę słów o źródłach światła w latarniach morskich. Są to obecnie: żarówki zwykłe (nie wiem, na ile zwykłe), halogenowe i inne (brak wiedzy

Kilka słów wstępu:
"Pierwszą, źródłową wiadomość o murowanej latarni w Gdańsku mamy z 1482 roku. Po ogniskach rozpalanych na szczycie wieży zastosowano następnie łuczywa, a w średniowieczu nawet świece. W XVI wieku nad Bałtykiem funkcjonowało podobno 15 prymitywnych latarni morskich. Nie były może zbyt wyrafinowane technicznie, ale dzieki nim wiele statków uniknęło katastrofy. W XIX wieku wprowadzono światło naftowo-żarowe, potem acetylenowe i ok. roku 1920 reflektory elektryczne. Obecnie chętnie stosowane są żarówki halogenowe. Dzisiejsze latarnie są przeważnie bezobsługowe, sterowane automatycznie.
Najpotężniejsza latarnia morska należy do Francji. Umieszczono ją na wyspie Quessant, koło półwyspu bretońskiego. Natężenie jej światła wynosi około 500 milionów kandeli. Brak (jeszcze teraz) informacji jakie zastosowano tam źródło światła. Natomiast w Polsce mamy inne "rekordy". Najwyższą latarnią jest ta usytuowana w Świnoujściu. Jej światła umieszczone są 68 metrów n.p.m. Na jej szczyt prowadzi 300 schodów. Drugą pod względem wysokości umieszczenia światła jest latarnia w Porcie Północnym, w Gdańsku. Nowoczesna, jak na standardy światowe, a na jej szczyt można dojechać szybką windą. To jedyna latarnia z windą na naszym wybrzeżu. Mamy też najniższą latarnię. Jakżeby inaczej. To latarnia morska w Jastarni - tylko 13,3 metra. Jej światła umieszczone są 22,2 metra nad poziomem morza. I tu małe zaskoczenie - latarnia Kikut, na wybrzeżu zachodnim, ma wprawdzie tylko 15 m wysokości, ale jej światła wyniesione są na 91 metrów, bowiem tak wysokie jest tam wzgórze
Latarnia w Gdańsku Porcie Północnym to żelbetowa, prostokątna wieża położona ok. 1,3 kabla na południowy wschód od latarni w Gdańsku Nowym Porcie. Źródłem światła są lampy reflektorowe, umieszczone w panelach na obrotowym stole, włączane i wyłączanie automatycznie przez detektor mgłowy lub fotowyłącznik zmierzchowy. Pierwsze uruchomienie latarni nastąpiło 18.06.1984 r.
Obecnie źródłem światła latarni jest żarówka umieszczona w obrotowym, czterokierunkowym aparacie optycznym z soczewkami pierścieniowymi. Żarówka ma moc 1000 W i jest umieszczona w zmieniaczu żarówek - gdy pali się jedna, druga pozostaje w rezerwie. Zabezpieczeniem latarni przed zanikiem napięcia jest agregat prądotwórczy umieszczony w dyżurce latarnika, która znajduje się 8 m od budynku.
W dziewiętnastowiecznych latarniach morskich do wysyłania sygnałów świetlnych używano tzw. aparatury Fresnela. Tak było również w Świnoujściu. Cztery palące się koncentryczne knoty, podsycane olejem rzepakowym, dawały światło, którego zasięg był niewiele mniejszy od współczesnych latarni morskich i wynosił 24 mile morskie.
W latach dwudziestych XX wieku w latarni zainstalowano lampy elektryczne. Obecnie sygnały świetlne wysyła ze Świnoujścia żarówka o mocy 4200 W. Jej średnica w najszerszym miejscu wynosi 20 cm, a długość 42 cm. Zamontowana jest w optyce cylindrycznej i w zmieniaczu, który - jeśli żarówka ulega przepaleniu - automatycznie wymienia ją na nową. Charakterystykę światła latarni (4 + 1 = 5 s, czyli cykl - cztery sekundy światła i sekunda przerwy) nadaje kołowa przesłona składająca się z czterech wirujących blach, zawieszonych na urządzeniu przypominającym karuzelę. Przesłona ta początkowo poruszana była siłą opadającego ciężarka zawieszonego na linie, przechodzącej przez otwór w trzonie konstrukcji latarni. Ciężarek ten był codziennie, po służbie latarnika, podciągany na kołowrotku. Zwalniało się go w porze zapalania latarni. Obecnie mechanizm ten zastąpiony jest silnikiem elektrycznym.
Każda latarnia morska ma swoją charakterystykę świetlną- o to oznacza?
Każda latarnia ma swój indywidualny cykl świetlny o określonej długości podzielony na okresy świecenia i przerwy. Po tym właśnie charakterystycznym "mruganiu" nawigatorzy mogą łatwo rozpoznać, na wysokości której latarni się znajdują. Cykl ten powtarza się w charakterystycznych kilku lub kilkunastosekundowych okresach "
Popatrzcie tu:
Latarnia współczesna w działaniu:
http://153.19.91.132/pl/turystyka/szlak ... y_latarnia
A teraz kilka fotek:
Ze strony pstrykacz.blox.pl
Ze strony http://www.e-swinoujscie.pl
Ze strony http://www.poczta-polska.pl
Ze strony http://www.gniazdkodomowe.pl
ZE strony http://www.latarnia.gda.pl
Niezależnie od tego, czy są wśród nas forumowiczów osoby znad Bałtyku czy nie, Wasze uwagi i fotki żarówek, lamp mających zastosowanie w latarniach morskich będą tu mile widziane, bo materiału póki co mamy niewiele ....