Pozwolę sobie wtrącić mały offtopic, który może się nam tutaj przyda - szczególnie, że jest to forum, gdzie pojawia się sporo fotografii.
---
Oto małe uzupełnienie fotograficzne - stopnie korekcji barwy stosowane dawniej w filtrach fotograficznych dotyczą właśnie mireidów, a dokładniej wielokrotności o nazwie dekamired. 100 000 / CCT (o K) = dekamired. Dla typowego filmu negatywowego C41 (FujiColor Press 800) przyjmowałem CCT jako 5500K co odpowiada 18,2 dm, zimne światło w pochmurny dzień to 10dm, zatem należy założyć korekcję +8 dm - taki filtr jest łososiowy, oznaczany KR+ 8, w tym przypadku jest to popularny filtr 85C. Do światła lampy halogenowej (3000K czyli 33,3 dm) należy użyć filtra niebieskiego 80A czyli KB-13, ale wtedy pojawi się lekkie zazielenienie. W obu przypadkach należy uwzględnić różnice w ekspozycji, szczególnie w starszych aparatach ze światłomierzem CdS. Po co korygować na filmie, skoro potem i tak lab zrobi to samo? Bo przy korygowaniu filtrem barwy pozyskane z negatywu będą potem lepsze. Poza tym przy fotografowaniu na slajdach korygować po prostu trzeba.
Dzisiejsze aparaty cyfrowe posiadają balans bieli obliczany automatycznie, ale lepsze modele posiadają możliwość wprowadzenia temperatury barwowej ręcznie (nazywa się "K") lub presetami. Ponieważ algorytm wyboru automatycznego balansu bieli w typowych aparatach cyfrowych (w tym także w moim starszym Canonie!) źle działa na świetle o nieciągłym widmie lub przy dużej dysproporcji pasm o różnych długościach fali, światła lamp rtęciowych wyglądają na zielonkawe przy balansie bieli na auto. Gdy zrobić zdjęcie rtęciówki wymuszając balans bieli na 5500K, będzie wyglądała poprawnie, zbliżona do białego. Chociaż aparaty cyfrowe posiadają korygowany balans bieli, czasami lepiej zarzucić na szkło filtr korekcyjny i wymusić balans bieli na światło dzienne. Jednym z patentów, z których korzystam czasami jest autobracketing balansu bieli - wtedy aparat robi trzy zdjęcia o różnych nastawach WB. Wybieram najlepsze, dwa pozostałe idą do kosza. Szybciej niz przy kombinowaniu z RAWami.
BARDZO dobry tekst na ten temat znalazłem
tutaj i polecam go przeczytać tym, którzy chcą wiedzieć co nieco więcej.
Lubię dobre światło.