Cześć, chciałbym pomóc komuś tym tematem, może się komuś przyda, jeśli nie to trudno
Jak przetestować statecznik magnetyczny ?
Hmm, najprostrzy sposób to oględziny zewnętrzne, ale gdy nie jest to możliwe(np. do testów mamy statecznik zalewany)
musimy sobie poradzić inaczej - spokojnie nie chcę tutaj używać żadnych drogich sprzętów, sprawdzających stan izolacji
rezystancje itd.
Głównymi przedmiotami potrzebnymi do testów to oczywiście statecznik, napięcie sieciowe w tym przypadku 230V, oraz żarówka pracująca na wyższym prądzie niż statecznik.
Ale jak to obliczyć ?
doświadczalnie, poprzez strzelanie w moc żarówek głównego szeregu to tu przyda nam się ten wzór:
P/U=I [W/V=A]
Np:
I=P/U
I=? [A]
U=230 [V]
P=2000 [W]
I=2000/230
I=~8,7 [A]
Jeżeli na stateczniku widnieje informacja o prądzie (np. 7A) to możemy do niego dobrać odpowiednią żarówkę,
ale jednak do tego celu musimy przekształcić w/w wzór na taki:
P=U*I [W=V*A]
Np:
P=?
U=230 [V]
I=7 [A]
P=230*7
P=1610 [w]
Tak więc tutaj musimy dobrać żarówkę o wyższej mocy niż tej która nam wyszła w tym przypadku to będzie
żarówka 2kW-2000W (mowa tu o żarówkach głównego szeregu) jeżeli chcemy go sprawdzić już pod żarówką 2kW
musimy wykonać układ taki sam, jak do lampy rtęciowej (włączając ten statecznik w szereg z żarówką)
Ale z jedną modyfikacją-Wyprowadzonymi przewodami z kostki połączeniowej statecznika ! na końcu których będzie założony
wyłącznik. Pamiętajmy jednak o tym aby dobrać go do amperażu układu w tym przypadku to będzie min. 7A czyli wyższy to 10A
Gdy układ jest już uruchomiony, a żarówka świeci, musimy nacisnąć na wyłącznik połączony do układu
jeżeli żarówka będzie świeciła większą mocą, niż poprzednio oznacza to że nasz statecznik jest prawdopodobnie sprawny.
Jeżeli żarówka nie zmieniła jasności prawdopodobnie mamy do czynienia z uszkodzonym statecznikiem.
To są proste sposoby sprawdzania, jeżeli wg. tego co wyżej wymieniłem statecznik będzie sprawny to nie oznacza to 100% pewności
co do sprawności statecznika, ale wtedy mamy większą pewność że możemy go podłączyć do naszej lampy przystosowanej do statecznika.
W układzie występują napięcia, oraz prądy zagrażające życiu- za wszelkie szkody poniesione podczas testów ja nie odpowiadam.
Jeżeli zauważyłeś błędy w powyższym tekście-proszę zgłoś mi je.