Ostatnio zbudowałem z zalegających części stroboskop o regulowanej energii i częstotliwości błysków. Zbudowany jest on na bazie stroboskopu Jabel J-23 i Jabel J-111.
Budowa:
Stroboskop ten umieszczony jest w obudowie metalowej, palnik IFK120 umieszczony jest w reflektorze samochodowym. Na dole obudowy umieszczona jest płytka z układem elektronicznym stroboskopu. Z boku obudowy umieszczony jest wyłącznik i potencjometr regulacji częstotliwości błysków. Obudowa jest połączona przewodem trójżyłowym z wtyczką.
Zasada działania:
Układ ładowania kondensatorów elektrolitycznych o pojemności 100uF 400V wykorzystuje prostownik mostkowy zwierany za pomocą wyłącznika z przewodem zasilającym, Przy zwarciu dwie diody zostają odłączone i tworzy się podwajacz napięcia. Napięcie wzrasta z ok. 300 do 600V, co zwiększa energię błysku czterokrotnie. Prąd ładowania ogranicza kondensator elektrolityczny Miflex MKSP 5P o pojemności 4uF i napięciu pracy 400V. Przy kondensatorach umieszczono rezystory rozładowujące. Prostownik pomocniczy z kondensatorem 4,7uF 315V i diodą 1N4007 zasila generator impulsów. W obwodzie zasilania stroboskopu włączono rezystor drutowy 18 Om zabezpieczający diody i styki wyłącznika przed przeciążeniem prądowym.
Energia błysków wynosi ok. 2,5J przy trybie ze zwiększoną mocą ok. 10J, Częstotliwość błysków jest bardzo mała.
Stroboskop jest prawie ukończony, brakuje jeszcze mocowania reflektora i wykończenia obudowy.



