Polskie prototypy samochodów

Dyskusja na tematy dowolne

Polskie prototypy samochodów

Postprzez Utilizer » 7 listopada 2009, 13:20

http://www.wykop.pl/link/256795/niespel ... otoryzacja

Wspaniałe polskie projekty :)

Szkoda że nie trafiły do seryjnej produkcji :( , te auta są super

Polecam obejrzeć muzyka też dobra
Avatar użytkownika
Utilizer
 
Posty: 6575
Zdjęcia: 2797
Dołączył(a): 27 czerwca 2009, 19:39

Re: Polskie prototypy samochodów

Postprzez leon0785 » 7 listopada 2009, 15:15

Było kilka przyczyn z których powodu te samochody nigdy nie weszły do produkcji
1. Polityczne-wszystkim samochodom produkowanym w Polsce przyglądał się wielki brat za wschodu tak było np w przypadku pokazanej tu Warszawy 210 była by lepsza od Wołgi więc nie zezwolono na jej produkcje. Problemy były także z Polonezem również Rosjanie bacznie się mu przyglądali ale ponieważ miał gorszy silnik niż Łada to dali sobie spokój. Fiata 125 p mogliśmy tylko dlatego produkować że Rosjanie kupili licencje Fiata 124 znanego jako Łada. Mikrus polski mikrosamochód został zniszczony decyzją polityczną. Wszystkie polskie fabryki motocykli zostały zamknięte przez decyzje polityczne najpierw warszawska WFM, później szczecińska SFM produkująca Junaka a następnie kielecka SHL i w końcu w 1985 zaknięto fabrykę WSK w Świdniku i mimo że produkcja była opłacalna i był popyt na produkty to trzeba ją była zamknąć bo tak zadecydował aparat polityczny.
2. Ekonomia- nie było sensu produkować takich pojazdów jak Polski Fiat Coupe czy Ogar bo i tak nich by ich nie kupił bo prawie nikogo by na nie nie było stać. W czasch PRL-U trzeba było się niezle namęczyć aby nabyć zwykłą Syrenkę czy Malucha a co dopiero mówić o wersjach sportowych czy luksusowych. Po za tym te samochody prototypowe bazowały na standardowych podzespołach mechanicznych Fiata 125p więc o sportowej jeździe i osiagach mowy być nie mogło. Silnik 1500 OHV z podparciem wału korbowego w 3 miejscach był za słaby i przestarzały konstrukcyjnie jego korzenie sięgają końca lat 50. Próby zwiększania jego mocy kończyły się drastycznym spadkiem żywotności i wysoką awaryjnością. Oczywiście byłu próby zakupu rodziny bardzo nowoczesnych włoskich silników DOHC ale kryzys lat 80 uniemożliwił ten manewr. Jedyne sportowe osiągnięcia to 500 sztuk sportowej wersji Fiata 125 Monte Carlo i Akropilis i sportowy Polonez 2000 były to wspaniałe sportowe samochody, bezproblemowo nawiązujące walke z zachodnimi produktami. Polonez 2000 był w stanie nawiązywać walke Porsche 911. Niestety do dzisiejszego dnia nie zachował się żaden oryginalnyfiat 125 Monte Carlo czy Akropolis jak i Polonez 2000. Istniejące egzemplarze to tylko repliki. I tak własnie FSO się zmarnowała głównym problemem był brak pieniędzy nowoczenych technologi i centralne sterowanie nie tylko motoryzacją ale całym krajowym przemysłem. Inżynierów i pomysły w Polsce mieliśmy fantastyczne ale to okazało się zdecydowanie zamało.
leon0785
 

Re: Polskie prototypy samochodów

Postprzez CDM » 7 listopada 2009, 16:14

Muzyka do tego pokazu, to właśnie to :) http://snol.wrzuta.pl/audio/32FVVBCLGCx ... inie_mgiel

Dzięki za ten pokaz, nawet sobie nie zdawałem sprawy,że były takie fascynujące projekty... Niestety, aparatczycy zniszczyli w Polsce niejeden talent i niejeden wynalazek, a kapucha, którą udało się nam trochę zarobić, szła do RWPG, lub była marnotrawiona na jakieś bezsensowne pomysły... Mam nadzieje,że takie myślenie już nie powróci, przynajmniej nie w takim stopniu..
Brak czasu....
Avatar użytkownika
CDM
 
Posty: 4670
Zdjęcia: 226
Dołączył(a): 12 czerwca 2007, 14:07
Lokalizacja: Poznań

Re: Polskie prototypy samochodów

Postprzez DocBrown » 7 listopada 2009, 18:52

Jako ciekawostkę dodam, że karoserię Poloneza zaprojektował ten sam stylista, który jest odpowiedzialny za legendarnego De Loreana DMC 12
DocBrown
 

Re: Polskie prototypy samochodów

Postprzez cieszyn » 7 listopada 2009, 19:10

DocBrown napisał(a):Jako ciekawostkę dodam, że karoserię Poloneza zaprojektował ten sam stylista, który jest odpowiedzialny za legendarnego De Loreana DMC 12


Ja słyszałem, że w projektowaniu Poldka maczali palce Amerykanie, ale nie wiem, w jakim zakresie :roll:
Zdaje się, że chodziło o względy bezpieczeństwa konstrukcji auta
Pzdr/
Staszek
Avatar użytkownika
cieszyn
 
Posty: 12647
Zdjęcia: 9
Dołączył(a): 25 lipca 2007, 15:38
Lokalizacja: Warszawa

Re: Polskie prototypy samochodów

Postprzez cieszyn » 7 listopada 2009, 19:16

Miałem stare MOTORY - ileż tam było polskiej myśli konstruktorskiej!

CDM - Marek Biliński był kiedyś nazywany polskim Wrzuta.pl - JANNE MICHEL JARRE :shock:
Pzdr/
Staszek
Avatar użytkownika
cieszyn
 
Posty: 12647
Zdjęcia: 9
Dołączył(a): 25 lipca 2007, 15:38
Lokalizacja: Warszawa

Re: Polskie prototypy samochodów

Postprzez DocBrown » 7 listopada 2009, 19:19

Gość który zaprojektował karoserię De Loreana i Poloneza to Giorgietto Giugairo (nie wiem czy dobrze napisałem), jest odpowiedzialny również za parę innych wozów z tamtych lat.
DocBrown
 

Re: Polskie prototypy samochodów

Postprzez leon0785 » 7 listopada 2009, 19:29

DocBrown napisał(a):Gość który zaprojektował karoserię De Loreana i Poloneza to Giorgietto Giugairo (nie wiem czy dobrze napisałem), jest odpowiedzialny również za parę innych wozów z tamtych lat.

On ciągle żyje a jego firma projektancka działa po dzień dzisiejszy stworzył wiele pięknych samochodów głównie włoskich ale spod jego rąk wyszły także Golf I czy Matiz
leon0785
 

Re: Polskie prototypy samochodów

Postprzez DocBrown » 7 listopada 2009, 19:34

Zastanawiam się, czy on nie miał też jakiegoś udziału przy projektowaniu Audi Coupe B2, bo to auto jest z przodu bardzo, bardzo podobne do De Loreana.
DocBrown
 

Re: Polskie prototypy samochodów

Postprzez leon0785 » 7 listopada 2009, 19:37

Doc idziesz dobrym tropem
http://en.wikipedia.org/wiki/Giorgetto_Giugiaro
tu jest wykaz wszystkich aut tego projektanta
leon0785
 

Następna strona

Powrót do Off-Topic

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 39 gości