CZY SPRAWA LIKWIDACJI ELKI NADAJE SIĘ DO ZBADANIA PRZEZ CBA?
Miłośnicy kolejki ELKA w dalszym ciągu Pytają czy likwidacja była przygotowana na zamówienie.
Wiele faktów może o tym świadczyć.
po pierwsze:
- o stanie technicznym ELKI wydane zostały na przestrzeni jednego roku dwie sprzeczne ze sobą
ekspertyzy i o dziwo przez tego samego eksperta;
Dlaczego w związku z tym nie pozyskano innych niezależnych ekspertyz ?;
- ten sam ekspert wygrał przetarg na wykonanie dokumentacji technicznej nowej kolejki linowej i
zapewne okaże się że dostawcą urządzeń i wykonawcą będzie „zaprzyjaźniona” firma Doppelmayer
po drugie:
- Wg eksperta koszty kapitalnego remontu ELKI obejmującego m.in. wykonanie nowych podpór wraz
z ich fundamentowaniem wyniósłby ok. 8-10 mln zł.
Licząc, że cala ELKA ma długości 5.539 m koszt jej remontu jest niewielki w porównaniu do wykonania
jednego odcinka nowej kolejki o długości ok. 1500 m za około 20 mln zł.
Gdzie tu efektywność ekonomiczna?
Dodać należy, że już w planie modernizacji WPKiW przyjętym przez sejmik woj. śląskiego w czerwcu
2006 roku przewidywano, przeprowadzenie remontu, ELKI a jej koszt szacowano na 10 mln.
Specyfikacja niezbędnych robót przy ELCE ujęta w Karcie projektu nr 13 załączonej do Program-u
świadczy o tym, że już wówczas była świadomość wykonania prac remontowych celem utrzymania
kolejki w dobrej kondycji. Na czyje więc zamówienie dwa lata później w marcu 2008 roku wykonana
została ekspertyza efektywności ekonomicznej remontu ELKI?
Do opisu stanu technicznego ELKI ekspertyza ta nic nie wnosi i w dodatku jest odmienna od
ekspertyzy z lutego 2007 roku.
po trzecie:
Dlaczego nie dano szansy obiektowi technicznemu o konstrukcji z lat pięćdziesiątych. W Polsce i na
świecie funkcjonują i dobrze służą obiekty techniki jeszcze starsze.
Czyżby i tu dodatkowo rolę odegrała wszechwładna polityka i rozgrywanie własnych interesów, a
nawet rozgrywki personalne pomiędzy przedstawicielami TDT Warszawa a WPKiW, o czym ćwierkają
wróble.
Skandalem jest, że ofiarą padła unikatowa w skali europejskiej i zabytkowa już Kolejka Linowa ELKA.
Czyż nie jest konieczne zbadanie sprawy jej likwidacji przez niezależne organa i instytucje?
Gerard.Mądry.