Wypadki, katastrofy, żywioły ...

Dyskusja na tematy dowolne

Re: Wypadki, katastrofy, żywioły ...

Postprzez LukaszO » 5 marca 2012, 00:28

Jeśli opuścimy awaryjnie "patyki" to nici nam po "szybkim" ;)
LukaszO
 
Posty: 140
Zdjęcia: 41
Dołączył(a): 17 maja 2011, 23:41
Lokalizacja: Warszawa

Re: Wypadki, katastrofy, żywioły ...

Postprzez amisiek » 5 marca 2012, 00:32

Staszku to nie ten rząd wielkości energii... Małe netto waży około 300ton. Razy 30 m/s do kwadratu i podzielić na dwa - cóż, żaden zderzak tego nie wytrzyma.
Mi się zdarzało jechać TEM-2, "wibratorem" czyli SM42 oraz czeską skodą zwaną popularnie księżniczką. Pamiętam zdarzenie jak to ruszaliśmy z niedużym bruttem (składem towarowym) prowadzonym tą właśnie kapryśną czeską skodą. Wrzucam pierwszą pozycję, czekam aż amperomierz spadnie, wrzucam drugą a tu spada do zera i wywala bezpiecznik. Myślę, że coś spieprzyłem, ale mechanik mi mówi, że księżniczka właśnie kaprysi i jak wrzuca się drugą pozycję nastawnika to działa ogranicznik nadmiarowy i lokomotywa nie ma mocy - nie ciągnie. Oddaję mu miejsce, on robi to samo z identycznym efektem. Chwilę potem bierze za mikrofon i woła do chłopaków:
Wyciągnijcie z szopy wibrator, bo księżniczka nie ciągnie od drugiej pozycji.

Nigdy w życiu się tak nie śmiałem jak wtedy...
Ostatnio edytowano 5 marca 2012, 00:34 przez amisiek, łącznie edytowano 2 razy
Powód: Edit - trochę humoru na ten smutny czas
Lubię dobre światło.
Avatar użytkownika
amisiek
Site Admin
 
Posty: 8991
Zdjęcia: 1887
Dołączył(a): 12 stycznia 2010, 23:01

Re: Wypadki, katastrofy, żywioły ...

Postprzez cieszyn » 5 marca 2012, 01:16

Amiśku - Zdecydowanie za wcześnie , dużo za wcześnie wydałeś wyrok ;)

Zobacz wszystkie filmy z Łągiewką na YT (chyba 5 odcinków)

Nie ma żadnych przeciwskazań, żeby opracować tłumik z efektem Łągiewski (czyli "manipulacją" bezwładności) dostosowany nawet do 300 Ton i dalej wiem, Ek.
To są zupełnie nowe zjawiska rozpatrywane w kontekście ruchu 3 mas, a nie 2, jak to opracował Newton.
Jeszcze raz polecam obejrzeć cały cykl w/w filmów

Nawet, gdyby taki kolejowy tłumik miał zadziałać tylko raz, a potem byłby do wyrzucenia, to wartość ludzkiego życia, jakie mógłby uratować, jest warta każdej ceny, za jaką by trzeba go wyprodukować i zastosować!

Trudno bez dokładnych badań i prób skazać na zagładę wynalazek, który jest tak rewolucyjny, że nawet wojsko w swoim czasie zarekwirowało eksponat doświadczalny.

A warto pamiętać, że Łągiewka opracował także Hamulec Kinetyczny do auta (gdzie hamowanie jest tak szybkie i wywołuje mocno nietypowe reakcje kierowcy - patrz film) oraz pędnik, o którym też warto posłuchać

Dla nadal niedowierzającego Amiśka załączam cytat
Background

EPAR
Jest to metoda zabezpieczania obiektów fizycznych przed skutkami zderzeń, która została opracowana przez polskiego odkrywcę Lucjana Łągiewkę jeszcze w latach 90-tych XX wieku. Jej działanie oparte jest na zamianie znacznej części energii kinetycznej obiektów zderzających się na energię kinetyczną przetwornika akumulacyjno-rozpraszającego. Podczas zdarzenia energia zamiast zamieniać się na prace niszczącą obiekt, przekazana zostaje do mechanicznych akumulatorów. Zastosowanie metody EPAR umożliwia zredukowanie skutków zderzeń nawet o 90%. Najbardziej znanym prototypem, w którym zastosowano to innowacyjne rozwiązanie jest „Zderzak Łągiewki” czyli mechaniczny transformator energii kinetycznej (MTEK) chroniący pojazd oraz pasażerów przed skutkami kolizji drogowych. Obecnie analizowane są różnorodne możliwości wdrożenia metody EPAR w przemyśle kolejowym, stoczniowym, lotniczym, górniczym i maszynowym. Metodą EPAR zainteresowana jest również z Europejska Agencja Kosmiczna.


ze strony http://www.epar.pl/dla-prasy/technologi ... ogii-epar/

A komu się nie chce czytać tego co pod linkiem, daję z tejże strony cytat:

Absorpcja Energii Kinetycznej




Energia kinetyczna poruszających się obiektów związana jest z ich masą oraz prędkością. W przypadku napotkania na przeszkodę w postaci innej masy dochodzi do procesu ogólnie określanego jako zderzenie. Zazwyczaj prowadzi to do niekontrolowanych rezultatów takich jak odkształcenia deformacje oraz inne niekorzystne efekty destrukcyjne.



Technologia EPAR jest nowatorską metodą zapobiegania skutkom dynamicznych zderzeń między obiektami fizycznymi lub uderzeń z dużą energią kinetyczną w nieruchome przeszkody.





Nowatorstwo technologii EPAR polega na tym, że energia kinetyczna rozpędzonych mas jest pochłaniana tuż przed zderzeniem obydwu obiektów, a następnie przekazana do mechanicznego wirnikowego akumulatora energii. Tam może być już dowolnie długo rozpraszana. Korzyści ze stosowania technologii EPAR są ogromne. Zderzające się obiekty unikają gwałtownej destrukcji, ponieważ ich energia zamiast wykonać niszczącą pracę, zostaje szybko przekazana do mechanicznego akumulatora i tam rozproszona bez żadnych poważnych konsekwencji.



Podstawą technologii EPAR jest zamiana energii kinetycznej ruchu liniowego na energię kinetyczną ruchu obrotowego, za pomocą stałego bądź zmiennego przełożenia multiplikacyjnego. Kluczowym aspektem jest tutaj bezpośredni związek pomiędzy prędkościami: liniową masy zatrzymywanej, a kątową rotorów absorbujących energię kinetyczną. Dzięki przełożeniom multiplikacyjnym, masa rotorów jest niewielka i stanowi ułamek procenta masy obiektu, jednocześnie jednak umożliwia nadanie im bardzo dużych prędkości kątowych, adekwatnych do parametrów zatrzymywanego obiektu.



Skuteczność technologii EPAR waha się, w zależności od konstrukcji układu, pomiędzy 50 % a 90 %. Na stopień absorpcji energii kinetycznej mają też wpływ takie czynniki, jak: stopień przełożenia, tarcie wewnętrzne układów przekazania energii kinetycznej oraz bezwładność lub moment bezwładności elementów układu.



Kluczowym atutem technologii EPAR jest sposób oraz forma absorpcji energii kinetycznej obiektów. Dzięki zastosowaniu wirników rotacyjnych, jako elementów absorbujących, możliwe jest osiągnięcie bezkonkurencyjnej sprawności pochłaniania energii zderzeń. Dodatkowo nie dochodzi do wzrostu energii potencjalnej układów, ponieważ formą akumulacji energii kinetycznej obiektu jest energia kinetyczna rotorów układu EPAR. Umożliwia to realizację takich układów, w których pojemność energetyczna jest zmienna i adekwatna do energii zatrzymywanego obiektu. Daje to olbrzymie korzyści i przewagę nad standardowymi metodami rozpraszania energii kinetycznej ( np.: układy cierne, sprężyny, siłowniki, elastomery, strefy zgniotu konstrukcji ). Z tego powodu układy EPAR nie mają limitowanego zakresu parametrów początkowych i w sposób samoczynny dostosowują się do parametrów uderzającego obiektu, a ich potencjał absorpcyjny zależy głownie od prędkości obiektów kolidujących.



Konkurencyjność technologii EPAR, szczególnie w zakresie konstrukcji o wysokim poziomie zabezpieczenia oraz urządzeń absorpcji energii kinetycznej, jest w stosunku do stosowanych obecnie rozwiązań olbrzymia. Poziom kosztów implementacji technologii oraz wytwarzanych w oparciu o nią produktów jest zbliżony do kosztów zabezpieczeń wytwarzanych współcześnie, a w niektórych przypadkach możliwa jest nawet redukcja kosztów materiałowo produkcyjnych. Możliwe jest też łączenie rozwiązań standardowych z technologią EPAR, co dodatkowo zwielokrotnia potencjał ochronny zabezpieczeń obiektów fizycznych przed skutkami zderzeń.
Pzdr/
Staszek
Avatar użytkownika
cieszyn
 
Posty: 12647
Zdjęcia: 9
Dołączył(a): 25 lipca 2007, 15:38
Lokalizacja: Warszawa

Re: Wypadki, katastrofy, żywioły ...

Postprzez MRP200 » 5 marca 2012, 07:41

Wróćmy jednak do katastrofy kolejowej pod Szczekocinami.
To, że na linii dwutorowej jeden z pociągów jechał torem niewłaściwym nie jest czymś nadzwyczajnym. Nawet przy obu czynnych torach zdarza się, że torem właściwym jedzie pociąg osobowy, a torem niewłaściwym w tym samym kierunku - pośpieszny. Jednak w tym przypadku prawdopodobnie zawinił człowiek, wpuszczając pociąg na tor niewłaściwy nie mając absolutnej pewności, że tor jest wolny. Tym bardziej, że oba pociągi jechały na sygnał zastępczy. Na razie nie wiemy, czy obsługa zorientowała się, że popełniła błąd. Może wtedy próbowano by zatrzymać pociągi np. radiostopem :?: :?:
MRP200
Moderator
 
Posty: 4281
Zdjęcia: 639
Dołączył(a): 21 września 2009, 07:25
Lokalizacja: PWA / Kostrzyn Wlkp

Re: Wypadki, katastrofy, żywioły ...

Postprzez famabud » 23 września 2012, 17:11

W Rosji na drodze wszystkiego można się spodziewać...

Light is life
Avatar użytkownika
famabud
 
Posty: 9296
Zdjęcia: 1074
Dołączył(a): 3 listopada 2009, 17:25
Lokalizacja: Lublin

Re: Wypadki, katastrofy, żywioły ...

Postprzez lumix26 » 23 września 2012, 19:33

Oo ale przekoziołkował miał pecha
Nie rezygnuj nigdy z celu tylko dlatego, że osiągniecie go wymaga czasu. Czas i tak upłynie.
Avatar użytkownika
lumix26
 
Posty: 9284
Zdjęcia: 3827
Dołączył(a): 23 stycznia 2012, 20:39
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Wypadki, katastrofy, żywioły ...

Postprzez DarekG » 24 września 2012, 09:17

Normalnie złapany na sidła :)
Miłośnik świetlówek liniówek i opraw ulicznych ;)
Avatar użytkownika
DarekG
 
Posty: 1189
Zdjęcia: 162
Dołączył(a): 22 lutego 2011, 10:29
Lokalizacja: Rawa Mazowiecka

Re: Wypadki, katastrofy, żywioły ...

Postprzez ousd » 9 listopada 2012, 14:00

Może nie do końca na temat... :oops:
Pożar dawnej hali Polmozbytu
Widać tam nawet OURW-250 i Stradę :) Ciekawe czy przeżyły pożar :roll:
ousd
 

Re: Wypadki, katastrofy, żywioły ...

Postprzez ousd » 15 lutego 2013, 17:05

ousd
 

Re: Wypadki, katastrofy, żywioły ...

Postprzez JeD » 15 lutego 2013, 17:10

Na tym świecie coraz większe anomalie pogodowe się dzieją... :roll:
Nawet z pozoru najdziwaczniejsza, najskromniejsza pasja jest czymś bardzo, ale to bardzo cennym... ;)
#lubie_sode
Avatar użytkownika
JeD
 
Posty: 7289
Zdjęcia: 776
Dołączył(a): 22 marca 2012, 19:28
Lokalizacja: Lubelskie

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Off-Topic

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 22 gości