Magnetofon MAK-2S problem

Dyskusja na tematy dowolne

Re: Magnetofon MAK-2S problem

Postprzez amisiek » 19 kwietnia 2015, 22:06

Dobrze by było, to naprawdę rzadkość, magnetofon ten bywał kilka razy na Allegro (ta konkretnie sztuka z takim właśnie uszkodzeniem). Bardzo poważnie rozważałem licytowanie, ale teraz nie mam już gdzie składować graty i odpuściłem.
MAK był projektowany tylko do rejestracji głosu (ma wąskie pasmo przenoszenia, to nie jest hi-fi) i był w ukompletowaniu morskiej radiostacji kombinowanej Unimor RK-3806:
- nadajnik główny Mewa-2, moc 1kW na falach krótkich, telegrafia/telefonia, produkcja Radmor/Unimor
- dwa odbiorniki główne EKV produkcji RFT, Niemiecka Republika Demokratyczna,
- nadajnik rezerwowy N2611 na 500kHz, Radmor, moc 50W, zasilanie akumulatorowo-sieciowe,
- automatyczny klucz sygnałów alarmowych AKSA (Radmor), służył do automatycznego wzywania pomocy telegrafią nawet przez osoby, które nie potrafią ręcznie nadawać ani odbierać sygnałów telegraficznych na słuch,
- automatyczny odbiornik radiotelegraficznych sygnałów alarmowych AORSA, prod Radmor (gdy radiooficer kończył wachtę tego dnia, włączał taki odbiornik i sygnały wzywania pomocy odebrane przez AORSA właczały alarm na mostku i w jego kabinie),
- panel przełączający (patch panel),
- panel zasilania, układ ładowania i kontroli akumulatorów,
- magnetofon MAK,
- akumulatory, okablowanie, klucz telegraficzny, słuchawki, głośniki, panel połączeniowy z systemem telefonicznym na statku.
Praktycznie na kazdym statku, na którym było wyposażenie produkcji polskiej (wiele statków, nie tylko pod polską banderą, bo radiostacje z serii RK-3806 sprzedawaliśmy także do NRD i ZSRR) był albo taki właśnie magnetofon MAK. Nie jestem pewien dla których armatorów, ale niekiedy instalowano magnetofon innej firmy, na przykład UHER lub RFT.
Obrazek
Oto kabina radio statku Sonderhausen /Y5BZ, bandera Niemieckiej Republiki Demokratycznej. Magnetofon MAK znajdował się pod stołem w wysuwanej szufladzie. Podobne wyposażenie było na niemieckim statku Weimar/Y5KU. Tam MAKa umieszczono w nieco innym miejscu.
Radiooficer nagrywał na tym magnetofonie odbierane sygnały, by prościej było mu spisać treść wiadomości na maszynę do pisania. Rzecz w tym, że mówimy o odbieraniu sygnałów telegraficznych w tempie zapisu na minutę rzędu 25-30 grup po 5 znaków, to jest naprawdę szybkie tempo. Magnetofon bardzo w tym pomagał. Wiem coś na ten temat bo po mniej więcej roku ćwiczeń (pół godziny do godziny codziennie) osiągam właśnie takie tempo odbioru ale niestety jeszcze popełniam trochę błędów. Ci radiooficerowie, którzy korzystali z MAKów, byli o wiele lepsi, zresztą oni to ćwiczyli przez nie mniej niż dwa lata nauki.
Masz kawał historii na biurku!
Lubię dobre światło.
Avatar użytkownika
amisiek
Site Admin
 
Posty: 8991
Zdjęcia: 1887
Dołączył(a): 12 stycznia 2010, 23:01

Re: Magnetofon MAK-2S problem

Postprzez Elektroservice » 20 kwietnia 2015, 16:59

MAKa niedawno widywałem na sprzedaż w necie częściej niż Koncerta :)
Szkoda, że ten mój jest dość zatyrany, tzn wizualnie, bo mechanicznie wszystko jest w porządku, silniki luzów nie mają na łożyskach, prowadnice nieruchome (z resztą w tym magnetofonie prawie ich nie ma) nie są wytarte. W tej chwili chcę go do pełnej sprawności przywrócić, a co będzie dalej - to się zobaczy, jakby ktoś mi za niego dał Koncerta M3401SD to bym się ani chwili nie zastanawiał :mrgreen:
Precz z przewodami YDYt, oraz podobnymi w instalacjach elektrycznych !
Avatar użytkownika
Elektroservice
 
Posty: 6333
Zdjęcia: 0
Dołączył(a): 6 stycznia 2013, 20:40
Lokalizacja: Stęszew

Re: Magnetofon MAK-2S problem

Postprzez Elektroservice » 26 kwietnia 2015, 16:47

Zdobyłem serwisówkę do MAKa, niestety nawet po wyregulowaniu głowicy tachometrycznej oraz jej magnesu wg serwisówki (za pomocą szczelinomierza) nie udało się usunąć problemów z magnetofonem :(
Doszedłem tylko do tego, że coś musi być nie tak z stabilizatorem obrotów, bo silnik za każdym razem po włączeniu na chwilę startuje (działa wtedy układ rozruchowy który podaje na silnik pełne napięcie zasilania - ma to na celu wstępne rozpędzenie silnika i dopiero po tym sterowanie nim przejmuje układ stabilizacji obrotów). Załączam schematy z serwisówki, może ktoś mi podpowie co może być nie tak ?

Obrazek
Precz z przewodami YDYt, oraz podobnymi w instalacjach elektrycznych !
Avatar użytkownika
Elektroservice
 
Posty: 6333
Zdjęcia: 0
Dołączył(a): 6 stycznia 2013, 20:40
Lokalizacja: Stęszew

Poprzednia strona

Powrót do Off-Topic

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 13 gości