Strona 2 z 2

Re: Dzisiejsza elektronika

PostNapisane: 24 czerwca 2021, 21:21
przez Elektroservice
Sam bym się pobawił gdybym miał oscyloskop :)
W czasach iPhone 6, 6 plus oraz SE1 ładowarki były w komplecie z telefonami, we wszystkich trzech takie same, wszystkie cały czas działają a wszystkie 3 telefony kupione były używane :)
Moduł z układem XL4015 to gotowa przetwornica którą wystarczy odpowiednio ustawić i uzupełnić o wspomniane kondensatory?

Re: Dzisiejsza elektronika

PostNapisane: 24 czerwca 2021, 21:46
przez amisiek
Oto taki moduł, na aledrogo kosztuje od około 10zł do około 20zł. Od lewej strony dołączasz zasilanie przez bezpiecznik, wyjście z zacisków z prawej strony. Jednym PRkiem wieloobrotowym ustawiasz napięcie bez obciążenia, potem dołączasz obciążenie z amperomierzem i drugim ustawiasz ograniczenie prądu. Uzywam tego też do okazjonalnego ładowania aku Li-Ion po ustawieniu napięcia na 4.1V i prądu na właściwą wartość (zależnie od aku np. 400mA lub 1A).
Obrazek
Diodki pokazują stan - praca bez obciążenia, praca z obciążeniem, ale bez ograniczenia prądu, ograniczenie prądu (czyli - zmniejszanie napięcia, by prąd nie przekroczył zadanej wartości). Kondensatory wlutowałem od druku, przykleiłem i się trzymają całkiem nieźle. Całość jest znacznie lepsza od fabrycznych konstrukcji z 230V, bo to naprawdę nie śmieci. Jest także odporne na zwarcie, bo ma działające ograniczenie prądu. Do około 2A się niewiele grzeje. Powyżej tej wartosci trzeba dać radiator. Podawany max prąd 5A jest moim zdaniem przeszacowany, ta przetwornica to max 3A, ale i tak to jest całkiem sporo prądu.

Re: Dzisiejsza elektronika

PostNapisane: 25 czerwca 2021, 14:21
przez Elektroservice
Czyli idealne do stworzenia wbudowanej na stałe ładowarki samochodowej :)

Re: Dzisiejsza elektronika

PostNapisane: 26 czerwca 2021, 00:59
przez litak1
Elektroservice napisał(a):Z ładowarkami faktycznie jest dramat zarówno tymi domowymi jak i samochodowymi. Z racji na to że i ja i moja lepsza połówka używamy telefonów Apple korzystamy tylko i wyłącznie z oryginalnych ładowarek Apple, ładowarki te przy ładowaniu dość mocno się grzeją ale nie do tego stopnia żeby nie dało się takiej ładowarki utrzymać w rękach przez dłuższą chwilę. W samochodzie do ładowania telefonu używam powerbank Makita zasilany akumulatorem Makita 18V z serii LXT, przynajmniej mam pewność że w ten sposób nie ubije telefonu i z akumulatorem 3Ah prądu mam na bardzo długi czas nawet do ładowania 2 telefonów na raz (powerbank posiada 2 gniazda USB). Z ładowarkami samochodowymi jest jeszcze gorzej niż z tymi sieciowymi bo potrafią zakłócać system grający nawet przy odtwarzaniu ze zmieniarki a o używaniu CB Radia można niemalże zapomnieć. Najchętniej doposażyłbym każdy z moich samochodów w ze dwa gniazda USB wmontowane elegancko w jedną z zaślepek na desce rozdzielczej tak żeby wyglądało jak oryginał tylko nadal pozostaje problem - czym to zasilić :evil:
Ma ktoś jakiś sprawdzony schemat przetwornicy DC->DC która by z napięcia panującego w instalacji samochodowej (Od 12.ciut do 14.4V) wytworzyła napięcie DC 5V pozbawione "śmieci" i miała wydolność prądową co najmniej 2A? Nie musi to być miniaturowe bo przecież w samochodzie miejsca na skrzyneczkę o wymiarach kilkanaście na kilkanaście cm jest sporo i można to bez problemu schować pod deską rozdzielczą, wyjście doprowadzić do gniazd USB wmontowanych w jedną z zaślepek a zasilanie wziąć "po zapłonie" mając temat ładowania telefonu raz na zawsze z głowy :D

Kolego akurat robiłem sobie zasilacz do samochodu, po kilku spalonych sztukach chińskich niby 6 amperowych. Zastosowałem profesjonalny konwerter DC-DC melcher AM3000, sprawdza się bardzo dobrze, bo ma niezłe parametry i jest wszelako pozabezpieczany (zastosowania w kolejnictwie i lotnictwie). Na alle.. masz używki w śmiesznych pieniądzach
https://allegro.pl/oferta/konwerter-zas ... 0827953425
ten akurat ma trochę wyższe napięcia pracy od AM 3000, ale spokojnie powinien działać przy pracującym silniku, Mam drugi taki (melcher seria Q1000) o napięciu od 14,4 v i działa bez problemu.
Powiem Ci, że tak spodobały mi się te zasilacze / konwertery, że pokupiłem również wersje na 230V i zastosowałem jako stacjonarne zasilacze routerów / ładowarki do telefonów (są wersje dwu lub nawet trzynapięciowe)
działa to świetnie i nie boję się takich zasilaczy zostawić nawet podczas wielodniowych wyjazdów
https://allegro.pl/oferta/zasilacz-impu ... 9025071957
tutaj masz wersję na 230V 11 amper wydajności (to w niczym nie przeszkadza)
Zasilacze te są ustawione na 5,1 v więc idealne jako ładowarka USB, lecz można też to napięcie zmieniać za pomocą rezystorów dołączanych do odpowiednich pinów (wszystko opisane w PDF dostępnym w necie)
Seria Q ma wejścia sense + i - jak wiadomo służą one do kompensacji spadku napięcia na odcinku przewodu od zasilacza do odbiornika, co jest bardzo ważne przy większych obciążeniach , zasilacz wtedy automatycznie podnosi napięcie o wartość spadku na przewodzie, aby na końcu zawsze było na poziomie zadanym.
Pytaj tego sprzedawcy, bo co jakiś czas wystawia te zasilacze na różne napięcia wejściowe i wyjściowe, więc może tego mieć więcej i przeważnie są one w tej samej "wysokiej" cenie :P
A jeszcze jedna sprawa te wersje z wieloma napięciami , wyjścia można łączyć równolegle lub szeregowo i w ten sposób podnosić prąd lub napięcie wyjściowe (są to odrębne wyjścia z przetwornicy. Zasilacze nie zakłócają radia nie wiem jak z CB ale szum własny, jest też podany w formie wykresu w obszernej dokumentacji PDF

Re: Dzisiejsza elektronika

PostNapisane: 26 czerwca 2021, 19:41
przez Elektroservice
Tego sprzedawcę dobrze znam i co nieco już od niego kupiłem :) Towar najwyższej jakości w rewelacyjnej cenie :)
Tak się zastanawiam czy ten konwerter z U in 14-70V da radę. Auto z 2000r alternator zregenerowany rok temu, już na wolnych obrotach na zaciskach akumulatora mam 14.4V (pewnie dzięki dużemu przełożeniu między wałem korbowym a alternatorem) więc podłączając się przez jakiś przekaźnik bezpośrednio do zacisków akumulatora pewnie i by działało. Muszę pomierzyć napięcia w skrzynce bezpiecznikowej wewnątrz auta, jak znajdę tam jakiś wolny pin +12V po zapłonie gdzie na odpalonym silniku będzie te 14V to kupuję przetwornicę z Twojego linku :)

Re: Dzisiejsza elektronika

PostNapisane: 27 czerwca 2021, 21:48
przez galad
Jak już poruszamy tematy zasilaczy przetwornic itp, to mam problem w pewnym zasilaczem. Zasilacz od oświetlenia halogenowego taki jak w ww linku https://www.amazon.de/-/en/Electronic-T ... B01IFU460Q
Zasilacz miał zwarty jeden tranzystor J13009, oraz przebite były diody prostownicze z układu Gretza. Zostało to co uszkodzone wymienione na nowe. Po podłączeniu do sieci nie pali już bezpiecznika zasilacz, lecz brak zasilania na wyjściu. Po przyłożeniu ucha do zasilacza słychać lekki pisk, więc obstawiam że przetworniczka jakoś pracuje. Mierzyłem wszystko i wydaje się być ok, więc proszę o naprowadzenie gdzie jeszcze szukać usterki.

Re: Dzisiejsza elektronika

PostNapisane: 28 czerwca 2021, 01:48
przez OUKS340
Sprawdź czy na wyjściu nie ma zwarcia. Zdejmij całkowicie obciążenie i sprawdź czy dioda prostownicza oraz kondensator (o ile jest) nie mają zwarcia. Oczywiście wszystkie pomiary wykonaj przy ODŁĄCZONYM NAPIĘCIU ZASILANIA :!:

Dzisiejsza elektronika

PostNapisane: 28 czerwca 2021, 08:41
przez Farel03
A po podłączeniu halogena też nic ? Te zasilacze bez obciążenia rezystancyjnego mogą dziwnie pracować

Re: Dzisiejsza elektronika

PostNapisane: 29 czerwca 2021, 17:39
przez dpo9
Skontroluj gałąź elementów podłączonych równolegle do uzwojenia pierwotnego transformatora - zazwyczaj jest to kondensator, rezystor i dioda, czasem jest tam transil.