[Warszawa] Historyczne oświetlenie publiczne

Historia oświetlenia polskich miast i realizowane inwestycje oświetleniowe

Re: [Warszawa] Historyczne oświetlenie publiczne

Postprzez dpo9 » 15 lipca 2021, 21:39

OUKS340 napisał(a):Zdjęcia po prostu wymiatają :D Jak widzę budynek LOTu (ostatnie zdjęcie, lewa strona) powstał w latach siedemdziesiątych :shock:
Pytanie: czy dużo było opraw OURW2250 w oświetleniu ulicznym Warszawy :?: Czy raczej królowały łychy oraz OURy większych mocy :?:


Budynek Chałubińskiego 8, znany jako Intraco II, został oddany do użytku w roku 1978.
Opraw OUR2250 w Warszawie było bardzo niewiele. Ze swojego dzieciństwa (lata osiemdziesiąte) zapamiętałem łyżki oraz to, że ulica Puławska na odcinku od dawnego Dworca Południowego (skrzyżowanie z al. Wilanowską) do Piaseczna otrzymała w całości oświetlenie sodowe. Było to związane z wyminą słupów na potrzeby budowanej na tym odcinku linii trolejbusowej. Zamontowano wówczas oprawy na tym forum nazywane kwadratówkami - jest ich nadal sporo. Na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych podczas modernizacji oświetlenia ulic w pierwszym rzędzie usuwano oprawy żarowe (pamiętam takie ze Służewca Przemysłowego) oraz świetlówkowce, których było dużo - np. na Mokotowie (Rakowiecka, Woronicza), na Pradze ul Szaserów. Te ostatnie były wtedy w stanie krańcowego zdezelowania, ze świecącymi pojedynczymi świetlówkami, lub nieświecące wcale - na ulicach z takimi oprawami było zwyczajnie ciemno. Dość powiedzieć, że na ulicy Naruszewicza, przy której znajdowała się szkoła średnia, do której chodziłem, świetlówkowce zostały zastąpione trumnami / korytami (tak, oprawami kojarzonymi z oświetleniem małych miejscowości). Lata 90te to epoka strad oraz tzw. krótkiej serii. Tych ostatnich opraw jest jeszcze trochę, np w Al. Wilanowskiej na ul. Hynka.
dpo9
 
Posty: 17
Dołączył(a): 24 marca 2021, 13:28
Lokalizacja: Warszawa

Re: [Warszawa] Historyczne oświetlenie publiczne

Postprzez amisiek » 15 lipca 2021, 21:57

OURW 2250 było bardzo mało w ulicznym oświetleniu w Warszawie. O wiele więcej było OUR700 i OUR1000, w arteriach te drugie były także na kwiatach.
Oto przykład - Trasa Łazienkowska w sierpniu 1974r. okolice Przyczółka Grochowskiego (przystanek Przyczółek Grochowski w stronę centrum, linia 188 kursuje tu do dziś w niewiele zmienionej trasie, bo z zamiast Korotyńskiego jedzie na lotnisko Okęcie).
Obrazek
Mniejsze ulice oświetlane były ORZ7-1 oraz (rzadziej) ORZ7-2. Mniejsze ulice to przewaznie OUR125. Później spora część łyżek została zastąpiona Stradami. Na bocznych uliczkach na Grochowie OUR125 świecą do dziś, choć większość tymczasowo przerobiona na diody, bo lamp rtęciowych już nie ma w ogóle, a żaden retrofit nie działa. Przy skrzyżowaniach montowano nawet ORZ7 w wersji 400W. I te lampy są sprawne do dziś, jedną z nich widze przez okno.
Taka ciekawostka - Onyksy zdjęte z kilku ulic przy migracji do diodek świecą sodowo na Gocławku np. na ulicy Wiarusów, gdzie zastąpiły OUR125.
Lubię dobre światło.
Avatar użytkownika
amisiek
Site Admin
 
Posty: 8991
Zdjęcia: 1887
Dołączył(a): 12 stycznia 2010, 23:01

Re: [Warszawa] Historyczne oświetlenie publiczne

Postprzez dpo9 » 15 lipca 2021, 22:19

Na powyższym zdjęciu widać pewną ciekawostkę oświetleniową - jest nią podświetlana tablica przystanku autobusowego. Górna komora była oznaczeniem samego przystanku - dla autobusów było to A w kółku, widoczne na zdjęciu, dla tramwajów T. Oznaczenie to było wykonane z wypraski z tworzywa sztucznego, ciemno czerwony symbol na żółtym tle. W dolnej komorze wisiała tablica z poziomymi listewkami, w którą po jednej stronie włożone były kartki z numerami linii zatrzymujących się na danym przystanku, z drugiej strony umieszczone były rozkłady jazdy. Dolna komora była osłonięta zwykłymi szybami, przytrzymywanymi metalowymi listwami. Korpus całej konstrukcji był metalowy. Dolna komora była oświetlona, o ile dobrze pamiętam, dwoma świetlówkami 20W, umieszczonymi z boków, górna - jedną taką świetlówką umieszczoną po przekątnej. Taka podświetlana tablica była zasilana podobnie jak podświetlane znaki drogowe - z najbliższego słupa oświetleniowego, za pośrednictwem specjalnej małej skrzynki bezpiecznikowej montowanej do słupa na wysokości wnęki słupa. Podświetlane przystanki oraz podświetlane znaki drogowe znikły z ulic w połowie lat 90-tych, wprawne oko w coraz rzadszych miejscach zauważy zachowane wyżej wspomniane skrzynki bezpiecznikowe.
dpo9
 
Posty: 17
Dołączył(a): 24 marca 2021, 13:28
Lokalizacja: Warszawa

Re: [Warszawa] Historyczne oświetlenie publiczne

Postprzez famabud » 15 lipca 2021, 22:24

Właśnie mnie zaciekawiły te skrzynki w pobliżu słupów oświetleniowych w Warszawie. Myślałem że to coś w rodzaju zamiennika muf kablowych zakopanych w ziemi.
Light is life
Avatar użytkownika
famabud
 
Posty: 9296
Zdjęcia: 1074
Dołączył(a): 3 listopada 2009, 17:25
Lokalizacja: Lublin

Re: [Warszawa] Historyczne oświetlenie publiczne

Postprzez dpo9 » 15 lipca 2021, 22:33

famabud napisał(a):Właśnie mnie zaciekawiły te skrzynki w pobliżu słupów oświetleniowych w Warszawie. Myślałem że to coś w rodzaju zamiennika muf kablowych zakopanych w ziemi.

Zależy, o których skrzynkach mówimy, było ich kilka rodzajów : na metalowych słupach nie posiadających wnęki słupa umieszczane były skrzynki w których znajdowało się złącze oraz zabezpieczenie. U zbiegu ulic umieszczane były skrzynki pozwalające sekcjonować obwód - w środku trzy podstawy 63A. Skrzynki bezpiecznikowe do zasilania podświetlanego znaku drogowego były niewielkich rozmiarów - w środku tylko pojedyncza podstawa 25A. Jak znajdę chwilę czasu to zrobię i umieszczę zdjęcie takiego reliktu.
dpo9
 
Posty: 17
Dołączył(a): 24 marca 2021, 13:28
Lokalizacja: Warszawa

Re: [Warszawa] Historyczne oświetlenie publiczne

Postprzez amisiek » 17 lipca 2021, 22:37

Warszawa, ulica Targowa, rok 1965. Widoczny budynek Dyrekcji Okręgowych Kolei Państwowych. Pozostaje pytanie - jakie tam są oprawy?
Obrazek
Autor zdjęcia - Janusz Smogorzewski
Lubię dobre światło.
Avatar użytkownika
amisiek
Site Admin
 
Posty: 8991
Zdjęcia: 1887
Dołączył(a): 12 stycznia 2010, 23:01

Re: [Warszawa] Historyczne oświetlenie publiczne

Postprzez Filip » 17 lipca 2021, 23:54

amisiek napisał(a):Warszawa, ulica Targowa, rok 1965. Widoczny budynek Dyrekcji Okręgowych Kolei Państwowych. Pozostaje pytanie - jakie tam są oprawy?
http://fotki.lighting-gallery.pl/images/amisiek/2021-07-17/296407.jpeg
Autor zdjęcia - Janusz Smogorzewski

Najprawdopodobniej C34-29 na słupach WZ z wysięgnikami żelazobetonowymi typu WZ :).
Lepsze jutro było wczoraj...
Avatar użytkownika
Filip
 
Posty: 533
Zdjęcia: 0
Dołączył(a): 16 lutego 2015, 11:15
Lokalizacja: Poznań

Re: [Warszawa] Historyczne oświetlenie publiczne

Postprzez OUKS340 » 20 lipca 2021, 01:12

To te przedwojenne oprawy tak długo przetrwały w oświetleniu ulicznym Warszawy :o W roku 1965 to raczej na pewno świeciły MIXami.
OUKS340
 
Posty: 1925
Zdjęcia: 119
Dołączył(a): 4 kwietnia 2008, 11:31

Re: [Warszawa] Historyczne oświetlenie publiczne

Postprzez Filip » 20 lipca 2021, 07:46

OUKS340 napisał(a):To te przedwojenne oprawy tak długo przetrwały w oświetleniu ulicznym Warszawy :o W roku 1965 to raczej na pewno świeciły MIXami.

C34-29 to po prostu OŻk-2; określenie to jest uniwersalne, używano go jako nazwy opraw przedwojennych (A. Marciniak nr kat. 10154) oraz ich odpowiedników, produkowanych po 1945 r. W 1965 r. zapewne świeciły w nich żarówki głównego szeregu. W wielu przypadkach przedwojenne oprawy służyły jeszcze długo po wojnie, nie tylko w Warszawie - niewykluczone, że te ze zdjęcia są przedwojenne i znalazły się tam wtórnie, niejako z "odzysku" ;).
Lepsze jutro było wczoraj...
Avatar użytkownika
Filip
 
Posty: 533
Zdjęcia: 0
Dołączył(a): 16 lutego 2015, 11:15
Lokalizacja: Poznań

Re: [Warszawa] Historyczne oświetlenie publiczne

Postprzez oskard » 20 lipca 2021, 21:19

amisiek napisał(a):Warszawa, ulica Targowa, rok 1965. Widoczny budynek Dyrekcji Okręgowych Kolei Państwowych. Pozostaje pytanie - jakie tam są oprawy?
Obrazek
Autor zdjęcia - Janusz Smogorzewski

Ja na pytanie odpowiem pytaniem :D - w którym miejscu tu w ogóle widać oprawy? Zarys słupów trochę się tu i ówdzie dostrzeże, ale z oprawami gorzej. Jedyną w miarę dobrze widoczną oprawę można wskazać nad przednią częścią blado-zielonej plandeki ciężarówki. Jeśli chodzi właśnie o tą konkretną, to duża, czarna i pękata kropka oraz miejsce jej ustawienia (obecny pl. Wileński) wydaje się wykluczać OŻk, a typować raczej "garnek" nierozpoznanego u nas typu, określanego dawniej jako "oprawa W-Z" . One wisiały wzdłuż całej trasy W-Z, a z tego co widzę na schomikowanych przeze mnie fotkach, to raczej tylko na odcinku od Targowej na zachód, nie wiem gdzie na lewym brzegu kończył się ich szereg - czy na Towarowej, czy jeszcze dalej. W każdym razie plac Wileński był chyba nimi obstawiony naokoło, na Targowej zaś aż do czasu zainstalowania łyżek stalowych stały pastorały z ożetkami zamontowane na wysokich słupach trakcyjnych, pamiętających jeszcze czasy sprzed I w. ś. - kolegaPaweł kiedyś w tym wątku pokazywał ich fotki z forum SSC, ale dawno wygasły...
Fotka dla potwierdzenia obecności opraw "W-Z" - wykonana tuż za skrzyżowaniem, w kierunku zachodnim. Załapał się jeden jedyny słup betonowy z ożetką na początku wschodniego odcinka ówczesnej Świerczewskiego (dziś Solidarności), a w tle widać już rozpoczynający się od Targowej cały ciąg kratowych słupów tramwajowych z oprawami "W-Z" na centralnym jej odcinku, biegnącym w stronę mostu i na starówkę, Targowa zaś przecina arterię w poprzek: Obrazek
Źródło - nie pamiętam, ale jak komuś zależy na dochodzeniu, może przepisać link, który dokleiłem podczas robienia zrzutu parę lat temu - może jeszcze nie wygasł :D. Wzięte z fejsa, ktoś w komentarzach chyba wrzucał, ale może być kopiowane z NAC. W każdym razie fotę wykonał znany warszawski fotograf, Zbyszko Siemaszko w przedziale lat 1955-59.

OUKS340 napisał(a):To te przedwojenne oprawy tak długo przetrwały w oświetleniu ulicznym Warszawy :o W roku 1965 to raczej na pewno świeciły MIXami.

Nie tylko poprzedniczki ożetek, co mimo wszystko trudno jednoznacznie stwierdzić z uwagi na duże podobieństwo, ale już na 100% można potwierdzić, że w 60-tych latach były jeszcze w eksploatacji stare oprawy żarowe ze sprzęgłami, m. in. na Złotej i Twardej (wówczas KRN), nie wiem czy tak samo było na Żelaznej. Tutaj kolega Filip przytoczył na początku posta fotki z rozwidlenia obydwu wspomnianych ulic: viewtopic.php?f=16&t=7184

dpo9 napisał(a):
OUKS340 napisał(a):Zdjęcia po prostu wymiatają :D Jak widzę budynek LOTu (ostatnie zdjęcie, lewa strona) powstał w latach siedemdziesiątych :shock:
Pytanie: czy dużo było opraw OURW2250 w oświetleniu ulicznym Warszawy :?: Czy raczej królowały łychy oraz OURy większych mocy :?:


Budynek Chałubińskiego 8, znany jako Intraco II, został oddany do użytku w roku 1978.
Opraw OUR2250 w Warszawie było bardzo niewiele. Ze swojego dzieciństwa (lata osiemdziesiąte) zapamiętałem łyżki oraz to, że ulica Puławska na odcinku od dawnego Dworca Południowego (skrzyżowanie z al. Wilanowską) do Piaseczna otrzymała w całości oświetlenie sodowe. Było to związane z wyminą słupów na potrzeby budowanej na tym odcinku linii trolejbusowej. Zamontowano wówczas oprawy na tym forum nazywane kwadratówkami - jest ich nadal sporo. Na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych podczas modernizacji oświetlenia ulic w pierwszym rzędzie usuwano oprawy żarowe (pamiętam takie ze Służewca Przemysłowego) oraz świetlówkowce, których było dużo - np. na Mokotowie (Rakowiecka, Woronicza), na Pradze ul Szaserów. Te ostatnie były wtedy w stanie krańcowego zdezelowania, ze świecącymi pojedynczymi świetlówkami, lub nieświecące wcale - na ulicach z takimi oprawami było zwyczajnie ciemno. Dość powiedzieć, że na ulicy Naruszewicza, przy której znajdowała się szkoła średnia, do której chodziłem, świetlówkowce zostały zastąpione trumnami / korytami (tak, oprawami kojarzonymi z oświetleniem małych miejscowości). Lata 90te to epoka strad oraz tzw. krótkiej serii. Tych ostatnich opraw jest jeszcze trochę, np w Al. Wilanowskiej na ul. Hynka.

OURW rozpowszechniły się z tego co widzę tylko na dawnej dzielnicy Żoliborz (obecnie oddzielnie Żoliborz i Bielany) - wnioskuję tak z kilku ulic, jak np. Kątowa, Gdańska i Lektykarska. Ale tam też chyba nie dominowały. No i wspomniane sztuki to jednolampowe OURW krótkie, czyli już z lat 80-tych. Ja w dzieciństwie wszelkie OURW określałem "dworcówkami", co wiele może powiedzieć o ich występowaniu - obserwowałem je głównie na peronach dworcowych i torowiskach, bocznicach. Miały na stołecznych terenach kolejowych monopol wespół z łyżkami, najczęściej już aluminiowymi. Zaś ulice to w 60-tych latach głównie OŻk, OUSF (miejscami wyłącznie), nowinki w postaci ORZ-2 i ORZ-3, a w latach 70-tych to już cała masa powieszonych pod koniec minionej dekady łyżek stalowych i ciągle wieszanych łyżek kolejnych generacji, na uliczkach budowanych blokowisk czy w miejsce żarowych, również w miejsce pastorałów na lokalnych uliczkach pojawiały się betoniaki z OUR-125, pod koniec dekady pojawiło się dużo OUR-700 i OUR-1000, szczególnie na kwiatach. Zastanawiam się czasem, gdzie były większe zbiorowiska najstarszych łyżek (stalowych) w wersji odwrotnej (ORZ-6) i przypuszczam, że mogła to być trasa W-Z, Kijowska wraz z 8-ramiennymi kwiatami pod dworcem - później wymienione na ambassadory i strady, a być może też i na Targowej były, przed powieszeniem 700-ek. Gdzie jeszcze były - trudno stwierdzić, bo na zdjęciach lampy zwykle nie widać, rzadko kto zadzierał obiektyw do góry robiąc fotę ulicy. Pojedyncze sztuki zdarzało się jeszcze po 2010 spotkać na Annopolu, Brukselskiej, Płochocińskiej, Myszkowskiej, ale były to raczej oprawy awaryjnie relokowane w razie uszkodzenia poprzedniczki, zazwyczaj nowszej.
Jeszcze odnośnie OUSF-ów - no i Nowa Praga mi się przypomniała, gdzie oprócz łyżkowej wschodniej połówki Wileńskiej i położonych na północnym krańcu małych uliczek (Stolarska, Letnia) wszystko na świetlówkach działało. Stalową chyba jako pierwszą wymienili, bo dostała jeszcze łyżki na dotychczasowych słupach i wysięgnikach od świetlówkowców, z kolei te Środkowe, Konopackie otrzymały już strady i nowe słupy wraz z wysięgnikami.
dpo9 napisał(a):Na powyższym zdjęciu widać pewną ciekawostkę oświetleniową - jest nią podświetlana tablica przystanku autobusowego. Górna komora była oznaczeniem samego przystanku - dla autobusów było to A w kółku, widoczne na zdjęciu, dla tramwajów T. Oznaczenie to było wykonane z wypraski z tworzywa sztucznego, ciemno czerwony symbol na żółtym tle. [...]

Gdzieś na jakiejś warszawskiej arterii widziałem chyba identyczne w kształcie, ale zamiast "T" czy też "A" miały ludzika schodzącego po schodkach - jako oznaczenie gdzie zaczynają się schody. Listewek chyba nie miał, bo i nie ma sensu tam żadnych tablic wsuwać, ale taką prostokątną puchę chyba miał pod tym świecącym kwadratem. Miałem gdzieś fotkę, ale w gąszczu kilkudziesięciu tysięcy nieopisanych fot trochę potrwa, nim odnajdę :? .
Tak czy owak witam nowego kolegę ze sztolycy, fajnie że przybył jeszcze jeden pasjonat do naszej lokalnej puli ;)
Avatar użytkownika
oskard
 
Posty: 2550
Zdjęcia: 29
Dołączył(a): 16 stycznia 2009, 21:02
Lokalizacja: Warszawa (Praga Pn.)

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Miasta polskie

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 37 gości