Strona 42 z 46

Re: Stacja transformatorowa - budowa

PostNapisane: 3 stycznia 2017, 18:22
przez Lampka
Widzę, że w Pęplinie wieczne lato ;) Fotki spoko, te mini stacje potrafią mieć różną budowę, często domki są stylistycznie wkomponowane w otoczenie. Przy torach kolejowych często są wciąż spotykane linie 30kV (lub dawniej pracujące pod takim napięciem), również prowadzone często na słupach bramowych, jak ten transformator przy torach.

Re: Stacja transformatorowa - budowa

PostNapisane: 3 stycznia 2017, 20:26
przez MRP200
Linie SN prowadzone wzdłuż torów kolejowych, fachowo nazywane linią LPN (linia potrzeb nietrakcyjnych, w niektórych regionach nazywane LON - linia odbiorów nietrakcyjnych) nigdy nie budowano na 30 kV. Typowo to 15 kV. Można jeszcze spotkać LPN 6 kV, ale te po modernizacji są przeizolowane już na 15 kV.
Wiele linii kolejowych zelektryfikowanych w ogóle nie posiada linii LPN. Przykładem była linia kolejowa nr 6 z Zielonki na Białystok. Nowa LPN została wybudowana od podstaw. Na razie na odcinku od Warszawy Rembertów do stacji Sadowne Węgrowskie.

Re: Stacja transformatorowa - budowa

PostNapisane: 4 stycznia 2017, 16:53
przez Lampka
MRP200 napisał(a):Linie SN prowadzone wzdłuż torów kolejowych, fachowo nazywane linią LPN (linia potrzeb nietrakcyjnych, w niektórych regionach nazywane LON - linia odbiorów nietrakcyjnych) nigdy nie budowano na 30 kV. Typowo to 15 kV. Można jeszcze spotkać LPN 6 kV, ale te po modernizacji są przeizolowane już na 15 kV.
Wiele linii kolejowych zelektryfikowanych w ogóle nie posiada linii LPN. Przykładem była linia kolejowa nr 6 z Zielonki na Białystok. Nowa LPN została wybudowana od podstaw. Na razie na odcinku od Warszawy Rembertów do stacji Sadowne Węgrowskie.


Miałem na myśli takie linie, jak przykładowo w tym linku: https://goo.gl/maps/Dy2LWzfEKbP2
Ta akurat linia biegnie wzdłuż torów przy trasie na Częstochowę. Często prowadzono je parami, jak tutaj: https://goo.gl/maps/d4EWi1KXbs62 lub tutaj: https://goo.gl/maps/d7Q5W1XsrKM2
Czasem prowadzono je na kratowych słupach z przewodem odgromowym, jak np. tutaj: https://goo.gl/maps/VLHFKRH97Sx
To raczej nie są zwykłe linie 15kV, już nawet sądząc po grubości przewodów i sposobie ich prowadzenia. Pojawiają się one w obrębie kolei i zwykle są dość krótkie - max kilka kilometrów długości.

Re: Stacja transformatorowa - budowa

PostNapisane: 4 stycznia 2017, 23:05
przez zbich70
Lampka napisał(a):Pojawiają się one w obrębie kolei i zwykle są dość krótkie - max kilka kilometrów długości.

To są linie potrzeb trakcyjnych w relacjach stacja 110/15kV -> podstacja trakcyjna 15/3kV
Dlatego przekroje stosowne.

Re: Stacja transformatorowa - budowa

PostNapisane: 5 stycznia 2017, 13:02
przez Lampka
zbich70 napisał(a):
Lampka napisał(a):Pojawiają się one w obrębie kolei i zwykle są dość krótkie - max kilka kilometrów długości.

To są linie potrzeb trakcyjnych w relacjach stacja 110/15kV -> podstacja trakcyjna 15/3kV
Dlatego przekroje stosowne.


Tutaj też mamy przykład takich linii, biegnących między stacją kopalni Sośnica, a stacją PKP Energetyka, przy torach kolejowych. Z tego co pamiętam, to osprzęt przy stacji Sośnica wskazywał, że jest lub była to linia 30kV. Przewody też są bardzo grube - na oko może to być 240mm2, jak w liniach WN. Oto fotki dla przypomnienia:

Obrazek
Obrazek
Obrazek

Re: Stacja transformatorowa - budowa

PostNapisane: 5 stycznia 2017, 16:35
przez zbich70
Lampka napisał(a):Z tego co pamiętam, to osprzęt przy stacji Sośnica wskazywał, że jest lub była to linia 30kV.

Ależ ja nie twierdzę, że tam jest akurat 15kV. Typoszereg napięć średnich jest dużo szerszy, natomiast przewymiarowanie osprzętu jest powszechne na wszystkich poziomach napięć.
110-ki pracują na SN, 220 na 110 i 400 na 220.
Lampka napisał(a): Przewody też są bardzo grube - na oko może to być 240mm2, jak w liniach WN.

Zgadza się, przekroje są znaczne ze wględu na spore moce. Lokomotywy mają niezły apetyt.
Natomiast w LPN nie ma takiego obciążenia i prowadzone są "zwykłymi" AFL-ami 35, 50mm2, może gdzieś grubszymi przy zasilaniu cięższych odbiorów.

Re: Stacja transformatorowa - budowa

PostNapisane: 5 stycznia 2017, 18:44
przez Whites86
Lampka napisał(a):Tutaj też mamy przykład takich linii, biegnących między stacją kopalni Sośnica, a stacją PKP Energetyka, przy torach kolejowych. Z tego co pamiętam, to osprzęt przy stacji Sośnica wskazywał, że jest lub była to linia 30kV. Przewody też są bardzo grube - na oko może to być 240mm2, jak w liniach WN. Oto fotki dla przypomnienia:


na oko to w szpitalu chłop umarł ;) to jest 120mm2

Re: Stacja transformatorowa - budowa

PostNapisane: 5 stycznia 2017, 22:25
przez MRP200
zbich70 napisał(a):Natomiast w LPN nie ma takiego obciążenia i prowadzone są "zwykłymi" AFL-ami 35, 50mm2, może gdzieś grubszymi przy zasilaniu cięższych odbiorów.

To jeszcze nie widziałeś nowo projektowanej LPN wykonanej linkami 185 mm2. Już nie kojarzę gdzie ta linia miała być, ale osobiście robiłem wycenę do przetargu.

Re: Stacja transformatorowa - budowa

PostNapisane: 6 stycznia 2017, 00:21
przez zbich70
MRP200 napisał(a):To jeszcze nie widziałeś nowo projektowanej LPN wykonanej linkami 185 mm2.

Pewnie, że nie widziałem nowo projektowanej.
Odniosłem się tylko do Kolegi Lampka w kwestii istniejących LPN i linii zasilających podstacje trakcyjne i podobnie jak On, z własnych obserwacji w terenie.

Re: Stacja transformatorowa - budowa

PostNapisane: 6 stycznia 2017, 09:39
przez slaweklampy
Maj 2016 roku.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Izolatory średniego:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

i niskiego napięcia.

Obrazek

Druga stacja:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Lampka napisał(a):Widzę, że w Pelplinie wieczne lato ;) Fotki spoko, te mini stacje potrafią mieć różną budowę, często domki są stylistycznie wkomponowane w otoczenie.


Zdjęcia pochodzą z lata 2016 roku.