Strona 4 z 4

Re: Goleszów

PostNapisane: 14 września 2010, 19:16
przez neon44
Aleś Cieszynie czadu dałeś

Re: Goleszów

PostNapisane: 14 września 2010, 22:16
przez cieszyn
Dzięki - to zaraz doczadzę jeszcze trochę: (będą też inne miejsca i oprawy z Goleszowa)



Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek


PS1. Doc, to nie jest ORKŁ-125 - ona ma taki wygląd:

Obrazek


PS - te oprawy świecą sodowo, nie wiem, czemu tak to wyszło, byłem wczoraj w kopalni soli w Wieliczce i tam część zdjęć wyszła mi czarno-biała!!!

Re: Goleszów

PostNapisane: 14 września 2010, 22:18
przez DocBrown
No to nie wiem co to jest :roll:
W każdym bądź razie te oprawy też mamy rozpoznane, ale nie pamiętam co to.

Re: Goleszów

PostNapisane: 14 września 2010, 23:08
przez cieszyn
No właśnie - ten typ, kurcze, tylko jaki? Widziałem kiedyś taką oprawę w bramie kamienicy w Łodzi i pokazałem to zdjęcie oraz chyba też na peronie PKP Praga . . .

Re: Goleszów

PostNapisane: 14 września 2010, 23:35
przez leon0785
cieszyn napisał(a):No właśnie - ten typ, kurcze, tylko jaki? Widziałem kiedyś taką oprawę w bramie kamienicy w Łodzi i pokazałem to zdjęcie oraz chyba też na peronie PKP Praga . . .


To ORP-125.

Re: Goleszów

PostNapisane: 15 września 2010, 01:09
przez cieszyn
A teraz teren wokół tej stacji PKP

Warto dodać, że od bodaj okresu przedwojennego aż do lat 80-tych działałą w Goleszowie potężna fabryka cementu. Wyrabiano go z margli, zalegających w tej okolicy, wydobywanych i transportowanych kolejką nadziemną do fabryki.

W 1889 roku w Goleszowie na Śląsku Cieszyńskim wybudowano cementownię "Goleszów". Początkowo posiadała 12 pieców szybowych o łącznej wydajności 180-200 ton cementu na dobę. W 1910 r. rozpoczęto przebudowę cementowni, instalując w miejsce pieców szybowych piece obrotowe i w 1913 r. cementownia osiągnęła wielkość produkcji ponad 95 tys. ton cementu.

[http://www.polskicement.pl/?s=1/3/1/0]


Była to więc nie mała stacja także towarowa. W latach 70 zdarzyło się tak, że na stacji w Goleszowie odczepiło się kilka wagonów towarowych, które niezwłocznie pognały same do . . . Cieszyna, odległego o ok. 6 km - bo tam jest cały czas lekko z górki :lol:

Tam juz nie nie w Cieszynie czekał pusty tor oraz takie nakładki na szyny, które wymusiły ich wywrotkę,

Szerokim echem rozniósł się wypadek z lat 60., kiedy to wagony jadące na bocznicę do cementowni stoczyły się linią 190 w kierunku Cieszyna. Powodem tego zdarzenia było nie przestawienie zwrotnicy w kierunku zakładu oraz niepołączenie składu wagonów z lokomotywą. Tylko dzięki szybko podjętym działaniom w postaci poinformowania wszystkich okolicznych posterunków, zamknięcia zapór na całym szlaku do Cieszyna, braku pociągu osobowego jadącego z nadolziańskiego miasta w kierunku Goleszowa oraz pustemu składowi towarowemu, który "uciekł" nikomu nic się nie stało. Ostatecznie "uciekinier" został wykolejony na stacji Cieszyn (część wagonów wpadła do Bobrówki).

[http://kolejcieszyn.pl/index.php?s=bcem]


Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek



jeśli kogoś intersują szczegóły tej cementowni i jej historii , to są tu :arrow: http://kolejcieszyn.pl/index.php?s=bcem

Re: Goleszów

PostNapisane: 15 września 2010, 21:56
przez neon44
Doc ma rację, z tym, że jest to ORKŁ-125-1

Re: Goleszów

PostNapisane: 16 września 2010, 20:19
przez cieszyn
No to tera parę innych fotek z Goleszowa:
to są te "inne" - wcześniej zapowiadane. Mam jeszcze kilka ale to już następnym razem, jak ktoś coś napisze

Mało kto wie, że w Goleszowie był i jest oddział cieszyńskiej fabryki silników elektrycznych CELMA, znanych od baaaardzo wielu lat z dobrej jakości silników do wszelkich zastosowań (dźwigi, okręty, suwnice, fabryki )

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek