

Na samej stacji Gdynia Główna wśród semaforów wyjazdowych w kierunku południowym, oznaczonych oznaczeniami zaczynającymi się od litery G, to wyjazd na "1" jest możliwy tylko przy wyjeździe na lk201 odpowiednio z toru 10 i 1 (w przypadku toru 1 byłaby to jazda po torze lewym). Wszystkie wyjazdy na lk202 w kierunku Orłowa odbywają się na "2". Oczywiście na lk250 czyli linii SKM też jest wyjazd na "1", ale traktuję to jako osobny temat, choć jest połączenie rozjazdowe między lk201, a lk250 i z toru 1 jest możliwy wyjazd na S4 (z innych torów S12 lub S12a) z przejściem na lk250 na sygnał S10, S12 lub S13 zapodany przez znajdujący się przed rozjazdem semafor C101. Od 1 kwietnia będzie trwała modernizacja przystanków SKM Gdynia Grabówek i Gdynia Leszczynki, w związku z tym będą kursy między Chylonią, a Główną po lk202 i jeden z nich będzie bezpośredni do Gdańska właśnie wykorzystujący to przejście na lk250. Tutaj sygnał S2 podany dla pociągu PKM ruszającego z toru 10 do Wrzeszcza przez Osowę:

Tu semafor dla toru 1 mający na tabliczce oznaczenie 1/2 mówiące, że wyjazd może się odbyć zarówno na "1" i na "2":

Dla porównania semafor toru 5 który może podać wyjazd tylko na "2", tu akurat pokazujący sygnał manewrowy:

Ostatnio zaczęto kolejny etap modernizacji Gdynia Port i najprawdopodobniej przez grzebanie tam ostatnio się zdarza, że czasami część sterowania ruchem pada i trzeba podać sygnał zastępczy. Tu wyjazd z toru 4 do Gdyni Postojowej (zdjęcie zrobione 6 marca):


Normalnie wyjazd na Gdynię postojową odbywa się na sygnał S12:

Jest tak, gdyż w drodze na Postojową następny w kolejności jest semafor zawsze pokazujący sygnał S10 (oczywiście gdy w momencie wyjazdu z peronów nie jest tu jeszcze przestawiony sygnał z domyślnego S1, to wtedy na peronie pokazuje sygnał S13):

W przypadku wyjazdu do Chyloni po lk202 wtedy semafor odnosi się do czterostawnej SBL więc zależnie od stanu SBL wyjazd z toru 4 przy peronie 3 może odbyć na sygnał S13a, S11a lub S10a (dla porównania wyjazd do Chyloni z sąsiedniego toru 5 przy pozostałej krawędzi peronu 3 odbywa się na "1" więc wyświetlane są sygnały S5, S3 i S2):

Obecnie rozpoczęła się modernizacja okolic Gdynia Port GPA więc nie ma tam wjazdu, ruch towarowy skierowano pod dawną nastawnię GPW (obecnie te nazwy mają znaczenie historyczne gdyż teraz wszystko będzie podpięte pod LCS i formalnie dawnych nastawni GPW, GPF i innych już nie ma). Wjazd tam odbywa się na "1" (choć oznaczenie na tabliczce tego nie przewidują) z zapalonym wskaźnikiem jazdy torem lewym czyli W24. W rozmytym tle widać jeszcze zapalone semafory wjazdowe do GPA:


Wkrótce potem wygaszono semafory wjazdowe do Gdynia Port GPA:

Tu zdjęcie z grudnia gdy działały:

Zaporowe dla torów bocznych SKM:

Widok z Grabówek SKM, charakterystyczne dla ostatnich SBL dublowanie jako tarcza ostrzegawcza (potwierdzone znacznikiem W18) oznaczające możliwość podania sygnału pomarańczowego migającego. Inne SBL bez W18 nie podają takiego sygnału:



W odróżnieniu od zwyczajnej tarczy ostrzegawczej, tutaj przejechanie tego SBL oczywiście oznacza zmianę sygnału na stop:



Skoro mowa o zwyczajnych tarczach ostrzegawczych to właśnie tu są umieszczone przy torach lk960 tarcze dla pociągów wyjeżdżających z Postojowej, ostrzegające przed wjazdem do Gdyni Głównej. Widać też powtarzacze odnoszące się do semaforów S302 i S301, choć są trzykomorowe to według schematów stacyjnych mają środkową komorę zaślepioną, co ma sens gdyż semafory S302 i S301 zawsze podają wyjazd na "2" więc zielone w powtarzaczach jest zbędne. Tu tarcza i powtarzacze uchwycone w akcji, podające sygnał migający w odniesieniu do sygnału wjazdu zapodanego na semaforze S302:


Trzystawna SBL na lk250, w przypadku podawania sygnału S5 zapalony jest wskaźnik W20 oznaczający brak drogi hamowania:

Tu wskaźnik jest dosyć usyfiony więc za dnia fakt świecenia nie jest oczywisty, nocą jednak jak najbardziej podświetlenie widać:



Tu zaś świecenie jest wyraźnie widoczne także za dnia:

Dla porównania widok nocny:




Wjazd do Gdyni Postojowej chroni tarcza ostrzegawcza ToA posiadająca tylko jedną pomarańczową komorę:




Zebranie zestawu zdjęć do sesji fotograficznej powyżej dość dobrze zbiegło się z premierą cabview Patryka Kotlewskiego przedstawiającego przejazd z Orłowa do Chyloni 8 marca:
Podsumowując najciekawsze momenty:
8:20 wjazd na Sz do Gdyni Głównej z południa w kierunku północy;
14:22 sygnał S10 podany na semaforze K8, tym samym który na moim zdjęciu pokazywał dla byka S5 z W24;
16:18 po prawej dwa semafory dla torów do Postojowej, te same co na dziewiątym zdjęciu z EP07-534;
17:34 zbliżanie się do Grabówka;
18:20 migający na pomarańczowo SBL odnoszący się do wjazdowego do Chyloni;
19:40 ciekawostka typowo oświetleniowa czyli Strady na Gdynia Leszczynki z zamiennikami LEDowymi, jeszcze 18 lutego zamiast LEDów były w tych Stradach MIXy 250W, ostatecznie wkrótce w związku z moderną i tak wszystko będzie rozwalone;
21:10 przelot przez Chylonię z podanym sygnałem S6 (zielone, pomarańczowe i zielony pas) w związku z przelotem wprost przez rozjazd "anglik";
21:30 widać, że jedna sztuka OURJ-400 z Chyloni nadal świeci rtęciowo;
22:16 widać zledyzowane kwiaty w elektrowozowni SKM;
24:40 SBL z W18 migający na zielono w odniesieniu do widocznego w 25:58 wjazdowego do Rumi podającego sygnał S9.