To teraz ja się wypowiem. Co było produkowane, głównie z dziedziny świetlówek kompaktowych, wiem, bo interesowałem się tym także z pasji co do przebiegu produkcji świetlówek SL*.
Otóż produkcja markowych produktów Philipsa zaczęła się w Pile w 1992 roku. Z września 1992 roku mam najstarszą polską SL*Prismatic, świecącą dzienną barwą, a dostaną - we Włoszech

W lutym 1993 roku zmieniła się średnica SL na tą znaną i popularną 64 mm (wcześniej były szersze). Jednak do 1994 roku prawie cała produkcja kompaktów (elektronicznych oraz SL) szła za granicę. Do nas czasem sprowadzano holenderskie. Także od 1992 roku w pilskim zakładzie Philips zaczął wytwarzać kompakty też dla innych firm, np. SL'ki dla takich firm, jak Mazda, Osram, Radium, Leuci, Splendor, Hema, Sylvania i inne. Wcześniej tak samo je robił dla innych firm, ale w Holandii. Ogólnie polski zakład bardzo szybko stał się dość istotną fabryką na terenie Europy, w której Philips wytwarzał oświetlenie. Od czasu, gdy z produkcją ruszył polski zakład, w Holandii świetlówek SL produkowano bardzo mało, a od 1996 roku już tylko w Polsce. Także w sierpniu 1996 roku w Polsce zaczęto produkować kuliste kompakty, które do tego czasu robiła tylko Holandia. W 1997 roku zapoczątkowano produkcję kompaktów o typowo "żarówkowym" kształcie, najpierw w Holandii. Do Polski ich wtedy nie sprowadzano - swoją "premierę" w 1997 roku miały głównie za granicą. W Polsce dopiero w 1998. Do 1998 roku, w naszym kraju produkowano część kompaktów na nasz rynek, a część na eksport. Te na nasz rynek potrafiły znacznie różnić się szatą graficzną opakowań oraz samym napisem firmy (tzn. rozmieszczeniem w nim danych) w stosunku do eksportowanych już choćby do Niemiec. Dla przykładu już w sierpniu 1996 roku pojawiły się serie SL'ek w zielonych opakowaniach "Ecotone", na rynki zagraniczne, za to w Polsce aż do jesieni 1998 roku były one w starych pudełkach zielono - czerwonawych. W Polsce komapkty o kształcie żarówki zaczęto produkować wiosną 1998 roku (mam z maja, czerwca...) i na jesieni zaczęły się pojawiać popularnie w polskich sklepach. W sierpniu 1998 roku także SL'ki zmieniły się - choć z zewnątrz niewiele się zmieniły, to w istocie zastosowano do nich miniaturowe dławiki zmieszczone w obudowie, wycofano się z produkcji modeli SL o mocy 9w, a wyższe moce zamieniono na 17 i 21w zamiast 18 i 25w. Tak to trwało do 2000 roku. Mimo, że produkcję SLek z dławikami zakończono około maja 2000, to w naszych sklepach były one popularne jeszcze po 2000 roku. Za granicą natomiast już od razu w 2000 roku wysyłano elektroniczne ich wersje (obecnie nadal w produkcji pod nazwą Exterieur). Wniosek - z reguły byliśmy w tyle jeśli chodzi o postęp i nowości techniczne, mimo, że u nas to produkowano. Co do klasycznych elektronicznych Philipsów PLE/C, PLE/T (z prostymi i łukowymi rurkami), to od 1995 roku przez cały czas przeplatały się partie z naszego kraju i holenderskie. Obecnie jednak w Holandii już chyba nawet świetlówek liniowych się nie produkuje (nie wspominając o kompaktach). Po 2000 roku w Polsce wytwarzano głównie kompakty z kloszami i "profesjonalne" rurkowe o długiej żywotności, a tanie rurkowe "Economy" w 2001 roku zaczęto masowo sprowadzać z Chin. Do tego czasu produkcja modeli "Economy" była w Polsce i trochę w Holandii. Po 2001 roku w naszym kraju nadal produkowane były te rurkowe "tanie" kompakty, ale w bardzo małych ilościach.
Zastnanawia mnie jeszcze kwestia polskich świetlówek liniowych. Wiadomo, że w 1990 roku w Pile zaczęto produkować świetlówki o rurze średnicy 26 mm. Wtedy też zaczęto nabijać na nich napis już nie Polamp, a Pila. Zmiana na miała miejsce zapewne jesienią 1990 roku, bo z sierpnia 1990 mam jeszcze rurę z napisem Polamp (fotka w wątku o mojej kolekcji). Jednak wizualnie te Piły T8 bardziej przypominają mi rury Tungsrama, niż Philipsa. Poza tym aż do 1993 roku, gdy zaczęto u nas produkować Piły T12 o trzonkach typowo "philipsowych", to miały je nadal takie, jak za czasów Polama. Dodam jeszcze, że od 1992 roku niektóre świetlówki pod napisem "Pila" produkowano we Francji, a Polamp-Pabianice T8 w niemieckim zakładzie Narvy
