Modernizacja oświetlenia ulicznego z wymianą słupów

Dyskusje na temat modernizacji oraz konserwacji, a także budowy nowych linii oświetlenia zewnętrznego

Re: Modernizacja oświetlenia ulicznego z wymianą słupów

Postprzez DocBrown » 15 września 2008, 17:14

No i to by miało sens, bo soda poniżej 250W to syf, przy 250tkach na pewno byłoby jasno i one zwykle mają całkiem fajną barwę światła, bardziej żółtą niż pomarańczową, ja bym był za tym, by jezdnie oświetlić Stradami OUS400 a chodnik OUS250 lub nawet OUR125 (oczywiście Strada)
DocBrown
 

Re: Modernizacja oświetlenia ulicznego z wymianą słupów

Postprzez Paweł » 15 września 2008, 18:32

Neon, Whites - na takiej arterii "komunikacyjny ściek" HM było by nie rozsądne, i tak w samej tylko dzielnicy Mokotów jeszcze w tym roku 6 ulic oświetli białe światło zamiast pomarańczowego :D

elektryk napisał(a):Wolę stare oświetlenie. Ja bym dał wszędzie 250 W, a na chodniki właśnie 150. Czy na innych częściach Wisłostrady zrobili już to samo ( wiem że na Solcu tak ) :?:

Ja złomu i betonu z PRL-u nie lubię i dobrze że znika :) 150 na chodnik to szaleństwo...
Na ul. Wybrzeże Gdańskie i ul. Solec tak, pozostały do wymiany na Wybrzeżu Gdyńskim ale na odbudowanych Estakatach Bielańskich wzdłuż tej ulicy są nowe latarnie z SGS305.

DocBrown napisał(a):bo soda poniżej 250W to syf, przy 250tkach na pewno byłoby jasno i one zwykle mają całkiem fajną barwę światła, bardziej żółtą niż pomarańczową

Barwa zależy od typu i producenta lamp sodowych, na innych ulicach gdzie wymienili oświetlenie jest barwa żółta a nie pomarańczowa.

DocBrown napisał(a):ja bym był za tym, by jezdnie oświetlić Stradami OUS400 a chodnik OUS250 lub nawet OUR125 (oczywiście Strada)

To jest cofanie się w rozwoju... :| Nie dość że moce przesadzone to jeszcze z opraw które są przestarzałe i nie spełniają współczesnych norm... Ech...
Pozdrawiam
Avatar użytkownika
Paweł
 
Posty: 6615
Zdjęcia: 944
Dołączył(a): 3 czerwca 2007, 20:17
Lokalizacja: Warszawa

Re: Modernizacja oświetlenia ulicznego z wymianą słupów

Postprzez DocBrown » 15 września 2008, 19:51

Ale przynajmniej dobrze wyglądają i świecą też przyzwoicie
DocBrown
 

Re: Modernizacja oświetlenia ulicznego z wymianą słupów

Postprzez neon44 » 15 września 2008, 19:58

Czasami odnoszę wrażenie, że Doc Brown powinien był się urodzić 10 lat wcześniej wtedy by się na LRFy napatrzył
Fanatyk opraw ulicznych

Zrobiłem już 5564 zdjęcia opraw oświetleniowych
Avatar użytkownika
neon44
Site Admin
 
Posty: 11129
Zdjęcia: 62
Dołączył(a): 3 czerwca 2007, 14:57
Lokalizacja: Górny Śląsk

Re: Modernizacja oświetlenia ulicznego z wymianą słupów

Postprzez DocBrown » 15 września 2008, 20:08

Masz rację Neon :mrgreen:
DocBrown
 

Re: Modernizacja oświetlenia ulicznego z wymianą słupów

Postprzez CDM » 16 września 2008, 17:40

Te słupy betonowe, które leżą powyciągane, to OŻ, typ wciąż produkowany i używany w Poznaniu.
Brak czasu....
Avatar użytkownika
CDM
 
Posty: 4670
Zdjęcia: 226
Dołączył(a): 12 czerwca 2007, 14:07
Lokalizacja: Poznań

Re: Modernizacja oświetlenia ulicznego z wymianą słupów

Postprzez elektryk » 17 września 2008, 15:46

Myślę że Warszawa wybiera 150-tki na główne drogi bo przecież ile by płaciła za 400-tki, a na ładnych równych drogaach 150 świetnie się prezentuje. Sam wiem bo widziałem na prawobrzeżnej Trasie Siekierkowskiej gdzie są oprawy SR.
Elektromonter PE
Avatar użytkownika
elektryk
 
Posty: 3986
Zdjęcia: 1295
Dołączył(a): 4 czerwca 2007, 12:57
Lokalizacja: lubelskie

Re: Modernizacja oświetlenia ulicznego z wymianą słupów

Postprzez Whites86 » 17 września 2008, 17:33

elektryk napisał(a):Myślę że Warszawa wybiera 150-tki na główne drogi bo przecież ile by płaciła za 400-tki, a na ładnych równych drogaach 150 świetnie się prezentuje. Sam wiem bo widziałem na prawobrzeżnej Trasie Siekierkowskiej gdzie są oprawy SR.

moim zdaniem, prezentuje sie tam tylko to ze wszystkie slupy sa jednakowe oprawy tez wszystko jest w równym rządku i wyglada to bardzo schludnie i estetycznie natomiast źródła 150W sa fatalne sam wiem bo bardzo często jezdze w nocy i wcale nieodczuwam poprawy widocznosci fakt droge widze ale na dalszej odleglosci wszystko sie zlewa w wleki pomarańczowo monochromatyczny mix... gdyby tylko poprawic barwe swiatła wygladało by to duzo lepiej... mam nadzieje ze w juz niedlugim czasie soda przejdzie na rzecz MH czy cokolwiuek innego... (tak jak w tczewie wymieniali Ledy 70W na SGS 203 150W z MH a strady OUS na SGP selenium z MH)
I spojrzał Pan na to wszystko i poszedł w.... gdzieś tam
Avatar użytkownika
Whites86
 
Posty: 19221
Zdjęcia: 5404
Dołączył(a): 12 marca 2008, 23:18

Re: Modernizacja oświetlenia ulicznego z wymianą słupów

Postprzez Paweł » 17 września 2008, 20:32

Zależy też w jakiej oprawie jest ta 150-tka, jeśli w oprawach ze świetną optyką w zainstalowaną w równomiernych odległościach to nikt nie powie że jest ciemno :) Takie są obecnie normy oświetleniowe. Ulica oświetlona na całej długości 400W uważana jest za prześwietloną i energochłonną.
Pozdrawiam
Avatar użytkownika
Paweł
 
Posty: 6615
Zdjęcia: 944
Dołączył(a): 3 czerwca 2007, 20:17
Lokalizacja: Warszawa

Re: Modernizacja oświetlenia ulicznego z wymianą słupów

Postprzez Paweł » 17 września 2008, 20:41

Oj dużo latarni nadaje się w stolicy na wymianę...



Stan oświetlenia ulic w Warszawie
11.04.2008


W wyniku współpracy Zakładu Techniki Świetlnej Politechniki Warszawskiej i Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie przeprowadzono analizę stanu oświetlenie na części z warszawskich ulic.



Analizę oświetlenia przeprowadzono w oparciu o bezpośrednie pomiary luminancji oraz natężenia oświetlenia według określonej procedury. Zebrano bardzo ciekawy materiał badawczy, który pozwolił na szczegółową analizę. Umożliwiło to na określenie procentowe m.in.: ulic nie doświetlonych, prześwietlonych, parametrów technicznych, itd.



Wprowadzenie



Na podstawie pomiarów oświetlenia ulicznego można wyznaczyć podstawowe parametry świetlne na ulicy oraz określić ich zgodność z odpowiednimi normami przedmiotowymi [1,2,3]. Możliwa jest również weryfikacja projektów oświetleniowych. Dlatego tego typu pomiary powinny być wykonywane systematycznie.



W wyniku współpracy Zarządu Dróg Miejskich (ZDM) w Warszawie oraz Zakładu Techniki Świetlnej Politechniki Warszawskiej przeprowadzono analizę stanu oświetlenia na części z warszawskich ulic. Analizę oświetlenia przeprowadzono w oparciu o bezpośrednie pomiary luminancji oraz natężenia oświetlenia według określonej procedury. Dodatkowo określono prowadzenie wzrokowe, współczynnik luminancji oraz ogólny stan nawierzchni danej ulicy.



Sposób przeprowadzenia pomiarów fotometrycznych



Niezależnie od normy związanej z oświetleniem drogowym (wcześniejszej PN -761E – 02032 [4], czy obecnie obowiązującej PN-EN 13201 [5]) jako podstawowe pomiary zaleca się wykonywanie pomiarów natężenia oświetlenia i luminancji nawierzchni jezdni. Na ich podstawie można właściwie określić stan oświetlenia danej ulicy.



Zgodnie z przyjętymi założeniami, uzgodnionymi z ZDM, ocenę stanu oświetlenia ulic w Warszawie przeprowadzono na podstawie bezpośrednich pomiarów 401 wskazanych przez ZDM ulic. W trakcie pomiarów zachowano wszelkie założenia normalizacyjne związane z warunkami zewnętrznymi. Wszystkie pomiary wykonano po zapadnięciu zmroku w bezdeszczowe i dość ciepłe noce. Do pomiarów wybrano odcinek danej ulicy, na którym nie występowały przeszkadzające cienie, a nawierzchnia była równa i nieuszkodzona (jeśli to było możliwe).



Ze względu na dużą ilość ulic zakwalifikowanych do pomiarów oraz ograniczony czas ich wykonania, zdecydowano na wykonanie pomiarów w sposób uproszczony (gdyż np. dla ulicy trójpasmowej należałoby wykonać minimum 270 jednostkowych pomiarów luminancji oraz 90 jednostkowych pomiarów natężenia oświetlenia). Szacuje się, że przyjęte procedury pomiarowe gwarantują wystarczającą dokładność pomiarów, a maksymalny błąd pomiarowy nie przekraczał poziomu około 15-20%.



Pomiary luminancji wykonano miernikiem luminancji L-1009 niemieckiej firmy LMT, wykorzystując pole pomiarowe 1. Wielkość pola pomiarowego zajmowała dominującą część pola widzenia danego odcinka pomiarowego. Miernik ustawiony był zgodnie z wymogami normalizacyjnymi, tzn. 1,5m nad powierzchnią i 60m przed wybranym modułem pomiarowym.



Pomiary natężenia oświetlenia wykonano w następujący sposób. Wybrany odcinek pomiarowy wzdłużnie został podzielony na cztery równe części, na początku każdej części (na środku każdego pasa ruchu) wykonano pomiar natężenia oświetlenia w punkcie (zgodnie z rys. 1). W końcowym zestawieniu podano wartość średniego natężenia oświetlenia, liczonego jako średnia arytmetyczna wszystkich pomiarów. Z doświadczeń własnych stwierdzono, że wartość tak wyznaczonego średniego natężenia oświetlenia jest w wystarczającym stopniu zbieżna z wartością średniego natężenia oświetlenia wyznaczonego zgodnie z wymaganiami normalizacyjnymi.



Analiza uzyskanych wyników



W wyniku pomiarów uzyskano materiał, który poddano dalszej analizie. Pozwoliło to m.in. na statystyczne określenie zakresów poziomu luminancji, typów stosowanych źródeł światła, ocenę prowadzenia wzrokowego oraz zakresów współczynnika luminancji.



Poziom luminancji



Na 19 ulicach (co stanowiło 5% wszystkich ulic) nie wykonano pomiarów luminancji, najczęściej ze względu na brak asfaltowej nawierzchni. Analizując poziom luminancji, na badanych ulicach, na których wykonano pomiary stwierdzono, że:

- średnia zmierzona luminancja jezdni wynosiła co najwyżej 0,5cd/m2 na 58 ulicach, co stanowiło ponad 14% wszystkich badanych ulic;

- średnia zmierzona luminancja jezdni wynosiła 0,5cd/m2 ÷ 0,75cd/m2 na 26 ulicach, co stanowiło ponad 6% wszystkich badanych ulic;

- średnia zmierzona luminancja jezdni wynosiła 0,75cd/m2 ÷ 2cd/m2 na 181 ulicach, co stanowiło 45% wszystkich badanych ulic;

- średnia zmierzona luminancja jezdni wynosiła 2cd/m2 ÷ 3cd/m2 na 79 ulicach, co stanowiło 19,8% wszystkich badanych ulic;

- średnia zmierzona luminancja jezdni wynosiła 3cd/m2 ÷ 4cd/m2 na 28 ulicach, co stanowiło 7% wszystkich badanych ulic;

- średnia zmierzona luminancja jezdni wynosiła powyżej 4cd/m2 na 9 ulicach, co stanowiło ponad 2% wszystkich badanych ulic;



Ogólnie można stwierdzić konieczność bardzo pilnej modernizacji ulic: nieoświetlonych, nie doświetlonych (gdzie średnia luminancja nawierzchni jest poniżej 0,5cd/m2) oraz tych ze zbyt wysokim poziomem luminancji (powyżej 4 cd/m2). W ramach współpracy z ZDM dodatkowo określono wymagania oświetleniowe dla każdej z mierzonych ulic według najnowszych wymagań normalizacyjnych. Wstępnie analizując określone wymagania dla poszczególnych ulic stwierdzono, że na 149 ulicach poziom luminancji przekracza 50% wartości określonej w wymaganiach. Ulice te stanowią aż 37,3% ze wszystkich badanych ulic. Natomiast na 152 ulicach, poziom luminancji jest poniżej wartości określonej w wymaganiach. Ulice te stanowią aż 38% ze wszystkich badanych ulic. Reasumując 75% z analizowanych ulic wymaga modernizacji oświetlenia.



Źródła światła użyte do oświetlenia ulic

Biorąc pod uwagę źródła światła stosowane w oprawach oświetleniowych stwierdzono, że:

- lampy sodowe wysokoprężne były zastosowane na 352 ulicach, co stanowiło 88% wszystkich badanych ulic;

- lampy rtęciowe wysokoprężne były zastosowane na 30 ulicach, co stanowiło 7,5% wszystkich badanych ulic;

- lampy metalohalogenkowe były zastosowane na 1 ulicy, co stanowiło 0,3% wszystkich badanych ulic;

- lampy sodowe niskoprężne były zastosowane na 1 ulicy, co stanowiło 0,3% wszystkich badanych ulic;

- na 16 ulicach nie wykonano pomiarów fotometrycznych z powodu braku urządzeń oświetleniowych.



Analizując uzyskane wyniki można stwierdzić, że 7,5% wszystkich badanych ulic było oświetlone przestarzałymi technologicznie i energochłonnymi wysokoprężnymi lampami rtęciowymi. Natomiast na 4% wszystkich badanych ulic brakowało jakiegokolwiek oświetlenia lub posiadały gruntową nawierzchnię.



Współczynnik luminancji



Dane dotyczące współczynnika luminancji Q (rozumianego jako iloraz średniego natężenia oświetlenia i średniej luminancji dla analizowanego odcinka jezdni) wskazują na bardzo różniące się właściwości refleksyjne nawierzchni poszczególnych ulic będących przedmiotem analizy. W ujęciu statystycznym można stwierdzić:

- w 5% analizowanych ulic nie określono współczynnika luminancji (najczęstszą przyczyną był brak utwardzonej nawierzchni);

- w 1,5% analizowanych ulic współczynnik luminancji był na poziomie poniżej 5, co świadczy o bardzo dobrych właściwościach odbiciowych tych nawierzchni;

- w 29% analizowanych ulic współczynnik luminancji był na poziomie od 5 do 10;

- w 58% analizowanych ulic współczynnik luminancji był na poziomie od 10 do 20;

- w 6% analizowanych ulic współczynnik luminancji był na poziomie od 20 do 30;

- w 2 przypadkach współczynnik luminancji był większy od 30, co świadczy o bardzo słabych właściwościach odbiciowych tych nawierzchni.



Podsumowując uzyskane wyniki można stwierdzić brak powtarzalności cech (zapewne i struktury) nawierzchni na poszczególnych badanych ulicach. Generalnie można stwierdzić, iż na większości z analizowanych ulic stosowano ciemne asfalty, które w trakcie eksploatacji mają niskie właściwości refleksyjne – co jest cechą niepożądaną.



Prowadzenie wzrokowe



Jednym z parametrów poddanych analizie było prowadzenie wzrokowe. Prowadzenie wzrokowe, nazywane też optycznym zapewnia uwydatnienie szlaku ruchu danemu użytkownikowi. Prowadzenie wzrokowe uważa się za prawidłowe jeżeli linia opraw oświetleniowych jest równoległa do linii krawędzi drogi (w oświetleniu miejskim tę linię zazwyczaj wyznacza krawężnik jezdni). Spośród poddanych analizie ulic, prowadzenie wzrokowe uznano jako:

- dobre w ok. 30% badanych ulic;

- dostateczne, częściowo mylące w ok. 25% badanych ulic;

- słabe w ok. 24% badanych ulic;

- brak w ok. 20% badanych ulic.

Ogólnie należy stwierdzić, że w przypadku ulic o modernizowanej lub nowej instalacji oświetleniowej prowadzenie wzrokowe jest prawidłowe. W pozostałych przypadkach najczęstszą przyczyną zaburzonego prowadzenia wzrokowego jest:

- gęste zadrzewienie;

- załamanie linii opraw na zatoczce autobusowej lub skrzyżowaniach;

- nie świecące źródła światła w oprawach oświetleniowych,

- brak wymaganej staranności montażu słupów, itd.



Pozostałe uwagi dotyczące pomiarów

Obserwacja urządzeń oświetleniowych na badanych ulicach pokazuje dużą różnicę stanu technicznego na poszczególnych ulic. Ulice, w których system oświetleniowy został na nowo wykonany lub zmodernizowany, zasadniczo są na bardzo dobrym poziomie technicznym. W części instalacji, szczególnie tych o bardzo długim czasie eksploatacji, stwierdzono negatywne cechy tj.:

- brak kloszy w oprawach oświetleniowych;

- skręcone układy optyczne opraw oświetleniowych;

- pochylone słupy,

- różne typy źródeł światła stosowane w oprawach;

- itp.





Podsumowanie

W wyniku przeprowadzonych pomiarów zebrano ciekawy materiał badawczy, który pozwolił na szczegółową analizę. Umożliwiło to na określenie procentowe m.in.: ulic nie doświetlonych, prześwietlonych oraz innych parametrów technicznych. Reasumując przeprowadzone badania i ich analiza pozwoliły na określenie pilnej potrzeby opracowania spójnej i jednolitej koncepcji oświetlenia warszawskich ulic, na podstawie wymagań oświetleniowych, analizy funkcji komunikacyjno urbanistycznej każdej ulicy oraz określenia głównych tras i szlaków przejazdów tranzytowych, międzydzielnicowych, dzielnicowych i lokalnych. Opracowanie tego typu przygotowali pracownicy Zakładu Techniki Świetlnej Politechniki Warszawskiej na zlecenie Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie [6]. Przygotowana koncepcja jest kolejnym etapem działań, w których Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie podejmuje pożądane działania porządkujące oświetlenie uliczne w stolicy, dostosowując je do aktualnych wymagań oświetleniowych obowiązujących w Europie i w Polsce jako normalizacyjne.

Należy mieć nadzieję, że służby miejskie odpowiedzialne za stan oświetlenia ulic w innych miastach również stworzą jednolitą mapę oświetleniową swojej miejscowości, gdyż tylko wtedy można w sposób usystematyzowany i racjonalny podejmować decyzję o modernizacji lub powstaniu nowej instalacji oświetleniowej na poszczególnych ulicach.

Nabiera to szczególnego znaczenia wobec pewnego zamieszania jakie wywołało pojawienie się nowej normy. Formalnie nowa norma PN-EN 13201 zastępuje dotychczasową PN-76/E-02032, a jej stosowanie do momentu ukazania się odpowiedniego rozporządzenia (lub dyrektywy) jest dobrowolne [7]. W dobrze pojętym interesie społecznym stosowanie normy zastąpionej znajduje uzasadnienie w przypadku urządzeń oświetlenia drogowego, które powstały przed 2005r., ale głównie w zakresie oceny pomiarowej stanu oświetlenia. Jednakże w tym samym dobrze pojętym interesie społecznym pożądanym jest, aby wszystkie nowo projektowane, modernizowane i realizowane urządzenia oświetlenia drogowego uwzględniały wymagania normy europejskiej PN-EN 13201, gdyż norma ta uwzględnia najnowszy poziom wiedzy i techniki przełomu XX i XXI wieku.

Literatura:

[1] Czyżewski D.: „Pomiary oświetlenia drogowego - opis wymagań formalnych ”, Elektrosystemy 2/2006, ISSN 1509-2100, str. 88-93.
[2] Czyżewski D.: „Pomiary oświetlenia drogowego w praktyce ”, Elektrosystemy 4/2006, ISSN 1509-2100, str. 86-89.
[3] Czyżewski D: „Pomiary oświetlenia drogowego - wnioski ”, Elektrosystemy 6/2006, ISSN 1509-2100, str. 109-111.
[4] Polska Norma PN -761E - 02032 „Oświetlenie dróg publicznych", PKN; Warszawa 1976 r.
[5] Polska Norma PN-EN 13201 „Oświetlenie dróg”; PKN, Warszawa 2005 r.
[6] Czyżewski D. współautor: „Mapa oświetlenia ulicznego Warszawy”; praca zlecona przez Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie, Warszawa 2007.
[7] Czyżewski D. współautor: Komentarz do Polskiej Normy PN-EN 13201:2005 (U) „Oświetlenie dróg”; Polski Komitet Oświetleniowy Stowarzyszenia Elektryków Polskich, ISBN 83-910849-2-2, Warszawa 2006.


Autor: Dr inż. Dariusz Czyżewski, Zakład Techniki Świetlnej PW
Pozdrawiam
Avatar użytkownika
Paweł
 
Posty: 6615
Zdjęcia: 944
Dołączył(a): 3 czerwca 2007, 20:17
Lokalizacja: Warszawa

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Konserwacja, modernizacja i budowa oświetlenia zewnętrznego

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości