Oświetlenie pojazdów kolejowych

Oświetlenie we wszelkiego typu pojazdach takich jak: samochody, autobusy, ciężarówki

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez daylight » 15 maja 2016, 22:36

Lampka napisał(a):Dane o takich statecznikach były gdzieś spotykane, ale osobiście nie widziałem nigdy takiego statecznika. Natomiast widziałem nawet stare dokumenty krajowego wydania, dotyczące oświetlenia domowego i tworzenia samoróbnych opraw (lata 60-te to były bodajże) i była tam wyraźna wzmianka o rurach 25W. Wynikałoby z tego, że autorzy tego artykułu zakładali możliwość instalowania rur 25W w standardowych instalacjach, co z resztą znajduje potwierdzenie w praktyce.

Widziałeś, bo ja Ci to kiedyś podsyłałem? :P http://www.mt.com.pl/archiwum/66-MT-10- ... tlowki.pdf
Przy czym 40% treści artykułów w tej gazecie to fantazja lub brak kompetencji autorów, 40% to błędy drukarskie, a 20% to fakty - należy to wziąć pod uwagę w trakcie czytania. :D
Lampka napisał(a):W niektórych kasetonach reklamowych też stosowano rury 25W, przy czym zapewne nie było dostępnych do nich dławików i pracowały one często na tych dla 40W (Toomm coś by mógł o tym powiedzieć).

Świecić będzie; u mnie w piwnicy latami świecił Polam T12 20W na stateczniku 40W i pewnie działałoby to tak do dziś gdyby nie chciało mi się pewnego razu zajrzeć jaki to statecznik. Co nie zmienia faktu, że rura zarówno 20 jak i 25W będzie mocno przeciążona.
daylight
 

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 16 maja 2016, 11:49

Odnośnie przekształtników tranzystorowych STOK 2 i pochodnych to tu jest dużo informacji na ich temat, w tym schematy:
http://zeus.krb.com.pl/?przeglad-rozwia ... czesc-i,28
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez Lampka » 16 maja 2016, 13:51

daylight napisał(a):Widziałeś, bo ja Ci to kiedyś podsyłałem? :P http://www.mt.com.pl/archiwum/66-MT-10- ... tlowki.pdf
Przy czym 40% treści artykułów w tej gazecie to fantazja lub brak kompetencji autorów, 40% to błędy drukarskie, a 20% to fakty - należy to wziąć pod uwagę w trakcie czytania. :D


Te artykuły i przykłady znałem już wcześniej, nawet nie wiem, czy ktoś tego wcześniej nie umieszczał gdzieś na forum :P

Dziś będąc na uczelni widziałem, że te rury 25W nadal są tam tak, jak wcześniej. Może kiedyś jak będę tam znów to zrobię kilka fotek. Są umieszczone we wnękach, które wyraźnie są dla nich dopasowane rozmiarem.
Kolekcjoner i poszukiwacz starych opraw i źródeł światła
Avatar użytkownika
Lampka
 
Posty: 6552
Zdjęcia: 14
Dołączył(a): 16 sierpnia 2011, 21:59
Lokalizacja: Gliwice

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 17 maja 2016, 18:28

EN71-044 po ostatniej naprawie P4 ma kilka ciekawostek. Oświetlenie jest mieszane, wszędzie poza przebudowanymi kanarówami (przebudowane na otwartą przestrzeń ze stojakami na rowery i do przypięcia wózków inwalidzkich) są klasyczne oprawy, lecz właśnie w przebudowanych kanarówach zastosowano nowe oprawy zasilane 110V DC. Takie rozwiązanie można spotkać w kilku innych jednostkach SKM więc choć ciekawostka charakterystyczna dla jednostek SKM to nie jest to nowość. Inna ciekawostka jest czymś co spotykam po raz pierwszy. Prezentowałem już kiedyś pasujące do klasycznych opraw świetlówki T8 23W będące profesjonalnym zamiennikiem T12 25W (obecnie też większość kibli ma pełno chińskich T8 25W zdychających po kilku tygodniach). W EN71-044 zaś po raz pierwszy widziałem zastosowane świetlówki Philipsa będące świetlówkami metrowymi lecz o mocy 36W.
Na zdjęciach najpierw pokażę przebudowaną kanarówę:
Obrazek

Obrazek

Klasyczne oprawy:
Obrazek

Owe stosownie oznaczone metrowe 36W:
Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez daylight » 17 maja 2016, 23:26

trojmiejski napisał(a):Odnośnie przekształtników tranzystorowych STOK 2 i pochodnych to tu jest dużo informacji na ich temat, w tym schematy:
http://zeus.krb.com.pl/?przeglad-rozwia ... czesc-i,28

Czyli jednak stałe grzanie skrętek. :) No i w artykule wprost przyznaje się żenująco niską częstotliwość pracy - ten wwiercający się w mózg pisk chyba zna każdy. :roll:
Intryguje mnie wspomniany ulepszony przekształtnik typu STOK 22 do którego brakuje schematu.
daylight
 

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 18 maja 2016, 16:59

Faktem jest, że długo zajęło opracowanie odpowiedniego przekształtnika, tym bardziej, że omawiany STOK2 nie jest najstarszą konstrukcją, wcześniej jeszcze były przekształtniki P357 i P360, schemat tego drugiego też przedstawiony. Artykuł jest o tyle ciekawy, że szerzej opisuje omawiany na poprzednich stronach temat prądnic. Jest schemat podłączenia prądnicy 3-fazowej GTUBJ6 do regulatora napięcia ARPP 30 i opisane jest rozwiązanie problemu wzbudzenia prądnicy. Dla przypomnienia ta prądnica wygląda tak:
Obrazek

Odnośnie EN57 i EN71 SKM z przebudowanym przedziałem dla podróżnych z większym bagażem to pisałem, że dawną dużą kanarówę podzielono na 2 części przez montaż nowej ścianki działowej, część służbową przy ręcznych drzwiach zewnętrznych i część pasażerską dla rowerzystów która po przeróbce stanowi jedną przestrzeń z przedsionkiem wejściowym (usunięto starą ściankę działową dawniej oddzielającą przedsionek od kanarówy). Wspomniana część pasażerska zależnie od jednostki jest oświetlona w różny sposób. Wśród dotychczas tak przerobionych jednostek (obecnie są przerabiane kolejne więc ten opis odmian i ilości jednostek będzie wkrótce nieaktualny) można wymienić jako pierwszą EN57-1729 która jako jedyna ma po prostu 2 klasyczne oprawy bez udziwnień, EN71-035 ma zaś składaka, korpus oprawy OKN z dwoma świetlówkami 25W i klasycznym układem z dławikiem SBF, 3 inne jednostki mają oprawy Polam Rem DEP 16-2180 z dwoma świetlówkami 18W/20W zasilanymi przez klasyczny układ (w wyniku czego są niedociążone co było niedawno omawiane) oraz jeszcze są zrobione przez ZNTK Mińsk Mazowiecki 4 jednostki z nowymi oprawami zasilanymi 110V DC (jedną z nich jest EN71-044 przedstawiona 2 posty powyżej). O części służbowej dotychczas nie miałem okazji wspomnieć, lecz tu sprawa jest prosta. Jednostki z ZNTK MM mają 2 sztuki takich samych opraw świetlówkowych na 110V DC, a reszta ma nową plafonierę żarową. Tu EN71-035, na lewo od części służbowej jest kabina do której drzwi są widoczne tu otwarte, a na prawo jest część pasażerska, widać też łącznik kołyskowy od plafoniery:
Obrazek

Obrazek

Najciekawsze jest to, że dla członów rozrządczych tej jednostki (człon ra pochodzi z jednostki EN57-930, a rb z EN57-764) to obecny układ wnętrza jest bliższy oryginalnemu niż poprzedniemu z wielką kanarówą. W internecie ludzie już nie raz wrzucali schemat wnętrza więc przez wyszukiwarkę można szybko znaleźć go:
http://s219.photobucket.com/user/Edekyo ... 0.jpg.html
Taki podział na przedział dla podróżnych z większym bagażem i przedział służbowy połączony z rozdzieloną na 2 części kabiną był stosowany od EN57-001 do jednostki o numerze między 1052, a 1090 (nie wiem dokładnie który numer) plus jednostki na eksport do Jugosławii. W kolejnych produkowanych jednostkach aż do ostatniej sztuki fabrycznie stosowano dużą kanarówę, a wcześniejsze jednostki przerabiano na wzór późniejszych (jedyne jednostki które zachowały taki układ do współczesnych czasów to jednostki Kolei Słoweńskich). Możliwe jest jednak odróżnienie jednostek w których duża kanarówa powstała przez przeróbkę od jednostek które miały ją fabrycznie. W tych pierwszych oprawy świetlówkowe są w rzędzie bliżej siebie gdyż musiały być zmieszczone przed ścianką działową:
Obrazek

Obrazek

W tych drugich zaś świetlówki są bardziej od siebie oddalone:
Obrazek

Seria EN57-19xx czyli seria z dwuszybowym czołem ma trochę mniejszy przedział dla podróżnych z większym bagażem ze względu na większą kabinę, dlatego świetlówki są blisko siebie choć ogólny układ jest typowy dla dużej kanarówy i widoczne drzwi prowadzą bezpośrednio do kabiny:
Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 21 maja 2016, 12:22

W latach 90-tych zaczęły się pierwsze programy modernizacyjne wagonów na większą skale. W tamtych czasach wagon w zależności od rocznika, wyjeżdżonych kilometrów i innych czynników mógł spotkać jeden z czterech losów:
1. kasacja
2. prosta rewizja bez większych zmian względem stanu oryginalnego
3. lekka modernizacja z zachowaniem większości elementów oryginalnych, w tym oryginalnych opraw w przedziałach, wśród wprowadzonych różnic jest wymiana całej kabiny WC z instalacją wodną, nowym oświetleniem w WC itd... oraz ewentualnie zmiany w szafach elektrycznych i lokalizacji koła hamulca ręcznego
4. kompletna moderna z wymianą WC (w którym jest ciekawy patent z oświetleniem, w osobnych oprawach są 2 świetlówki, jedna odpalana razem z głównym oświetleniem załączanym z szafy elektrycznej, a druga załączana łącznikiem kołyskowym w WC), zmianą wielu instalacji w całym wagonie, zmianą oświetlenia na takie z wpuszczonymi świetlówkami w sufit, montażem automatycznych drzwi międzywagonowych i innymi zmianami.

Wiele wagonów które wtedy przechodziły takie modernizacje jest obecnie powtórnie modernizowana choć w mniejszym zakresie, tu przykładowo wagon który ma oświetlenie wpuszczone w sufit, niemodyfikowane od czasu poprzedniej modernizacji, lecz kolejny raz ma wymienioną kabinę WC, tym razem z instalacją próżniową WC dzięki czemu nic nie leci na tory, a oświetlenie stanowią oczka diodowe:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 25 maja 2016, 17:37

Widok tych metrowych 36W w EN71-044 mógł skłonić wielu do zastanowienia się jaki jest powód wkręcenia tych rur zamiast 25W/23W. Były 2 potencjalne wytłumaczenia, albo zmodyfikowano instalację oświetleniową przez montaż nowego osprzętu do klasycznych opraw (coś co w przypadku EN57/EN71/ED72 się dotychczas nie zdarzyło, jak dokonywano wymiany to całych opraw) lub wkręcono bez odgórnych powodów tylko byleby pasowały długością. Wymiana osprzętu oznaczałaby usunięcie przetwornicy oświetleniowej. Niedawno miałem okazję sprawdzić, że przetwornica oświetleniowa jest nadal obecna, zatem wkręcono te rury ze względu na to, że pasowały długością do opraw.
Na zdjęciach przetwornica oświetleniowa jest wewnątrz obudowy, pod stopniami wejściowymi, między szafami WN, a zbiornikiem powietrza:
Obrazek

Obrazek

W Polsce sygnał końca pociągu jest dwupunktowy, w przypadku zaś kolei państw byłego ZSRR sprawa jest bardziej skomplikowana. Nie znam szczegółowych przepisów, lecz ogólnie sygnał jest różny w zależności od sytuacji. Przy samodzielnie poruszających się lokomotywach stosowany jest sygnał jednopunktowy zaś w przypadku pojazdów przewożących pasażerów (EZT, SZT i składy wagonowe) stosowany jest sygnał trzypunktowy. Wagony przystosowane do jazdy na wschód muszą mieć zatem trzy światła końca pociągu. W NRDowskich wagonach sypialnych będących w posiadaniu PKP IC doskonale to widać:
Obrazek

Dolny sygnał jest przy sprzęgu ogrzewania:
Obrazek

Prócz czerwonych sygnałów są też niebieskie, włączane gdy wagon stoi z ludźmi w środku na bocznicy bez lokomotywy:
Obrazek

Oczywiście zgodnie z polskimi przepisami taki wagon podczas podróży po naszym kraju ma włączone tylko 2 punkty:
Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 29 maja 2016, 16:16

Sygnał Pc4 w klasycznym wagonie (o sygnałach obrazowe informacje tutaj: http://www.transportszynowy.pl/koloswietlpoc.php):
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Pc5:
Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 1 czerwca 2016, 15:18

Oświetlenie halogenowe w przedziale menedżerskim wagonu 145Ab:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Nad fotelami umieszczone są świetlówki 8W:
Obrazek

Wagon restauracyjny Bautzen 89, oryginalnie oświetlenie całego wagonu było świetlówkowe, z użyciem opraw jednoświetlówkowych 20W i 40W, przy czym te drugie w sali jadalnej były zamontowane parami, widać to na tym historycznym zdjęciu: http://www.vagonweb.cz/fotogalerie/foto ... /sn006.jpg oraz na zdjęciach wagonu dawnych kolei Deutsche Reichsbahn będącego bliźniakiem wagonów dla PKP:
http://www.vagonweb.cz/fotogalerie/foto ... -kopie.jpg
http://www.vagonweb.cz/fotogalerie/foto ... -kopie.jpg
http://www.vagonweb.cz/fotogalerie/foto ... -kopie.jpg
http://www.vagonweb.cz/fotogalerie/foto ... -kopie.jpg

Obecnie większość oświetlenia stanowią halogeny, świetlówki są jedynie w przedsionkach i kuchni, tu przedsionek z drzwiami zewnętrznymi:
Obrazek

Owe halogeny:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

W drugim przedsionku bez drzwi zewnętrznych w oprawach świetlówkowych świeciły jedynie żarówki oświetlenia awaryjnego:
Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Oświetlenie w motoryzacji

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości