Oświetlenie pojazdów kolejowych

Oświetlenie we wszelkiego typu pojazdach takich jak: samochody, autobusy, ciężarówki

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 29 lipca 2016, 20:34

MRP200 napisał(a):Ze schematu połączeń nie wynika, żeby można było układ ten obciążyć jedną rurą 40 W, co nie znaczy, że nie można, ale świetlówka może nie osiągnąć pełnej mocy. Układ oczywiście będzie pracował z jedną świetlówką 20 W, ale trzeba pamiętać, że przy zapłonie podgrzewana skrętka będzie mocno przeciążona.

MRP200 napisał(a):Obrazek

Obrazek



Widzę, że schemat połączeń jest taki sam zarówno w przypadku starszych StOK-2 i nowszych StOK-22. Faktycznie jedna 20W na stateczniku dla dwóch będzie miała przeciążoną elektrodę, bo będzie przez nią szedł prąd grzania odpowiedni dla dwóch elektrod połączonych szeregowo, tak jak to się dzieje gdy statecznik jest używany w docelowym układzie 2x20W. Szkoda, że nie ma do porównania zdjęć statecznika dla świetlówek 40W.
Poza tym, czy dobrze kojarzę, że jak jedna z dwóch świetlówek w szeregu jest zdechła, a druga sprawna, to ta sprawna będzie świecić w pełni prawidłowo? Oczywiście nie licząc sytuacji gdy przerwana jest akurat jedna z tych dwóch połączonych w szeregu elektrod. Twierdzę to choćby na podstawie tego, że w Bipach rury 20W są połączone w szereg, a na tym zdjęciu widać uszkodzoną świetlówkę będącą jedyną w tym członie która nie świeciła, zatem drugiej rurze nie przeszkadzało bycie w szeregu ze zdechlakiem:
Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10944
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez slaweklampy » 30 lipca 2016, 10:37

Witam

Beton napisał(a):Coś nieostre to zdjęcie, i za duże ISO. I źle wykadrowane.


ISO małe, ale zoom duży. Ponadto skład ruszył podczas robienia zdjęcia.

Oświetlenie zewnętrzne lokomotywy Skoda z 1961 roku.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Spieszmy się zbierać stare lampy i radia, tak szybko odchodzą.
Avatar użytkownika
slaweklampy
 
Posty: 6044
Zdjęcia: 1766
Dołączył(a): 2 września 2009, 06:43
Lokalizacja: Pęplin

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 30 lipca 2016, 10:45

Po wymianie na komplet halogenów nie ma już tego klimatu jak oryginalne oświetlenie tych Skód.

Oświetlenie dwuczłonowej Skody kolei ZSSK, tu zachowano układ świateł typowy dla lokomotyw czechosłowackiej produkcji
czyli górny reflektor mocny, dolne słabe pełniące rolę sygnału:
Obrazek

Obrazek

Oświetlenie awaryjne w EN57:
Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10944
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez Beton » 30 lipca 2016, 10:54

slaweklampy napisał(a):Witam

Beton napisał(a):Coś nieostre to zdjęcie, i za duże ISO. I źle wykadrowane.


ISO małe, ale zoom duży. Ponadto skład ruszył podczas robienia zdjęcia.

Oświetlenie zewnętrzne lokomotywy Skoda z 1961 roku.


Witam

Należy popracować nad techniką robienia zdjęć.

Dwa ostatnie zdjęcia wyglądają, jakby były zrobione z ukrycia w krzakach.
Avatar użytkownika
Beton
 
Posty: 2103
Zdjęcia: 0
Dołączył(a): 12 kwietnia 2008, 12:15
Lokalizacja: Katowice/Puławy

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 30 lipca 2016, 10:57

111Arow oświetlony daylightami Spectrum:
Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10944
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 31 lipca 2016, 22:28

Ponownie poruszam temat Bipy, oryginalnie zastosowane było oświetlenie ze świetlówkami 25W i w wagonie było dodatkowo jeszcze kilka opraw żarowych, zazwyczaj obok opraw świetlówkowych.
Podczas naprawy głównej oświetlenie w większości egzemplarzy (niektóre zachowały 25W do końca eksploatacji, ostatni taki zespół zakończył żywot uczestnicząc w wypadku w Korzybiu) przerobiono na 20W w układzie po dwie świetlówki w szeregu na przekształtnik, a oryginalne oprawy żarowe zlikwidowano (jak się przyjrzeć to widać na zdjęciach, że zaślepione wycięcia w suficie pod oprawy są do dziś), jedynie w przedziałach służbowych, WC i przedsionkach koło WC wstawiono oprawy żarowe polskiej produkcji. Choć Bipy dla PKP produkowano w postaci czteroczłonowych zespołów to pod względem elektrycznym były podzielone na częściowo autonomiczne części. W oryginalnym układzie (zachowanym w zespole o numerach wagonów 50 51 26-19 515-3, 50 51 26-19 516-1, 50 51 26-19 517-9, 50 51 26-19 518-7) na cały zespół przypadały 3 prądnice, każda ładowała osobny zestaw akumulatorów. Z zewnątrz oba człony środkowe wyglądają na identyczne, ale takie nie są. Oba pod jedną z klatek schodowych mają WC, lecz różnica jest w tym, co się znajduje pod drugą z klatek schodowych poszczególnych członów. Jeden ze środkowych ma szafę elektryczną osłoniętą drzwiczkami z okienkami przez które widać lampki kontrolne, zaś pod siedzeniem znajdują się akumulatory. Drugi środkowy nie ma szafki elektrycznej, nad siedzeniem jest płaski laminat, aczkolwiek akumulatory same w sobie są obecne. Człony skrajne również nie są identyczne, każdy ma swoją własną szafę elektryczną, zlokalizowaną jak najbliżej prądnicy, rzecz w tym, że w jednym prądnica jest na wózku skrajnym, a w drugim na wózku Jacobsa, więc szafy są pod różnymi klatkami schodowymi. Akumulatory są w członach skrajnych pod oboma klatkami schodowymi. Rozdzielenie elektryki było zauważalne w sytuacji która dziś wystąpiła podczas jednego z kursów Bipy. Otóż w członach skrajnych świecił się komplet oświetlenia, w jednym ze środkowych członów tylko 1/3 świetlówek, a z żarówek tylko ta w WC, a drugi środkowy był cały ciemny. Stan ten był tymczasowy, potem w czasie jazdy oświetlenie środkowych członów zostało przywrócone do pełnej sprawności (zanim to się stało to żarówka w WC o której wspominałem kilka razy zapalała się i gasła). Ogólnie jest kilka obwodów oświetleniowych w danym członie, jak górny pokład oświetla 6 świetlówek to jeden obwód to świetlówki 1, 3, 4 i 6, a drugi obwód to para 2 i 5, dół podobnie, choć nie wiem czy świetlówki ustawione poprzecznie i żarówki koło WC zasilane są z jednego z wcześniej wymienionych obwodów czy z osobnego obwodu. Przedsionki są zasilane z osobnego obwodu. Żarówka w WC też. Tak wyglądał jeden ze środkowych członów przed resetem:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Po załączeniu się okazało, że poprzecznie ustawiony Radium 18W 840 jest zdechły, co ciekawe w połowie lipca gdy robiłem wcześniejsze zdjęcia to był w pełni sprawny, tak było:
Obrazek

Tak jest obecnie:
Obrazek

Obrazek

Przy okazji warto zaznaczyć, że w środkowym członie jest nieparzysta ilość świetlówek, nie jestem pewien, lecz dopuszczam możliwość, że ten zdechlak jest zasilany indywidualnie, nie jest w szeregu z inną świetlówką.

Inny zdechlak, tym razem w członie skrajnym, przy tej świetlówce było słychać głośny pisk układu zasilającego:
Obrazek

Wszystkie inne świetlówki w tym członie świeciły pełną mocą czyli wniosek jest taki, że uszkodzona świetlówka nie zaburzała pracy drugiej świetlówki z którą jest w szeregu:
Obrazek

Porównanie dwóch różnych świetlówek, daylight T12 i mająca mniej kelwinów T8:
Obrazek

Widok na szafkę elektryczną z akumulatorami na dolnym pokładzie członu skrajnego, widać prześwitującą przez drzwiczki żarówkę, jeśli mam zgadywać jest to wskaźnik pracy prądnicy:
Obrazek

Częstym widokiem w Bipach są otwarte w czasie jazdy drzwi, widać też zaślepkę w miejscu gdzie dawniej była oprawa żarowa:
Obrazek

Drugi człon skrajny, widać w kolejności odpowiednio Pile 765, Pile 640, kolejnego daylighta, jakieś dwie T8, daylight i w krancowym przedsionku wejściowym dwie ciepłobiałe T8:
Obrazek

Zbliżenie na Pile 640...
Obrazek

i na 765:
Obrazek
Ostatnio edytowano 5 sierpnia 2016, 16:59 przez trojmiejski, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10944
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 1 sierpnia 2016, 23:14

Komentując zdjęcia z posta powyżej, ten zdechły Radium jest dotychczas jedynym przeze mnie spotkanym przypadkiem świetlówki której jedna z elektrod świeci tak mocno przy zasilaniu z przekształtnika kolejowego. Wiele razy widziałem świetlówki ze świecącymi elektrodami w EN57, lecz jest to odrębny temat. Jeśli chodzi o wagony z przekształtnikami tranzystorowymi to widziałem świetlówki w różnym stanie zużycia, czasem ledwie świecące jak daylight na zdjęciach powyżej, lecz przy wcześniejszych razach nie zdarzało się, żeby elektrody świeciły. Przypadek tego zdechłego Radiuma jest pierwszy. W kwestii zjawisk które towarzyszą zużytym świetlówkom to tutaj Lampka może się wypowiedzieć.

Nie tylko w Bipach zdarza się, że działa część oświetlenia, czy to celowo ustawione, czy w wyniku awarii. Bohun po modernizacji u którego włączona jest tylko część świetlówek. Na dolnym pokładzie są to tylko dwie pary 18W/20W na sześć par ogółem:
Obrazek

Światła końca pociągu:
Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10944
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 4 sierpnia 2016, 00:34

Najnowsza modernizacja EN57 w pomorskim czyli EN57AL-1786:
Obrazek

W tej jednostce stopnie są podświetlone diodami:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Same wejścia są podświetlone diodami umieszczonymi w oczkach w obudowie maszyn drzwiowych:
Obrazek

Obrazek

Oświetlenie w akcji, w głównej linii świetlnej są świetlówki, lecz diody też są obecne jako oświetlenie WC, oświetlenie korytarza koło WC, podświetlenie wiatrołapów:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Zastosowane oczka diodowe zawierają diody najnowszej generacji i w porównaniu do wcześniejszych rozwiązań nie widać poszczególnych diod, oczko jest jednolicie białe i jasne:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Większość oświetlenia jest za dnia wyłączona z wyjątkiem oświetlenia WC które musi pracować bez przerwy ze względu na to, że w WC nie ma okien:
Obrazek

W WC zamontowano oprawy diodowe które mają taki sam design jak oprawy świetlówkowe które dotychczas można było spotkać w różnych modernizacjach EN57 i w modernach Bohunów. Jest to produkt firmy Teran:
http://www.teran.pl/produkty.html
Na swojej stronie podają w ofercie zarówno wersję świetlówkową i wersje LED. Ta EN57AL i najnowsze moderny ZNTK MM dla KM są pierwszym przeze mnie znanym przypadkiem zastosowania wersji LED:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

EDIT:
Miałem okazję poglądowo spojrzeć na tę jednostkę i dostrzegłem pewien detal który wcześniej pominąłem. W przedziałach są faktycznie świetlówki w linii świetlnej, ale w przedsionkach to chyba taśmy LED zainstalowali.
Ostatnio edytowano 1 stycznia 2021, 14:28 przez trojmiejski, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10944
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 5 sierpnia 2016, 23:30

Wagon z przedziałami menedżerskimi typu 145Ac. Od poprzednika 145Ab różni go wiele szczegółów, inne wózki, inny design wnętrza itd... Największą różnicą jest to, że wszystkie 9 przedziałów to przedziały menedżerskie, gdy w 145Ab tylko 3 to menedżerskie:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Sterowanie oświetleniem jest takie samo jak w przedziale menedżerskim wagonu 145Ab. Różnicą jest to, że oświetlenie uruchamiane przez przycisk oznaczony ikoną przyciemnionej żarówki w 145Ac przyjmuje postać żarówki ukrytej za okienkiem widocznym powyżej, gdy w 145Ab była to świetlówka 8W:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

W 145Ac zamiast jednego z dwóch WC znajduje się przedział służbowy:
Obrazek

Jak przystało na przedział służbowy oświetlenie uruchamia się łącznikiem kołyskowym:
Obrazek

Obrazek

Oświetlenie w akcji:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10944
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 7 sierpnia 2016, 23:07

Z2B Bautzen z przedziałem dla matki z dzieckiem:
Obrazek

Styl oświetlenia typowy dla modernizacji z Newagu:
Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10944
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Oświetlenie w motoryzacji

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 17 gości