Oświetlenie pojazdów kolejowych

Oświetlenie we wszelkiego typu pojazdach takich jak: samochody, autobusy, ciężarówki

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 29 kwietnia 2021, 16:29

Wirtualny spacer po wagonie 111A-30 czyli tzw. Combo, poszczególne elementy oświetlenia tożsame z tymi z wagonu 141A-20 zaprezentowanego w ostatnim poście na poprzedniej stronie, aczkolwiek szczególne jest to, że uchwycono to oświetlenie w trybie awaryjnym, czyli w częściach bezprzedziałowych świecą LEDy z trzonkiem Ba15d obok rur LEDowych, a w przedziałach tylko jeden z czterech pasków z diodami wewnątrz opraw (dla przypomnienia, w nominalnych trybach 1 i 1/2 na przykładzie innych serii z Pesy wiadomo, że świecą się wszystkie cztery i jest regulowane natężenie światła samych diod, a w trybie 0 świeci się pojedyncza dioda w centrum oprawy):
https://my.matterport.com/work/?m=NCf2kKTzbNE
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 27 lipca 2021, 21:20

Mieszanka różnych zdjęć, czeski wagon Bdmpee233:
Obrazek

Obrazek

Stadler Kiss niemieckiego przewoźnika ODEG:
Obrazek

Wszystko na LEDach:
Obrazek

Seria 481 S-Bahn Berlin:
Obrazek

Tu klasycznie świetlówki:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Wracając do kraju, jak kiedyś łapałem trzy rodzyny 155A to dorwałem 000 z Pesy oraz 002 z Mińska Mazowieckiego. Teraz po długiej przerwie wreszcie się udało dorwać 001 po Newagu:
Obrazek

Obrazek

Sala jadalna, mieszanka pomarańczowych dekoracyjnych pasków LED, ciepłobiałych świetlówek i halogenów. Stan obecny różni się od stanu w jakim wyjechał świeżo po modernizacji tym, że bramy Newagu opuszczał ze świetlówkami Daylight w sali jadalnej i nie tylko:
Obrazek

Obrazek

Korytarz boczny przy przedziałach pasażerskich, rozwiązanie oświetlenia znane z kuszet 134Ab, rodzyna 134Ac oraz jedynego 144A po Newagu wyróżniającego się względem reszty 144A zmodernizowanej przez FPS:
Obrazek

W przedsionkach są Daylighty nadal. Zwraca uwagę lampka z żarówką podświetlająca stopnie. Chyba tylko ten jeden wagon w IC ma kombinację żarowego podświetlenia stopni i drzwi odskokowo-przesuwnych. Tak poza tym żarówki występowały typowo przy drzwiach łamanych. Zaś te wagony które mają drzwi odskokowo-przesuwne to zależnie od roku produkcji lub modernizacji nie mają osobnego podświetlenia stopni w ogóle, albo mają podświetlenie na LEDach:
Obrazek

Awaryjne LEDy Ba15d w wagonie 111A-20:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

EN57-1392 po Newagu:
Obrazek

Obrazek

Prawdziwa perełka, zdjęcie ze szwedzkich archiwów producenta ASEA przedstawiające wnętrze jednostki EW54 wyprodukowanej przez tego producenta dla PKP:
https://digitaltmuseum.se/021018091198/ ... ia?slide=0
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 1 września 2021, 19:30

Zabytkowy 120A z Chabówki świeżo po remoncie
Obrazek

Choć malowanie zewnętrzne, skajowe fotele i inne detale są historycznie zgodne, to z oświetleniem moim zdaniem skopali sprawę gdyż wstawili rury LED:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Ryflak 43A:
Obrazek

Ryflak 101A:
Obrazek

Jak się przyjrzeć to niektóre żarówki to stare Polampy:
Obrazek

Polamp Katowice:
Obrazek

Obrazek

Tu jakaś mała mleczna żarówka, w innych oprawach były też inne mleczne, choć z większą bańką:
Obrazek

Wyprodukowany w 1923 wagon F 035 060 typu Pwi-23. Wagan bagażowy, obecnie przerobiony na bar. Oświetlenie prawidłowo zasilane z prądnicy napędzanej pasem łączącym ją z zestawem kołowym:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

EN57-672:
Obrazek

Pomorska modernizacja EN57AL:
Obrazek

Rozruch oświetlenia:



Zapłon świetlówki w 111Arow przy przełączaniu z trybu 1/2 do 1:



Analogiczna sytuacja w 154A:



Wagon restauracyjny 406A w najbardziej pierwotnej odmianie Z1AWR, przeróbka wagonu 1 klasy Z1A Henschel
Obrazek

Obrazek

Obecnie należący do ČD, austriackiego pochodzenia wagon Bmz232 po modernizacji w ramach której został w pełni zledyzowany. Przedsionek wejściowy, LEDy w miejscu gdzie dawniej była oprawa świetlówkowa:
Obrazek

Obrazek

Oprawy LED w miejscu opraw żarowych:
Obrazek

Tu LEDy zamocowano na sztywno wewnątrz oprawy która kiedyś zawierała świetlówkę. Tutaj akurat patrząc na całą oprawę, nie ma różnicy w wyglądzie względem stanu sprzed modernizacji ze świetlówką:
Obrazek

Zapalenie i zgaszenie głównego oświetlenia, dla efektu LEDy się stopniowo rozświetlają i przygaszają, zamiast natychmiastowo zapalić z 0% do 100% i w drugą stronę:



Są tylko dwa tryby, oświetlenie główne i oświetlenie nocne. W odróżnieniu od naszych wagonów, lampka trybu 0 zamiast wewnątrz głównej oprawy jest umieszczona osobno, na powierzchni głównego panelu sterującego. Po modernie LED, w oryginale żarówka:
Obrazek

Wagon ČD Aee140 pierwszej klasy budowy węgierskiej Raba-Győr:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Prócz trybu nocnego można też włączyć tryb ze świetlówkami nad wejściem do przedziału i nad oknem oraz tryb z tymi świetlówkami plus dodatkowymi dwiema na suficie:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 26 września 2021, 22:58

Nowe wagony FPS, rowerówka 175A-20:
Obrazek

Prócz centralnej linii są też oczka świecące na wieszaki rowerowe:
Obrazek


Obrazek

Obrazek

Oświetlenie wejścia:
Obrazek

"Zwykły" bezprzedział 175A-10:
Obrazek

Obrazek

Indywidualne lampki i oraz boczne linie świetlne:
Obrazek

Jest osobna górna i dolna boczna linia:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Wagon wojskowy 177A-30:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Wnętrze:
Obrazek

Bar:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Oświetlenie wnętrza przedziału:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Wagon restauracyjny 406A-40, modernizacja z dawcy 145Ab dokonana przez FPS:
Obrazek

Modernizacja jest podobna do 406A-10, 406A-20 i 406A-30 z Pesy, lecz jest kilka różnic. Choćby w przedsionku moderny Pesy mają podłużne oprawy LED imitujące świetlówkowe. Tutaj zaś są oczka LEDowe:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Sala jadalna w tej modernizacji FPS jest podobnie oświetlona jak w modernizacjach Pesy. Różnica jest taka, że tutaj jest tylko centralna linia świetlna, a moderny Pesy prócz centralnej linii mają też szeregi oczek LEDowych po obu stronach centralnej linii:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Wnętrze chłodni:
Obrazek

Drugi koniec wagonu:
Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 25 listopada 2021, 21:44

EN57-1100:
Obrazek

EN57-1758:
Obrazek

Numer którego nie zapamiętałem z załączonym oświetleniem awaryjnym:
Obrazek

TEM2-223 czyli popularna Tamara znana też jako SM48. Ta sztuka w znikającej stopniowo wersji z klasycznymi żarówkami, tu w bardziej powszechnej dla Tamar konfiguracji z białymi światłami i czerwonymi światłami w osobnych reflektorach (występowały też Tamary z typowymi garnkami PKP):
Obrazek

Obrazek

15D/A-033 czyli wyjątkowa Turbotamara w pełni na LEDach, reszta Turbotamar ma mieszankę halogenów i LEDów:
Obrazek

SU4220, najnowsza moderna wykonana przez FPS:
Obrazek

Dolne światła:
Obrazek

Górne światło:
Obrazek

Pulpit sterowniczy:
Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 18 stycznia 2022, 23:46

Od 6:17 jest wspomnienie o oświetleniu sypialnego wagonu produkcji NRD eksploatowanego przez ZSSK. Prócz typowego przełącznika między świetlówkami, a słabą żarówką, jest też drugi przełącznik który gasi także i tę żarówkę, powodując, że w oprawie sufitowej nic się nie świeci. Możliwe, że wagony PKP też tak kiedyś miały:



Przy okazji, przedział w Pendolino:
Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 28 stycznia 2022, 21:22

Taka ciekawostka, fragment książki "Elektryczne ogrzewanie i oświetlenie wagonów piętrowych restauracyjnych i sypialnych" autorstwa Wiktoria Domańskiego, Stefana Krychniaka i Tadeusza Tajera. Jest to opis wirowej przetwornicy oświetleniowej fabrycznie stosowanej w wagonach Bipa. Silnik prądu stałego pracował w zakresie napięć 19-30V prądu stałego, zaś prądnica prądu przemiennego generowała napięcie w zakresie 180-320V przy częstotliwości w zakresie 50-90Hz. Jest to zgodne z innymi katalogami osprzętu oświetleniowego dla kolei produkowanego w NRD i filmem pokazującym wprowadzenie podobnych wagonów w podobnym czasie dla Kolei Czechosłowackich, ze świetlówkami mrugającymi podczas startu typowo dla układu ze standardowym zapłonnikiem pracującym na 50Hz:
Obrazek

Zdjęcie z 1936 przedstawiające EZT które po wojnie oznaczono jako EW51:
Obrazek

Zdjęcie ze zbiorów Narodowego Archiwum Cyfrowego, link do kolekcji: https://www.szukajwarchiwach.gov.pl/jed ... ka/5931210
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 14 lutego 2022, 16:01

Rodzyn EN57-702 złożony z dwóch jednostek powypadkowych:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
EN71-042, jak przy poprzedniej P4 zmieniono układ siedzeń z zostawieniem świetlówek, tak teraz jednostkę zledyzowano przy zachowaniu poprzednio zmodyfikowanego układu siedzeń:
Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 14 kwietnia 2022, 22:29

Choć metrowe 36W Philipsa w EN57 są widokiem spotykanym już od lat, ostatnio widziałem po raz pierwszy widok ciut inny czyli metrowe Narvy 36W w jednostce należącej do Kujawsko-Pomorskiego Zakładu Polregio:
Obrazek

trojmiejski napisał(a):EN94 jeżdżące na WKD:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek


Choć EN94 już nie jeżdżą od czasu podwyższenia napięcia na linii WKD z 600V na 3000V, warto sobie przypomnieć te jednostki. Stan z stopiątkowymi oprawami Polam-Gostynin jest to wynik modernizacji w latach 90-tych. W treści tego filmu widać widoki na wnętrze fabryczne, widać konkretnie w punktach 3:42, 7:22, 10:22 oraz 12:14



Obecnie zamiast EN94 na linii WKD jeżdżą EN97 z Pesy oraz EN100 z Newagu. Wnętrze jednostki Newagu z oświetleniem LED:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Austriacka bezprzedziałówka typu Bmpz na gościnnych występach na naszych szlakach. Historia tego wagonu jest dość skomplikowana. Wpierw wyprodukowano między 1989, a 1993 serię czterdziestu przedziałówek 1 klasy typu Amz (ten na zdjęciach chyba jest z początku produkcji w 1989 sądząc po wózkach). Z tej czterdziestki wybrano 10 sztuk i między 2004, a 2006 przerobiono je na bezprzedziałówki 1 klasy typu Ampz. Jeszcze później w momencie którego dokładnie nie znam zmieniono układ siedzeń z 2+1 na 2+2 i tak wagon stał się bezprzedziałówką 2 klasy typu Bmpz:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Główny przedział jest oświetlony typowymi świetlówkami 36W, tutaj 830 poza jedną sztuką 840:
Obrazek

Obrazek

W przejściu między przedsionkiem wejściowym, a przedziałem jest świetlówka PL-L 36W. O ile z kompaktami PL-C z zapłonnikiem się spotkałem w niemieckich wagonach Interregio, o tyle pierwszy raz widzę PL-L w wagonie kolejowym:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Tu w przedsionku chyba są świetlówki liniowe 18W, ale pewności nie mam:
Obrazek

Znaleziony film w którym widać dość specyficzne sterowanie oświetleniem w wagonie sypialnym 305Ad. Od 11:23 widać jak autor filmu majstruje przy oświetleniu. W przedziale jest oprawa świetlówkowa z dwoma rurami, dwa halogeny w suficie i indywidualne halogeny przy łóżkach. Nie jest to perfekcyjnie oczywiste, ale z tego co rozumiem, to poszczególne kliknięcia głównego przycisku oświetlenia (ze znakiem pełnej żarówki) pozwalają przełączać w sekwencji trzy różne tryby. Jak mamy zastany w filmie tryb zapalonej żarówki małej mocy wewnątrz oprawy świetlówkowej, pierwsze kliknięcie gasi tę żarówkę, powodując zapadnięcie całkowitych ciemności, drugie kliknięcie zapala obie świetlówki. Przy czym autor filmu po pierwszym kliknięciu w panelu nad drzwiami, wyłączającym żarówkę i powodującym ciemności, następnie osobnymi przyciskami zapala halogeny sufitowe, do obu z nich są osobne przyciski. Następnie przy ciemnej oprawie świetlówkowej i zapalonych halogenach sufitowych kieruje kamerę na inny panel przy łóżku zawierającym duplikat głównego przycisku oświetleniowego oraz przełącznik indywidualnego halogena przyłóżkowego. Jak widać halogen przyłóżkowy może świecić przy zapalonych halogenach sufitowych. Jednakże zapalenie świetlówek powoduje zgaszenie halogena przyłóżkowego. Jednocześnie halogeny sufitowe pozostają zapalone jednocześnie ze świetlówkami. Ponowne naciśnięcie głównego przycisku oświetleniowego powoduje zgaszenie świetlówek i zapalenie słabej zwykłej żarówki w głównej oprawie. Jednocześnie gasi to halogeny sufitowe, choć ponownie zapala halogen przyłóżkowy, jako, że ten nie został odklikany. W filmie nie jest ruszany podświetlony na zielono w paneli nad drzwi przycisk połowicznej żarówki, ale sugerując się bardziej typowymi wagonami myślę, że redukuje ilość zapalonych świetlówek z dwóch do jednej:

Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez Luk » 17 czerwca 2022, 09:04

Przedział w PKP Intercity

Obrazek
Pozdrawiam, Łukasz
Avatar użytkownika
Luk
 
Posty: 5942
Zdjęcia: 765
Dołączył(a): 8 kwietnia 2008, 14:42
Lokalizacja: Gliwice

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Oświetlenie w motoryzacji

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości