Strona 12 z 29

Re: Oświetlenie Tramwajów

PostNapisane: 21 grudnia 2016, 11:36
przez galad
Uszkodzone oświetlenie w zmodernizowanym 105Na
od połowy wagonu do końca nie świeciła żadna oprawa, jedyne to z jednej strony żarzyły się skrętki w świetlówce
Obrazek
Z takim oświetleniem ten wagon jeździ już ok 2 tygodni.

Re: Oświetlenie Tramwajów

PostNapisane: 21 grudnia 2016, 18:44
przez trojmiejski
Taki sposób modernizacji oświetlenia można spotkać w wielu stopiątkach w Polsce. W Gdańsku tylko 114Na 1501 ma podobne oświetlenie.

Swoją drogą prezentowany w październiku skład stopiątek 1341+1342 został przeznaczony na skład historyczny z odtworzeniem do stanu fabrycznego. Pod koniec listopada zakończył pracę liniową i rozpoczął się jego remont.

Pesa Twist dla Wrocławia:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Na chwilę oświetlenie zostało załączone w pełni:
Obrazek

Obrazek

Re: Oświetlenie Tramwajów

PostNapisane: 22 grudnia 2016, 18:38
przez trojmiejski
Trójczłonowy, jednokierunkowy tramwaj Pesa Jazz dla Warszawy:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Re: Oświetlenie Tramwajów

PostNapisane: 1 stycznia 2017, 01:18
przez trojmiejski
Zgodnie z tradycją przez tydzień przed Bożym Narodzeniem po torowiskach Gdańska jeździła świąteczna N-ka:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Zdjęcie wnętrza ISO 80:
Obrazek

ISO 200:
Obrazek

Obrazek

Re: Oświetlenie Tramwajów

PostNapisane: 1 stycznia 2017, 01:54
przez MRP200
Jeździła liniowo, czy okazjonalnie.

Re: Oświetlenie Tramwajów

PostNapisane: 1 stycznia 2017, 02:09
przez trojmiejski
Jeździł codziennie w tygodniu poprzedzającym Boże Narodzenie w godzinach 15-19. Był to odrębny rozkład od pozostałych zwykłych linii. Na kolejne kursy z lampkami choinkowymi trzeba poczekać do grudnia 2017 lecz bez lampek to tą N-kę na pewno będzie można spotkać wcześniej przy jakiejś okazji, jeśli nie puszczą w ramach WOŚP to wtedy dzień dziecka lub inna okazja.

Re: Oświetlenie Tramwajów

PostNapisane: 2 stycznia 2017, 18:26
przez famabud
N-ki są mega. Miałem okazję przejechać się taką w na linii mikołajkowej w Warszawie.

Potem powrót jedna z pierwszych stopiątek. Jasno przy takiej ilości świetlówek. :D

Re: Oświetlenie Tramwajów

PostNapisane: 15 stycznia 2017, 20:53
przez trojmiejski
Kolejny zabytek z gdańskiej stajni czyli 102Na:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

W układzie z żarówkami w szeregu doskonale widać wahania napięcia w sieci:
Obrazek

Obrazek

Żarówki podświetlające tablicę emitują wyraźnie więcej światła niż żarówki oświetlenia głównego:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Film prezentujący przygasające oświetlenie podczas przejazdu przez izolator, żarówki oświetlenia tablicy wracają do pełnej jasności z opóźnieniem co sugeruje zasilanie z przetwornicy:


Re: Oświetlenie Tramwajów

PostNapisane: 16 stycznia 2017, 08:00
przez MRP200
W tych tramwajach górne oświetlenie nadal zasilane jest bezpośrednio napięciem trakcyjnym. Rozwiązanie zaczerpnięte ze starych tramwajów N4 (dwuosiowe). Pierwotnie stosowano szeregi 5-ciu żarówek na 120 V. Ciekawiło mnie natomiast, jak rozwiązano oświetlenie bocznych tablic kierunkowych. Nie mniej zastosowanie 3-ch żarówek może sugerować, że tam również stosowano napięcie trakcyjne. Te tramwaje mają już oryginalną instalację niskiego napięcia 36 V, pierwotnie zasilaną z przetwornicy wirnikowej. Oświetlenie zewnętrzne zasilane jest napięciem 24 V, uzyskiwanym z przekształtnika tranzystorowego, zasilanego napięciem głównym 36V.

Re: Oświetlenie Tramwajów

PostNapisane: 16 stycznia 2017, 08:20
przez trojmiejski
W przednim świetliku to faktycznie mogli zastosować żarówki zasilane napięciem trakcyjnym, lecz w przypadku bocznej tablicy powrót do pełnej jasności z opóźnieniem po przejeździe przez izolator sugeruje zasilanie z przetwornicy, inaczej by wróciły do pełnej jasności od razu, tak jak oświetlenie główne również widoczne na filmie. Oczywiście nie twierdzę, że tak było oryginalnie, to może być przeróbka dokonana w Gdańsku lub Wrocławiu (stamtąd ta stodwójka pochodzi). Poza tym te żarówki świecą stanowczo za mocno jak na trzy 220V w szeregu, te w świetliku przednim zaś faktycznie są przyciemnione na tyle, że układ trzech w szeregu pasuje do nich.