Oświetlenie pojazdów kolejowych

Oświetlenie we wszelkiego typu pojazdach takich jak: samochody, autobusy, ciężarówki

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 15 września 2015, 01:35

Z1B Henschel ze świetlówkami T8 18W Narva 760:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Światła końca pociągu, optyka w Henschelach wymaga stosowania żarówek powlekanych które odpowiednio rozpraszają światło na odbłyśnik:
Obrazek

Obrazek

Z2A Bautzen w którym zaś można spotkać Narvy 36W (druga świetlówka to Pila):
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Światła końca pociągu podczas modernizacji wymieniono z żarowych na diodowe:
Obrazek

Diodowe mają dodatkowy atut który polega na tym, że prócz świecenia na czerwono, mogą też świecić na biało przedstawiając odpowiedni sygnał świetlny podczas manewrów lub na niebiesko co oznacza, że w wagonie na postoju obecni są ludzie, tu 136A świecący na biało:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

111Arow, modernizacja dokonana przez Newag:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 11236
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 18 września 2015, 09:52

Wagon 1 klasy 140A zmodernizowany przez Pesę w ramach projektu "Modernizacja 68 wagonów dla trasy Przemyśl - Szczecin", oświetlenie wyłączone na centralnej szafie:
Obrazek

Tu załączone, tryb 0:
Obrazek

Tryb 1/2:
Obrazek

Tryb 1:
Obrazek

Korytarz:
Obrazek

Dla porównania wagon 2 klasy 141A wykonany w ramach tego samego projektu tyle, że przez FPS:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Wagony dla niepełnosprawnych powstałe w wyniku modernizacji wagonów XB Görlitz, te wagony robiono w ramach 3 osobnych przetargów więc poszczególne egzemplarze potrafią się różnić między sobą:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Inna sztuka:
Obrazek

Obrazek

Widać różnicę w oświetleniu korytarza bocznego:
Obrazek

112Alux, wagon 1 klasy zmodernizowany pod wieloma względami, najistotniejszą różnicą są wózki nowszego typu 25An:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Sterowanie oświetleniem przyciskami zamiast pokrętłem:
Obrazek

Obrazek

112A z klasycznymi wózkami po P5 w Ostrowie Wielkopolskim:
Obrazek

SA133 na trasę Malbork-Grudziądz, ten dwuczłon od trójczłonów SA136 dla PKM (dla PKM zamówiono też identyczne SA133 jak teraz pokazany) różni się pod wieloma względami, choćby inne umiejscowienie diod przy WC:
Obrazek

Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 11236
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 30 września 2015, 02:01

Od jakiegoś czasu EN57 z oryginalnym oświetleniem zdominowała chińszczyzna, najpierw były to T12, potem T10, a teraz T8 świecące różowistą barwą i żyjące bardzo krótko. Obecnie dobre świetlówki zasadniczo są wkręcane jedynie podczas modernizacji gdy montowane są nowe oprawy na świetlówki różnej mocy, 18W, 30W i 36W. W jednostkach co przeszły modernizację z wymianą instalacji oświetleniowej i opraw już jakiś czas temu i w których to stopniowo zaczynają padać niektóre ze świetlówek wkręconych podczas modernizacji to również w czasie wymiany otrzymują chińszczyznę, stosownie do oprawy 18W, 30W lub 36W. Takie widoki jak tutaj stają się rzadkością:
Obrazek

Klasyczne oświetlenie ma klimat, lecz moderny są wykonywane po to by wydłużyć żywotność pojazdu i polepszyć parametry eksploatacyjne, bądź co bądź oryginalna elektryka oświetleniowa w EN57 jest archaiczna względem współczesnej elektroniki.

Odnośnie modernizacji, oto najnowsza modernizacja EN57 wykonana przez ZNTK Mińsk Mazowiecki dla Przewozów Regionalnych:
Obrazek

Reflektor czołowy i światła końca pociągu:
Obrazek

Podświetlenie wejścia diodami u góry i na dole:
Obrazek

Wieszaki na rowery
Obrazek

Oświetlenie w momencie robienia zdjęć było ciekawie skonfigurowane, połowa świetlówek świeciła pełną mocą, a druga połowa świeciła ze zmniejszonym strumieniem świetlnym:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Mały WC:
Obrazek

Oświetlenie diodowe:
Obrazek

Obrazek

Znowu widok na przestrzeń pasażerską:
Obrazek

Obrazek

Na końcach członów tego EZT nad półkami na bagaże umieszczono diody:
Obrazek

Obrazek

Zbliżenie na podświetlenie wejścia i diody sygnalizacji zamykania drzwi:
Obrazek

Świetlówka 30W w przedsionku:
Obrazek

Obrazek

Drugi człon rozrządczy i widok na korytarz boczny przy drugim dużym WC przystosowanym do niepełnosprawnych
Obrazek

Widok w kierunku WC
Obrazek

Wewnątrz
Obrazek

Widok w przeciwnym kierunku:
Obrazek

Przedział dla kierownika za szkłem
Obrazek

Podświetlone wiatrołapy:
Obrazek

Inna modernizacja ze stajni ZNTK MM wykonana dla Kolei Mazowieckich, różni się mocno odmienną aranżacją wnętrza w przedniej części pociągu, zastosowaniem diod barwy dziennej zamiast ciepłobiałej i niewidocznymi szczegółami takimi jak rodzaj przekładni (PR życzyły zachowania oryginalnych przekładni i poddania ich tylko regeneracji, a KM zastosowania nowych, dwustopniowych):
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Ostatnio edytowano 3 stycznia 2018, 00:01 przez trojmiejski, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 11236
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez toomm40 » 30 września 2015, 22:22

no no , nasza kolej idzie ostatnio bardzo do przodu .
coraz więcej wygód ,ciekawe , czy przy okazji tych modernizacji pociągi zostały lepiej wygłuszone, bo w tych starych EN poziom hałasu był niekiedy dość znaczny, zwłaszcza jak się usiadło na silniku trakcyjnym ;)
niebawem znikną całkowicie te niezmodernizowane EN :| i nie będę miał czym jeździć ...
TELAM - i wszystko jasne :D
Avatar użytkownika
toomm40
 
Posty: 5044
Zdjęcia: 0
Dołączył(a): 18 listopada 2011, 23:38
Lokalizacja: Poznań

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 1 października 2015, 21:27

Klasyki coraz mniej, lecz nowe i zmodernizowane też można polubić pod warunkiem, że projekt jest wykonany z głową.
T12 znikają, lecz T8 można też polubić pod warunkiem, że są to sensowne T8. Przykładem są dotychczas tu zaprezentowane wagony standardu UIC Z (XB Görlitz, Z2A i Z2B Bautzen, Z1A i Z1B Henschel, 134Ab i 13Ac, 136A, 139A i jedyny jak na razie zmodernizowany 144A) w których podczas modernizacji wkręcono świetlówki daylight do nowych opraw wtedy zamontowanych. Te świetlówki to T8 lecz istotne, że daylighty. Moim zdaniem daylighty na kolei sprawdzają się najlepiej, nawet Cegielski co obecnie w nowych wagonach stosuje oświetlenie diodowe to zastosował diody dziennej barwy.
Gdy Cegielski i Newag wciąż stosują daylighty i odrzucają twierdzenia, że to relikt przeszłości, tak Pesa z uporem maniaka w swoich modernizacjach starych wagonów oraz tańszych SZT i EZT (droższe mają oświetlenie diodowe, różne w zależności od konkretnego pojazdu) stosuje świetlówki 830 które moim zdaniem oświetlają beznadziejnie przez to, że mocno zmieniają barwy wszystkiego wewnątrz wagonu.

Jako, że widok daylightów w akcji jest miłym widokiem to zaprezentuję SZT SA137 wyprodukowany przez Newag w którym dominują świetlówki dzienne (parę jest wymienionych lecz to oczywista rzecz biorąc pod uwagę, że pojazd jest bez przerwy eksploatowany od 2010 roku kiedy to wyjechał z fabryki):
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Zazwyczaj w SA137 i SA138 jest załączana tylko połowa świetlówek więc szczęśliwym trafem było trafić na sztukę z wszystkimi świetlówkami załączonymi, tu dla porównania tylko połowa świetlówek załączona:
Obrazek

Obrazek

Ciekawostka z 113Alux czyli wagonu barowego ze zmienionymi wózkami i zmienionym oświetleniem, gdy oryginalnie w jadalni i korytarzach były świetlówki w klasycznych oprawach, w późniejszym czasie bez kloszy, tak teraz są świetlówki wpuszczone w sufit, w przedsionkach wejściowych montaż nowego oświetlenia świetlówkowego w szczególności polepszył oświetlenie tej części wagonów gdyż oryginalnie były tam plafoniery na 2 żarówki:
Obrazek

Za jadalnią zrobiono wnękę na wózek z jedzeniem i piciem z którym obsługa Warsu porusza się po całym składzie, oryginalnie takiej wnęki tam nie było (zajmuje ona mały fragment większej przestrzeni oryginalnie zajmowanej przez dwa zwykłe przedziały 2 klasy) warto zwrócić uwagę, że zamontowano tam plafonierę co oryginalnie była w przedsionku wejściowym:
Obrazek

Zbliżenie na plafonierę:
Obrazek

Gdy oryginalnie drzwi wejściowe były na obu końcach wagonu, tak po modernizacji na jednym końcu drzwi zlikwidowano i wewnątrz przedsionka bez drzwi wstawiono umywalkę:
Obrazek

W kuchni zachowano oryginalne oprawy z gołymi świetlówkami.

Zachodnia klasyka produkowana od 1978 do 1985 czyli dwuczłonowe SZT MR/MRD (człon z jednoskrzydłowymi drzwiami to MR, a drugi człon z drzwiami dwuskrzydłowymi i dodatkowym miejscem na bagaż to MRD, choć idea oznaczania nie jest analogiczna do oznaczeń ra, s, rb odróżniających poszczególne człony EN57 od siebie to pełni podobną funkcję), pojazdy wyprodukowane dla DSB, kupione jako używane przez Arrivę i eksploatowane na różnych trasach w województwie kujawsko-pomorskim, więcej o historii można poczytać tutaj:
https://pl.wikipedia.org/wiki/D%C3%BCwag/Scandia_MR/MRD

Te SZT mimo sporego wieku reprezentują zupełnie inny poziom niż tabor polskiej produkcji z tych lat:
Obrazek

Widok tego samego dwuczłona z drugiej strony, widać różnicę w oznaczeniu i numerze
Obrazek

Światła końca pociągu w postaci diod charakterystycznie ułożonych koliście wokół reflektora:
Obrazek

Oświetlenie wnętrza, oświetlenie jest bardzo charakterystyczne, większość świetlówek jest umieszczona wewnątrz konstrukcji półek na bagaże co się znajdują nad oknami wzdłuż całej długości przedziału, a pozostała część jest wpuszczona w sufit i znajduje się nad przejściem pośrodku między siedzeniami:
Obrazek

Obrazek

Zbliżenie na świetlówki nad oknami:
Obrazek

Obrazek

Przestrzeń dla podróżnych z większym bagażem w MRD zlokalizowana tuż przy przejściu międzywagonowym:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Ogólny widok na wnętrze:
Obrazek

Nie mam własnych zdjęć tego oświetlenia w akcji więc posłużę się zdjęciami znalezionymi w internecie:
http://www.garnek.pl/mkseba/28797976/mr-4068

Zastosowane siedzenia są bardzo wygodne:
Obrazek

Ujęcie z trochę innej perspektywy:
Obrazek

Porównanie z ujęciem z załączonymi świetlówkami:
http://www.garnek.pl/mkseba/28883831/mrd-4239

Zbliżając się do przedsionka wejściowego...
Obrazek

Przedsionek wejściowy bezpośrednio połączony z drugą przestrzenią dla podróżnych z większym bagażem w MRD:
Obrazek

Tutaj oświetlenie rozmieszczone po bokach:
Obrazek

Znowu przedsionek:
Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 11236
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 19 października 2015, 21:29

EN57-1828 po P4 w ZNTK MM, kanarówy i ich oświetlenie zostały zmodyfikowane w sposób identyczny jak w EN57-1052 i podobnie zachowano oryginalne oprawy w całej reszcie oświetlenia:
Obrazek

Obrazek

Oświetlenie przestrzeni wielofunkcyjnej powstałej przez modyfikację kanarówy:
Obrazek

Największe zaskoczenie w tym wszystkim czyli zabytkowy Polamp 25W:
Obrazek

Obrazek

EN57-1122, analogicznie przeprowadzona naprawa P4 w wydaniu ZNTK Gdańsk, przestrzeń wielofunkcyjna jest oświetlona nową oprawą na 2 świetlówki 18W, tu daylighty. Zauważalny jest istotny problem polegający na tym, że świetlówki wkręcone do tej oprawy są wyraźnie niedociążone:
Obrazek

Oczywiście dobre, odpowiednio dociążone daylighty bardzo dobrze oświetlają czego przykładem jest EN71-045:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

EN57 Przewozów Regionalnych:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

kabina:
Obrazek

EN57-696, typowo w oporowych EN57 są WC w obu członach rozrządczych, ta sztuka ma WC tylko w jednym (w przypadku asynchronów i innych modernizacji jest bardzo różnie, zależy od preferencji zamawiającego modernę):
Obrazek

Obrazek

Oświetlenie WC jak widać zmienione, wewnątrz plafoniery może być świetlówka 2D lub 2 słabe żarówki:
Obrazek

EN57-1128 jako przykład ma 2 żarówki:
Obrazek

Obrazek

EN57-1275 ma jeszcze inną oprawę w WC:
Obrazek

Obrazek

O ile w PR jednostki z oryginalnym oświetleniem WC poza wyjątkami zanikły tak SKM ma jeszcze wiele takich:
Obrazek

Widać 2 żarówki, na 220V dużej mocy i awaryjna małej mocy na 110V:
Obrazek

Kiedyś wspominałem, że końcówka produkcji EN57 miała dodatkowo wbudowane lampki sygnalizacyjne w obudowy maszyn drzwiowych:
Obrazek

Tak to wygląda po zdjęciu klosza:
Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 11236
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 30 października 2015, 01:43

Klasyki w EN57-1828 w akcji, okazuje się, że Polampów jest kilka, prócz rur 3500K z 1979 roku są też 4300K z 1978 roku:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Polamp 4300K w ogólnym widoku z innymi świetlówkami obok, widać jak charakterystycznie barwa jest chłodniejsza względem pozostałych świetlówek:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

W nowych oprawach w przestrzeni wielofunkcyjnej uzyskanej przez przebudowę kanarówy zastosowano świetlówki 830 (z dwóch takich miejsc na przeciwnych końcach składu tylko w jednym z nich świeciły się świetlówki, w drugiej przestrzeni nie świeciły z powodu awarii, zapewne po prostu gdzieś przewód przerwany lub nie podłączony):
Obrazek

EN57-1052 dla odmiany ma zastosowane świetlówki 840:
Obrazek

EN57-1729:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Na tym zdjęciu widać pulsujące pasy w tej zdychającej świetlówce:
Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 11236
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez Lampka » 30 października 2015, 22:35

Zapewne ta zdychająca jest w trakcie "różowienia" - na końcach nie widać żadnych okopceń ;)
Kolekcjoner i poszukiwacz starych opraw i źródeł światła
Avatar użytkownika
Lampka
 
Posty: 6579
Zdjęcia: 14
Dołączył(a): 16 sierpnia 2011, 21:59
Lokalizacja: Gliwice

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 2 listopada 2015, 03:08

Prócz pulsowania ta świetlówka świeciła wyraźnie słabiej niż pozostałe.

Piętrus typu Bipa z załączonym oświetleniem zdominowanym przez świetlówki T12 Pila 20W Daylight:
Obrazek

Widać jedną z opraw żarowych obecnych w środkowych członach na dolnym pokładzie przy schodach (pod tymi prowadzącymi na górny pokład umieszczono w tych członach WC):
Obrazek

Można regulować ilość załączonych świetlówek, tu świeci tylko część:
Obrazek

Tu już załączony komplet oświetlenia:
Obrazek

Widać światło z opraw żarowych odbijające się od ścian:
Obrazek

Zbliżenie na oprawę żarową, widać jak bardzo światło z żarówki kontrastuje z rurami daylight:
Obrazek

Obrazek

Drugi boczny korytarz po przeciwnej stronie tego samego zespołu schodów:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Przedsionek krańcowy:
Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 11236
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez MRP200 » 2 listopada 2015, 08:05

Pamiętam oświetlenie tych wagonów, jeszcze z czasów szkolnych. Bo wtedy dużo się nimi podróżowało. Te przetwornice od świetlówek potrafiły niekiedy strasznie głośno piszczeć. W tych wagonach akumulatory ładowane były prądnicą napędzaną z kół wagonu. Jak trafił się czasami wagon z mocno rozładowaną baterią, to podczas podróży były dodatkowe efekty specjalne w postaci rozświetlających podczas jazdy i stopniowo gasnących na postoju świetlówek i to przy akompaniamencie zmieniającej się tonacji pracy przetwornic.
MRP200
Moderator
 
Posty: 4293
Zdjęcia: 639
Dołączył(a): 21 września 2009, 07:25
Lokalizacja: PWA / Kostrzyn Wlkp

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Oświetlenie w motoryzacji

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości