Klasyki coraz mniej, lecz nowe i zmodernizowane też można polubić pod warunkiem, że projekt jest wykonany z głową.
T12 znikają, lecz T8 można też polubić pod warunkiem, że są to sensowne T8. Przykładem są dotychczas tu zaprezentowane wagony standardu UIC Z (XB Görlitz, Z2A i Z2B Bautzen, Z1A i Z1B Henschel, 134Ab i 13Ac, 136A, 139A i jedyny jak na razie zmodernizowany 144A) w których podczas modernizacji wkręcono świetlówki daylight do nowych opraw wtedy zamontowanych. Te świetlówki to T8 lecz istotne, że daylighty. Moim zdaniem daylighty na kolei sprawdzają się najlepiej, nawet Cegielski co obecnie w nowych wagonach stosuje oświetlenie diodowe to zastosował diody dziennej barwy.
Gdy Cegielski i Newag wciąż stosują daylighty i odrzucają twierdzenia, że to relikt przeszłości, tak Pesa z uporem maniaka w swoich modernizacjach starych wagonów oraz tańszych SZT i EZT (droższe mają oświetlenie diodowe, różne w zależności od konkretnego pojazdu) stosuje świetlówki 830 które moim zdaniem oświetlają beznadziejnie przez to, że mocno zmieniają barwy wszystkiego wewnątrz wagonu.
Jako, że widok daylightów w akcji jest miłym widokiem to zaprezentuję SZT SA137 wyprodukowany przez Newag w którym dominują świetlówki dzienne (parę jest wymienionych lecz to oczywista rzecz biorąc pod uwagę, że pojazd jest bez przerwy eksploatowany od 2010 roku kiedy to wyjechał z fabryki):



Zazwyczaj w SA137 i SA138 jest załączana tylko połowa świetlówek więc szczęśliwym trafem było trafić na sztukę z wszystkimi świetlówkami załączonymi, tu dla porównania tylko połowa świetlówek załączona:


Ciekawostka z 113Alux czyli wagonu barowego ze zmienionymi wózkami i zmienionym oświetleniem, gdy oryginalnie w jadalni i korytarzach były świetlówki w klasycznych oprawach, w późniejszym czasie bez kloszy, tak teraz są świetlówki wpuszczone w sufit, w przedsionkach wejściowych montaż nowego oświetlenia świetlówkowego w szczególności polepszył oświetlenie tej części wagonów gdyż oryginalnie były tam plafoniery na 2 żarówki:

Za jadalnią zrobiono wnękę na wózek z jedzeniem i piciem z którym obsługa Warsu porusza się po całym składzie, oryginalnie takiej wnęki tam nie było (zajmuje ona mały fragment większej przestrzeni oryginalnie zajmowanej przez dwa zwykłe przedziały 2 klasy) warto zwrócić uwagę, że zamontowano tam plafonierę co oryginalnie była w przedsionku wejściowym:

Zbliżenie na plafonierę:

Gdy oryginalnie drzwi wejściowe były na obu końcach wagonu, tak po modernizacji na jednym końcu drzwi zlikwidowano i wewnątrz przedsionka bez drzwi wstawiono umywalkę:

W kuchni zachowano oryginalne oprawy z gołymi świetlówkami.
Zachodnia klasyka produkowana od 1978 do 1985 czyli dwuczłonowe SZT MR/MRD (człon z jednoskrzydłowymi drzwiami to MR, a drugi człon z drzwiami dwuskrzydłowymi i dodatkowym miejscem na bagaż to MRD, choć idea oznaczania nie jest analogiczna do oznaczeń ra, s, rb odróżniających poszczególne człony EN57 od siebie to pełni podobną funkcję), pojazdy wyprodukowane dla DSB, kupione jako używane przez Arrivę i eksploatowane na różnych trasach w województwie kujawsko-pomorskim, więcej o historii można poczytać tutaj:
https://pl.wikipedia.org/wiki/D%C3%BCwag/Scandia_MR/MRDTe SZT mimo sporego wieku reprezentują zupełnie inny poziom niż tabor polskiej produkcji z tych lat:

Widok tego samego dwuczłona z drugiej strony, widać różnicę w oznaczeniu i numerze

Światła końca pociągu w postaci diod charakterystycznie ułożonych koliście wokół reflektora:

Oświetlenie wnętrza, oświetlenie jest bardzo charakterystyczne, większość świetlówek jest umieszczona wewnątrz konstrukcji półek na bagaże co się znajdują nad oknami wzdłuż całej długości przedziału, a pozostała część jest wpuszczona w sufit i znajduje się nad przejściem pośrodku między siedzeniami:


Zbliżenie na świetlówki nad oknami:


Przestrzeń dla podróżnych z większym bagażem w MRD zlokalizowana tuż przy przejściu międzywagonowym:



Ogólny widok na wnętrze:

Nie mam własnych zdjęć tego oświetlenia w akcji więc posłużę się zdjęciami znalezionymi w internecie:
http://www.garnek.pl/mkseba/28797976/mr-4068Zastosowane siedzenia są bardzo wygodne:

Ujęcie z trochę innej perspektywy:

Porównanie z ujęciem z załączonymi świetlówkami:
http://www.garnek.pl/mkseba/28883831/mrd-4239Zbliżając się do przedsionka wejściowego...

Przedsionek wejściowy bezpośrednio połączony z drugą przestrzenią dla podróżnych z większym bagażem w MRD:

Tutaj oświetlenie rozmieszczone po bokach:

Znowu przedsionek:
