Nie mam bardzo dokładnej wiedzy odnośnie poznańskich tramwajów lecz z tego co wiem to w Poznaniu nie ma żadnej liniowej zwykłej jednokierunkowej doczepy czynnej z zachowaną kabiną. Wyjątkiem są dwukierunkowe składy gdzie drugi wagon ma kabinę po angielsku oraz skład retro 194+193 który oddaje realia dawnych czasów gdy nie było jeszcze doczep czynnych bez kabin. Sam typ szaf odpowiada stopiątkom z pierwszych lat produkcyjnych.
W Bydgoszczy jest zaś niezły kocioł jeśli chodzi o drugie wagony, te kabiny są de facto pozostałościami wybebeszonymi z przycisków i są po prostu reliktem w przypadku którego raczej się już nie zdarzy szansa na ponowne wykorzystanie po hipotetycznym odnowieniu. Poza kwestią braku przycisków to drugich wagonów dotyczą jeszcze dodatkowe niuanse w postaci usuniętego pantografu i zaślepionych reflektorów. Poza tym usuwaniem pantografów z drugich wagonów to innym czysto bydgoskim zwyczajem jest przeróbka drugich wagonów na 3-drzwiowe przy zachowaniu w pierwszym wagonie układu 4-drzwiowego. Tu jest ten kocioł gdyż widziałem różne kombinacje w postaci drugich wagonów 3-drzwiowych z resztką kabiny, 3-drzwiowych z całkowicie usuniętą kabiną (jak na zdjęciu) i 4-drzwiowych z resztką kabiny. 4-drzwiowej doczepy bez kabiny nie spotkałem, ale to nie znaczy, że nie ma, może po prostu nie natrafiłem.
W Gdańsku niektóre drugie wagony ze zmodernizowanych trójskładów stały się pierwszymi wagonami po rezygnacji z tróskładów więc każde miasto ma swoje indywidualne podejście.
Warszawska doczepa eNka:



