Z tą przetwornicą oświetleniową 110 V DC / 220 V 500 Hz to jest jeszcze dodatkowe wytłumaczenie, idea przetwornicy oświetleniowej do EW55 i EN57 została zerżnięta z NRDowskich EN56, a pierwsze egzemplarze tej serii wyprodukowano w 1955 kiedy o przetwornicach tranzystorowych można było marzyć. Potem aż do ostatnich sztuk EN57 i pochodnych trzymano się przetwornicy pewnie żeby była pewność wstecznej kompatybilności ze starszymi jednostkami i nie przerzucono się na indywidualne stateczniki z tego powodu choć w kabinach tych ostatnich EN57 właśnie była oprawa świetlówkowa 40W zasilana przez indywidualny statecznik. Aczkolwiek jak potem robiono moderny z wymianą oświetlenia na nowe oparte o indywidualne stateczniki ze 110V DC to jednak dało radę zapewnić wsteczną kompatybilność z jednostkami niezmodernizowanymi.
W wagonach przetwornica wirowa byłaby zbyt energochłonna, nie bez powodu jak wprowadzono ogrzewanie nawiewne to zmieniono prądnicę prądu stałego 3,8kW na prądnicę trójfazową 6kW ze względu na znaczny pobór energii przez wentylator nawiewu zasilany 24V. Aczkolwiek pierwsze Y czyli 104A i 112A z początku produkcji miały centralną przetwornicę oświetleniową tyle, że tranzystorową, trochę o tym można przeczytać tutaj:
http://zeus.krb.com.pl/?weryfikacja-cyk ... bowych,149slaweklampy napisał(a):Witam
Myślę, że klasyczny statecznik elektroniczny na 230V mógłby pracować w zastępstwie tego w/w układu.
Niestety nie gdyż takie stateczniki są przystosowane do zasilania 50Hz, a tu jest 500Hz.
Są EN57 które mają oświetlenie mieszane z klasycznymi oprawami i nowymi w ramach jednego systemu oświetleniowego, się zastanawiałem czy jest możliwe, że te nowe oprawy mają nową elektronikę zasilaną z 220V 500Hz jak stare oprawy lecz się okazało, że te nowe oprawy są jednak zasilane 110V DC, tu jest strona producenta opraw i stateczników do pojazdów kolejowych i tramwajów, oprawy sufitowe tu opisane można spotkać w EN57:
http://www.teran.pl/produkty.htmlPlus jeszcze karta oprawy na 2 świetlówki kompaktowe do EN57:
http://www.famor.eu/sites/default/files/of4308b.pdfTu na stronie 10 są dwie ciekawostki:
http://www.medcom.com.pl/dl/ZAKODOWANY.pdfElektroniczny zamiennik centralnej przetwornicy oświetleniowej w EN57 i indywidualny statecznik dla rur 25W zasilany 110V DC.
W praktyce nie spotkałem się z taką przetwornicą oświetleniową, nawet jednostki z wymienioną przetwornicą główną na statyczną mają nadal wirową przetwornicę oświetleniową. Aczkolwiek może gdzieś takie jednostki jeżdżą, po prostu osobiście na taką nie natrafiłem.
Lampka napisał(a):W jaki sposób zbudowany jest ten zalewany statecznik? To dławik, czy cała przetwornica?
220V 500Hz jest wytwarzane przez centralną przetwornicę wirową, nie znam szczegółów co do tego dławika, przypuszczam, że jest to zwykły dławik tyle, że dostosowany do 500Hz, wskazuje na to fakt, że ma tylko 2 wyprowadzenia, choć mogę się mylić, w końcu w przypadku dławików na 220V 50Hz, seria SBF oznacza dławiki do rapid startu.