Amerykańskie dławiki i zasilanie to jest skomplikowany temat, do zwykłych świetlówek (nie liczę rur HO i VHO które są osobnym tematem) wystarczy 110V, lecz lampy wyładowcze większych mocy są zasilane większym napięciem, zależnie od przypadku jest to 208V, 240V, 277V lub 480V. Więc o ile świetlówki były trochę przeciążone to przy wysokoprężnych lampach wyładowczych problem staje się poważny.
Co do dławików 25W i 20W to racja, wcześniej konkretnie było wspomniane o zasilaniu świetlówek 25W przez dławik do 20W, lecz w drugą stronę to faktycznie przez zbyt niski prąd świetlówka 20W będzie niedociążona. To by wyjaśniało sprawę, szkoda, że jak do tej pory nikt nie natrafił na dławik do 25W na 220V 50Hz, ten dławik z EN57 to jedyny jak na razie znany polskiej produkcji dławik dedykowany do rur 25W, jakby ktoś miał dławik na 220V 50Hz to można by zrobić parę testów z zasilaniem świetlówek innych niż dedykowane 25W.
Zastosowanie 25W w celu uniknięcia kradzieży może być sensownym wytłumaczeniem tym bardziej, że to były początki świetlówek w ogóle. W późniejszych opracowanych pojazdach zdecydowano się na 20W i 40W co akurat pasuje do moich preferencji odnośnie barwy świetlówek, 25W produkowano w barwach 3500K i 4300K, a 20W i 40W dodatkowo jeszcze w barwie 6500K która była najczęściej spotykana i moim zdaniem najlepiej nadaje się na kolei i w pojazdach komunikacji miejskiej. Jako przykład różne modernizacje tramwajów 105Na nawet jak mają pożyteczne usprawnienia względem egzemplarzy full classic to nie mają tego klimatu który w klasykach jest zapewniany m. in. przez chłodne światło ze świetlówek 40W 765. Swoją drogą warto tu wspomnieć o EN94 czyli EZT dedykowanych dla WKD, przystosowanych do zasilania 600V (wkrótce będzie zmiana zasilania z 600V na 3000V co się wiąże z wycofaniem EN94) i będących połączeniem rozwiązań typowo kolejowych i typowo tramwajowych. Te jednostki mają 2 instalacje DC, 110V obwodów rozrządu i pomocniczych oraz 40V do oświetlenia. Oprawy takie same jak w 105Na z przekształtnikiem tranzystorowym. Osobne przetwornice do 110V i 40V, a także osobne zestawy akumulatorów do każdego napięcia. Oryginalne przetwornice wirowe, lecz gdy w 2002 roku rozpoczęto proces wymiany przetwornic na statyczne to w 2006 wszystkie wtedy jeżdżące EN94 już miały przetwornice statyczne (EN94 skasowane lub trwale odstawione przed 2006 się nie doczekały takich przetwornic). Dane techniczne statycznej przetwornicy oświetleniowej do jednostek EN94 można znaleźć tutaj:
http://www.tts.infotransport.pl/en/download/261Choć obecnie w modernizacjach różnych pojazdów niektórzy preferują stosowanie ciepłobiałych świetlówek to przykładowo FPS nadal się trzyma dayligtów, obecnie oczywiście T8. Jak Pesa modernizowała 111A na 111Arow to stosowała świetlówki 830, lecz w niektórych egzemplarzach którym w trakcie eksploatacji wypadła wymiana grupowa świetlówek to potrafiono wkręcać daylighty:






Inna sztuka:
