Strona 24 z 78

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

PostNapisane: 3 czerwca 2016, 18:22
przez trojmiejski
W temacie sygnałów odkopałem archiwalne zdjęcie z 2006 roku na którym widać będący już przeszłością wagon pocztowy z załączonym niebieskim sygnałem świadczącym o obecności osób w wagonie stojącym na bocznicy bez lokomotywy:
Obrazek

Na poprzedniej stronie widać przetwornicę oświetleniową w obudowie, dla porównania wrzucę zdjęcie przetwornicy bez obudowy:
Obrazek

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

PostNapisane: 6 czerwca 2016, 01:02
przez trojmiejski
Od dawna zagwozdką było znalezienie pojazdu kolejowego (nie będącego wagonem metra) który byłby wyposażony w świetlówki 58W. W dotychczas poznanych pojazdach najmocniejsze i najdłuższe świetlówki to były typowe 36W/40W. Okazało się, że zespoły trakcyjne Stadler Flirt dla estońskiego przewoźnika Elron są potwierdzonym przypadkiem zastosowanie świetlówek 58W na kolei:
http://www.lighting-gallery.net/gallery ... pid=120067

Warto sprawdzić czy Flirty dla innych przewoźników również mają takie oświetlenie, choćby w Flirtach dla Kolei Algierskich też jest możliwe, że zastosowane świetlówki to 58W, oczywiście na podstawie zdjęcia na którym świetlówka została uchwycona pod kątem trudno jest jednoznacznie wywnioskować jej długość:
http://www.vagonweb.cz/fotogalerie/foto ... GP5124.jpg

Z klasycznych Flirtów to w Polsce są Flirty Kolei Mazowieckich serii ER75 i śląskie EN75, tu dla porównania jedna z tych drugich:
toomm40 napisał(a):Obrazek


Flirty PKP IC i ŁKA mają oświetlenie LED. Mam za to zdjęcia świetlówek 36W i 18W we wnętrzu spokrewnionej konstrukcji z rodziny GTW. Pojazdy z tej rodziny charakteryzują się tym, że silnik diesla (są też elektryczne GTW) jest umieszczony w osobnym członie, a nie pod podłogą jak w Pesach czy Newagach. Podstawowym modelem jest GTW 2/6, jest to pojazd trójczłonowy, człon środkowy to wspomniany człon napędowy który jest bardzo krótki, pod nim znajduje się pojedynczy wózek którego obie osie są napędzane. Pozostałe dwa człony to człony pasażerskie, od strony kabiny są wsparte na wózku, a od przeciwnej strony są podwieszone przez przegub na środkowym członie. Zresztą w oznaczeniu GTW 2/6 liczby oznaczają ilość osi napędnych przez całkowitą ilość osi. Pojazd na zdjęciach to GTW 4/12 czyli de facto jest to wariant będący dwoma GTW 2/6 połączonymi ze sobą przejściem międzyczłonowym. Zamówienie na te pojazdy zostało złożone przez włoskiego przewoźnika więc napisy są po włosku:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Przejście przez środek członu napędowego:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Dodatkowo wejścia są doświetlone świetlówką przymocowaną do obudowy maszyny drzwiowej:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Widok w kierunku przejścia między połówkami pojazdu:
Obrazek

Obrazek

Świetlówki przy samym przejściu są umieszczone w osobnych oprawach zamiast w linii świetlnej:
Obrazek

Do tego znajduje się tam dodatkowo pojedyncze oczko diodowe:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Diodowe oświetlenie WC:
Obrazek

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

PostNapisane: 6 czerwca 2016, 10:43
przez slaweklampy
Ciekawe, jakiej mocy są te diody.

Oświetlenie lokomotywy E6ACT-009 należącej do Lotosu.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

PostNapisane: 6 czerwca 2016, 12:19
przez MRP200
Ciekawe jakim cudem udało Ci się zrobić fotki z bliska reflektorom tej lokomotywy. W czynny tor chyba nie wchodziłeś :?:

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

PostNapisane: 6 czerwca 2016, 12:31
przez trojmiejski
Takie same reflektory diodowe mają najnowsze Impulsy SKM Trójmiasto, w tych reflektorach są osobne zestawy białych diod odpowiednio do świateł długich (na obwodzie) i krótkie (wewnątrz):
Obrazek

Obrazek

Światła końca pociągu:
Obrazek

Światła długie, tu podające sygnał Tb1:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Aparat fotograficzny jest w stanie uchwycić pulsowanie diod choć ludzkie oko tego nie widzi:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Oczywiście zamawiający ma do wyboru jaki rodzaj reflektorów chce zastosować, przykładowo Impulsy dla województwa lubuskiego mają reflektory halogenowe i tylko światła końca pociągu są wykonane w technologii LED:
Obrazek

Obrazek

Pesy z reflektorami diodowymi też mają podział na światła długie i krótkie, tyle, że tutaj są one umieszczone w osobnych obudowach, tu na zdjęciu widać świecące oba zestawy:
Obrazek

Obrazek

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

PostNapisane: 6 czerwca 2016, 15:52
przez slaweklampy
Witam

MRP200 napisał(a):Ciekawe jakim cudem udało Ci się zrobić fotki z bliska reflektorom tej lokomotywy. W czynny tor chyba nie wchodziłeś :?:


Użyłem zoomu optycznego. Podchodzenie do lokomotywy mogłoby wzbudzić zainteresowanie.

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

PostNapisane: 6 czerwca 2016, 17:19
przez trojmiejski
W październiku 2015 EN57-1828 miała po zakończonej wtedy rewizji świeże Polampy 25W, dla porównania obecny stan zużycia jednego z tych Polampów, jak widać te przez te kilka miesięcy eksploatacji końce świetlówki uległy już zaczernieniu:
Obrazek

Obrazek

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

PostNapisane: 8 czerwca 2016, 18:17
przez trojmiejski
W kwestii uzupełnienia odnośnie diodowych reflektorów w produktach Newagów, kilka zdjęć zrobionych w serii na których widać pulsowanie tych reflektorów:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Można tu też podlinkować filmy użytkowników YT railzg i amphsky na którym doskonale widać pulsowanie:






Dla uzupełnienia zbliżenie na reflektor świecący na czerwono:
Obrazek

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

PostNapisane: 11 czerwca 2016, 21:56
przez trojmiejski
W kwestii tematu szybkiego zużycia świetlówek w EN57 to warto tu wspomnieć o katalogowych parametrach świetlówek 25W. Według starego katalogu Sylvanii ( http://www.dimatec.net/Produits/sylvani ... lvania.pdf strona pliku pdf 62) świetlówki 25W wymagają 0,29A, a opis dławika z EN57 wyraźnie pokazuje, że dostarcza on prąd o wartości 0,35A. Z tego powodu świetlówki 25W padają dość szybko, Polampy T12 po kilku miesiącach choć odpowiednio dociążone świeciłyby latami, a chińskie T8 25W to padają po kilku tygodniach. Za to metrowe 36W w EN71-044 będą niedociążone gdyż te wymagają 0,56A (zwykłe 36W 1200mm wymagają 0,43A).

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

PostNapisane: 12 czerwca 2016, 22:03
przez trojmiejski
Przy poruszaniu tematu oryginalnego oświetlenia EN57 to typowo kojarzy się jeden typ opraw. Rzecz w tym, że w pewnych seriach EN57 występowały oprawy o zaokrąglonych kształtach obudowy. Tutaj EN57-800 z takimi oprawami, zdjęcia zostały zrobione w 2013 roku, obecnie trwa postępowanie kasacyjne tej jednostki:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek