Ponownie poruszam temat Bipy, oryginalnie zastosowane było oświetlenie ze świetlówkami 25W i w wagonie było dodatkowo jeszcze kilka opraw żarowych, zazwyczaj obok opraw świetlówkowych.
Podczas naprawy głównej oświetlenie w większości egzemplarzy (niektóre zachowały 25W do końca eksploatacji, ostatni taki zespół zakończył żywot uczestnicząc w wypadku w Korzybiu) przerobiono na 20W w układzie po dwie świetlówki w szeregu na przekształtnik, a oryginalne oprawy żarowe zlikwidowano (jak się przyjrzeć to widać na zdjęciach, że zaślepione wycięcia w suficie pod oprawy są do dziś), jedynie w przedziałach służbowych, WC i przedsionkach koło WC wstawiono oprawy żarowe polskiej produkcji. Choć Bipy dla PKP produkowano w postaci czteroczłonowych zespołów to pod względem elektrycznym były podzielone na częściowo autonomiczne części. W oryginalnym układzie (zachowanym w zespole o numerach wagonów 50 51 26-19 515-3, 50 51 26-19 516-1, 50 51 26-19 517-9, 50 51 26-19 518-7) na cały zespół przypadały 3 prądnice, każda ładowała osobny zestaw akumulatorów. Z zewnątrz oba człony środkowe wyglądają na identyczne, ale takie nie są. Oba pod jedną z klatek schodowych mają WC, lecz różnica jest w tym, co się znajduje pod drugą z klatek schodowych poszczególnych członów. Jeden ze środkowych ma szafę elektryczną osłoniętą drzwiczkami z okienkami przez które widać lampki kontrolne, zaś pod siedzeniem znajdują się akumulatory. Drugi środkowy nie ma szafki elektrycznej, nad siedzeniem jest płaski laminat, aczkolwiek akumulatory same w sobie są obecne. Człony skrajne również nie są identyczne, każdy ma swoją własną szafę elektryczną, zlokalizowaną jak najbliżej prądnicy, rzecz w tym, że w jednym prądnica jest na wózku skrajnym, a w drugim na wózku Jacobsa, więc szafy są pod różnymi klatkami schodowymi. Akumulatory są w członach skrajnych pod oboma klatkami schodowymi. Rozdzielenie elektryki było zauważalne w sytuacji która dziś wystąpiła podczas jednego z kursów Bipy. Otóż w członach skrajnych świecił się komplet oświetlenia, w jednym ze środkowych członów tylko 1/3 świetlówek, a z żarówek tylko ta w WC, a drugi środkowy był cały ciemny. Stan ten był tymczasowy, potem w czasie jazdy oświetlenie środkowych członów zostało przywrócone do pełnej sprawności (zanim to się stało to żarówka w WC o której wspominałem kilka razy zapalała się i gasła). Ogólnie jest kilka obwodów oświetleniowych w danym członie, jak górny pokład oświetla 6 świetlówek to jeden obwód to świetlówki 1, 3, 4 i 6, a drugi obwód to para 2 i 5, dół podobnie, choć nie wiem czy świetlówki ustawione poprzecznie i żarówki koło WC zasilane są z jednego z wcześniej wymienionych obwodów czy z osobnego obwodu. Przedsionki są zasilane z osobnego obwodu. Żarówka w WC też. Tak wyglądał jeden ze środkowych członów przed resetem:



Po załączeniu się okazało, że poprzecznie ustawiony Radium 18W 840 jest zdechły, co ciekawe w połowie lipca gdy robiłem wcześniejsze zdjęcia to był w pełni sprawny, tak było:

Tak jest obecnie:


Przy okazji warto zaznaczyć, że w środkowym członie jest nieparzysta ilość świetlówek, nie jestem pewien, lecz dopuszczam możliwość, że ten zdechlak jest zasilany indywidualnie, nie jest w szeregu z inną świetlówką.
Inny zdechlak, tym razem w członie skrajnym, przy tej świetlówce było słychać głośny pisk układu zasilającego:

Wszystkie inne świetlówki w tym członie świeciły pełną mocą czyli wniosek jest taki, że uszkodzona świetlówka nie zaburzała pracy drugiej świetlówki z którą jest w szeregu:

Porównanie dwóch różnych świetlówek, daylight T12 i mająca mniej kelwinów T8:

Widok na szafkę elektryczną z akumulatorami na dolnym pokładzie członu skrajnego, widać prześwitującą przez drzwiczki żarówkę, jeśli mam zgadywać jest to wskaźnik pracy prądnicy:

Częstym widokiem w Bipach są otwarte w czasie jazdy drzwi, widać też zaślepkę w miejscu gdzie dawniej była oprawa żarowa:

Drugi człon skrajny, widać w kolejności odpowiednio Pile 765, Pile 640, kolejnego daylighta, jakieś dwie T8, daylight i w krancowym przedsionku wejściowym dwie ciepłobiałe T8:

Zbliżenie na Pile 640...

i na 765:
