Kolejna zledyzowana jednostka czyli EN71-040 po ZNTK MM:

Po raz pierwszy zastosowano mieszane rozwiązanie z LEDami ~3500K w przedziałach i LEDami 5500K w przedsionkach dla ich wyróżnienia, wcześniejsze modernizacje miały LEDy jednej barwy (razem z lub z wyjątkiem dodatkowych LEDów w maszynach drzwiowych oświetlających wejście plus ewentualnie WC):




Widać też jak poszczególne moderny między sobą się różnią. Pierwsza zledyzowana SKM czyli EN57-969 po ZNTK MM ma LEDy 5500K (w tym egzemplarzu w przedsionkach wyjątkowo zastosowano słabsze oprawy), LEDy w maszynach drzwiowych na sztywno wpięte do głównego oświetlenia, niezmienione małe WC z plafonierą żarową faktycznie mającą wkręconą żarówę (przy czym choć brak u mnie materiału fotograficznego konkretnie pokazującego WC sprzed modernizacji to mam wrażenie, że była tam oprawa świetlówkowa czyli plafoniera zamiast być cały czas to tak jakby tam wróciła po przerwie). Partia EN57-1107, 1120 i EN71-038 z ZNTK MM ma LEDy 5500K (wszystkie oprawy głównego oświetlenia identyczne, w tym te z przedsionków), te w maszynach drzwiowych są zasilane niezależnie i świecą tylko przy aktywnym otwieraniu drzwi przyciskiem, także za dnia, zaś kabiny WC wymieniono na nowe, duże, przystosowane do niepełnosprawnych. EN71-040 po ZNTK MM ma jak przedstawiłem powyżej mieszankę LEDów, zasilanie LEDów w maszynach drzwiowych niezależne, WC pozostawiono małe. EN57-1052 i 1757 zaś robił ASO Mieczkowski, LEDy zamiast w osobnych oprawach są we wspólnej linii świetlnej, sztywne podpięcie LEDów z maszyn drzwiowych do głównego, małe WC. Ogólnie też w 969 diody mają lekki fioletowy zafarb i niektóre już zaczynają padać gdy diody w innych jednostkach dają znacznie bardziej naturalne światło.
Do tego 969 ma regulację oświetlenia automatyczną, domyślnie świeci wszystko, a część opraw jest wyłączana jedynie automatycznie w przypadku zaniku zasilania w sieci. W przypadku 1052 wygląda na to, że maszynista może ręcznie regulować ustawienie światła (o ile poprzednio przedstawiony widok tylko części załączonego oświetlenia nie był efektem zapieczonego stycznika). Oczywiście dodatkowo automatyczna regulacja też występuje i przełączanie między trybem 1/3, a pełnym jest bezpośrednie (dla kontrastu w 969 oświetlenie całkowicie gaśnie na chwilę zanim zostanie zmieniony tryb) jest w przypadku reszty to nie wiem, aczkolwiek dotychczas widywałem jedynie oświetlenie na full.
EDIT:
Jechałem EN71-038, przy zaniku zasilania oświetlenie gaśnie na chwilę, tak jak w 969. Jest jednak zauważalna pewna różnica, przy zasilaniu bateryjnym nie ma takiego zjawiska, że gaszona jest połowa lub 2/3 opraw, wszystkie oprawy świecą, aczkolwiek diody są wtedy trochę przyciemniane.