
Jeden z grubasów już długo nie poświeci:


Porównanie pieczątek świetlówek Piła z różnych roczników:

trojmiejski napisał(a):Wspominany był fakt stosowania w pojazdach Made in GDR przetwornic oświetleniowych 220V 500Hz i faktu skopiowania rozwiązań przy opracowywaniu przetwornicy dla EW55 i EN57. Dotychczas nie był jednak poruszany temat podobnych rozwiązań stosowanych w RFN. Kilka istotnych szczegółów było odmiennych, po pierwsze stosowano przetwornice wytwarzające 220V 100Hz zamiast 500Hz. Inną różnicą było to, że choć typowe przetwornice silnik DC-alternator też się zdarzały, to w RFN stosowano także tzw. turbo invertery. Takie urządzenia zasadniczo działały podobnie jak mechaniczne choppery zwane też wibratorami, różnica polegała na tym, że styki nie pracowały jak elektryczny dzwonek, lecz były zamocowane na rotorze i zamiast fizycznego kontaktu prąd przepływał przez wyładowanie w rtęci którą komora rotora była wypełniona. Impulsy DC o naprzemiennym kierunku były konwertowane na AC przez transformator. O turbo inverterach można przeczytać po angielsku tutaj:
http://www.sma-australia.com.au/partner ... upply.html
Po niemiecku tutaj:
https://de.wikipedia.org/wiki/Turbowechselrichter
Różnych serii pojazdów z instalacją 220V 100Hz było wiele, odwiedzające Polskę w pociągach turystycznych z Niemiec wagony Am, ABm, Bm itd... właśnie są przykładem wagonów z taką instalacją. Wagon 2 klasy (Bm) jest opisany dokładnie tutaj na stronach 9 i 10:
http://www.lokmalanders.de/media/b4eeb3 ... fffff0.pdf
Własne zdjęcia wagonu Bm:
Jeśli podać inne konkretne przykłady na podstawie literatury to można wymienić też wagony 4yg z przetwornicą wirową lub turbo inverterem, ze świetlówkami 20W, 25W lub 40W (w oprawach z dławikiem i kondem) zależnie od podserii:
http://www.eisenbahn-harzvorland.de/yg- ... _umbau.htm
Schematy instalacji prądnic 24V przy wózkach:
http://www.drehscheibe-online.de/foren/ ... 31,8037509
Wagon pocztowy:
http://braunschweig-philatelie.de/downl ... gen_bs.pdf
http://www.bahnpark-augsburg.de/fileadm ... 8_Info.pdf
Szynobus z oświetleniem 25W w którym przetwornica wirowa była uszkodzona i został podłączony turbo inverter:
http://www.vt209.de/page/8/
Wagony monachijskiego metra:
http://www.muenchner-u-bahn.net/ubahnnetz/technika.htm
Tu zaś toczyła się dyskusja w kontekście imitacji zachowania się świetlówek w modelu klasycznego wagonu:
http://www.1zu160.net/scripte/forum/for ... ?id=771753
Powrót do Oświetlenie w motoryzacji
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości