Re: Oświetlenie Tramwajów
Napisane: 24 listopada 2017, 23:59
Znalazłem informacje o tym, że o ile gaszenie części świetlówek przy zasilaniu bateryjnym w wiedeńcach wprowadzono przy okazji modernizacji, tak w GT8S taki system zastosowano fabrycznie. Niestety nie mam zdjęć z częścią świetlówek zgaszoną, zatem mogę jedynie przypomnieć jak ogólnie wygląda oświetlenie tych tramwajów:
Jeśli chodzi o wysokonapięciowe zasilanie świetlówek prądem stałym to do tego tematu specyficznie podeszli decydenci w NRD, otóż początkowo w latach 50-tych w rekonstruowanych wagonach przedwojennych montowano w ramach moderny oświetlenie zbliżone w założeniach do oświetlenia tramwajów w Wiedniu, czyli zasilane 600V świetlówki w szeregu z żarówkami jako ogranicznikami prądu:
http://www.dvn-berlin.de/2agr/strab/agr ... 217055.htm
Od 2:40:
W miarę eksploatacji tych wagonów dostrzeżono problem z szybkim zużyciem świetlówek przy zasilaniu DC, zatem w latach późniejszych zdecydowano o zamówieniu z Czechosłowacji wagonów Tatra T4D i B4D wyposażonych fabrycznie w oświetlenie żarowe (mimo, że w T3 produkowanych przed T4D stosowano świetlówki). Celowo zastosowano prymitywniejsze rozwiązanie. Z tego co słyszałem to pierwotnie łączono w szereg pięć żarówek 125V, lecz później przerabiano na 3x220V:
W NRD do świetlówek powrócono dopiero przy zamawianiu KT4D. Pierwsze sztuki miały system oświetlenia zbliżony do tego z EN57 czyli centralna przetwornica wytwarzająca prąd przemienny do opraw. Nie wiem czy ta przetwornica była zasilana bezpośrednio z 600V czy NN. Późniejsze KT4D miały indywidualne przekształtniki tranzystorowe zasilane 24V DC. Pomysł stosowania centralnej przetwornicy jest pośrednio widoczny w obecności żarowego oświetlenia awaryjnego które jest zbędne przy indywidualnych przekształtnikach, poniemieckie KT4D jeżdżą w rumuńskim mieście Oradea z częściowo załączonymi świetlówkami i częściowo załączonymi żarówkami oświetlenia awaryjnego:
Jeśli chodzi o wysokonapięciowe zasilanie świetlówek prądem stałym to do tego tematu specyficznie podeszli decydenci w NRD, otóż początkowo w latach 50-tych w rekonstruowanych wagonach przedwojennych montowano w ramach moderny oświetlenie zbliżone w założeniach do oświetlenia tramwajów w Wiedniu, czyli zasilane 600V świetlówki w szeregu z żarówkami jako ogranicznikami prądu:
http://www.dvn-berlin.de/2agr/strab/agr ... 217055.htm
Od 2:40:
W miarę eksploatacji tych wagonów dostrzeżono problem z szybkim zużyciem świetlówek przy zasilaniu DC, zatem w latach późniejszych zdecydowano o zamówieniu z Czechosłowacji wagonów Tatra T4D i B4D wyposażonych fabrycznie w oświetlenie żarowe (mimo, że w T3 produkowanych przed T4D stosowano świetlówki). Celowo zastosowano prymitywniejsze rozwiązanie. Z tego co słyszałem to pierwotnie łączono w szereg pięć żarówek 125V, lecz później przerabiano na 3x220V:
W NRD do świetlówek powrócono dopiero przy zamawianiu KT4D. Pierwsze sztuki miały system oświetlenia zbliżony do tego z EN57 czyli centralna przetwornica wytwarzająca prąd przemienny do opraw. Nie wiem czy ta przetwornica była zasilana bezpośrednio z 600V czy NN. Późniejsze KT4D miały indywidualne przekształtniki tranzystorowe zasilane 24V DC. Pomysł stosowania centralnej przetwornicy jest pośrednio widoczny w obecności żarowego oświetlenia awaryjnego które jest zbędne przy indywidualnych przekształtnikach, poniemieckie KT4D jeżdżą w rumuńskim mieście Oradea z częściowo załączonymi świetlówkami i częściowo załączonymi żarówkami oświetlenia awaryjnego: