Oświetlenie pojazdów kolejowych

Oświetlenie we wszelkiego typu pojazdach takich jak: samochody, autobusy, ciężarówki

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez slaweklampy » 16 sierpnia 2016, 09:18

Oświetlenie zewnętrzne autobusu szynowego SA-133

Obrazek

Obrazek

Obrazek

i zmodernizowanego EN57.

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Spieszmy się zbierać stare lampy i radia, tak szybko odchodzą.
Avatar użytkownika
slaweklampy
 
Posty: 6049
Zdjęcia: 1766
Dołączył(a): 2 września 2009, 06:43
Lokalizacja: Pęplin

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 16 sierpnia 2016, 10:43

To w kwestii oprawa Mawela dużo to tłumaczy.

Przykłady zastosowania na kolei:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Co do wykręcania świetlówek o poranku to nadal jest to powszechne zjawisko w EN57. Często można trafić na jednostkę z całym przedziałem zaciemnionym:
Obrazek

Gdyby Bipy i Bonanzy nie były bliskie wymarcia i można by było je powszechnie spotkać to i w nich wykręcanie świetlówek nadal by trwało. Co do konstrukcji oprawek w Bipach to prawda, że były 2 różne konstrukcje stosowane.
Gdy oświetlenie w Bipach przerabiano z 25W na 20W to w części zespołów jedynie przybliżono oryginalne oprawki, a w pozostałej części wymieniono na typowe polskiej produkcji z nakrętkami znane z EN57, polskich wagonów itd...
Oryginalne:
Obrazek

Polskie, wkręcony jest tam Philips 18W/830:
Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10949
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez Lampka » 16 sierpnia 2016, 20:41

MRP200 napisał(a):Skoro na wyjściu jest transformator, to przebieg wyjściowy musi być dwukierunkowy. Raczej nie wynaleziono jeszcze transformatorów na prąd stały. Pokazana na schemacie przetwornica, to prosta przetwornica samodławna, o dość niesymetrycznym przebiegu wyjściowym (ale na 100% nie jest to przebieg prostokątny). Jedna z połówek przebiegu ma zdecydowanie większą amplitudę, stąd wrażenie zasilania jednokierunkowego. Różnica jest w kształcie i amplitudzie obydwu połówek napięcia wyjściowego, jednak "powierzchnia" pod obydwoma połówkami przebiegu musi być identyczna. W większości przetwornic stosuje się układ z dwoma tranzystorami pracującymi mostkowo, z racji, że taka przetwornica ma większą sprawność i symetryczny przebieg przebieg na wyjściu.


Jeżeli byłoby jak piszesz, to w układzie istniałaby pewna składowa stała, co odbijałoby się na działaniu świetlówek w tych oprawach i na niesymetrycznym zużyciu elektrod?

Z tego co wiem, to przetwornice, mające jeden tranzystor dają na wyjściu przebieg prostokątny (czyli pod kątem działania świetlówka zachowuje się, jak typowa pracująca na DC), natomiast przy obecności dwóch tranzystorów, przebieg jest symetryczny względem obu elektrod.

Przetwornice, na których pracują rury w pociągach, mają funkcję podgrzewania skrętek, ale mocne świecenie żarnika w rurze tkwi też w tym, że przy ubytku rtęci z przestrzeni wyladowczej, elektrody są bardziej obciążone. Zastanawia mnie też, czy przypadkiem sytuacja nie jest tutaj trochę podobna jak w układach Rapid Start na 230V. Tam po przerwaniu się jednej ze skrętek, trafo żarzeniowe grzało tylko jedną (sprawną) skrętkę, która wówczas świeciła jaśniej (cały prąd żarzenia był podawany tylko na tą jedną elektrodę). W tym przypadku sytuacja wygląda bardzo podobnie - zużyta elektroda nie świeci się, jakby była przerwana, a sprawna świeci jaśniej, niż powinna. Również na tym zdjęciu z wcześniejszego posta, gdzie świeci tylko jedna elektroda w świetlówce T8, druga nie świeci jakby była przerwana.
Kolekcjoner i poszukiwacz starych opraw i źródeł światła
Avatar użytkownika
Lampka
 
Posty: 6560
Zdjęcia: 14
Dołączył(a): 16 sierpnia 2011, 21:59
Lokalizacja: Gliwice

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 16 sierpnia 2016, 21:17

Teoria z przerwaną elektrodą ma sens, sam o tym pomyślałem na podstawie tego, że ta świetlówka padła nagle. Na koniec lipca świeciła elektrodą, gdy tydzień przed świeciła pełnią mocy.

Ostatnio w Bonanzie z klasycznymi wagonowymi przetwornicami widziałem inną ciekawie się zachowującą zużytą świetlówkę 20W. Większość czasu świeciła bardzo słabo, choć zauważalnie, podobnie jak rury w pierwszym poście na poprzedniej stronie. Jednakże w regularnych odstępach co 2 sekundy świetlówka zabłyskiwała trochę jaśniej. Zdjęć tej konkretnej świetlówki akurat nie mam więc mogę tylko opisać słownie.
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10949
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez Lampka » 17 sierpnia 2016, 22:45

Ja takie przypadki miałem w praktyce, gdy konstruowałem lampki w oparciu o układy impulsowe. Niektóre przetwornice mają taką cechę, że generują impulsy co ustalony czas, choćby wtedy, gdy kondensatory się w nich powoli ładują. Ten efekt widziałem też w kompaktach niektórych tanich marek, np. Neostar. Świetlówka świeciła słabo lub tliła się delikatnie, a co chwilę rozbłyskiwała światłem, zwykle w ustalonym rytmie. Czasem załapywała jeszcze za którymś takim mignięciem.
Podobne przypadki widziałem też w oświetleniu parkingu w centrum handlowym Bonarka w Krakowie - w wielu oprawach świetlówka tliła się i błyskała w ustalonym rytmie. Tutaj awaria elektroniki raczej nie wchodziła w grę.
Kolekcjoner i poszukiwacz starych opraw i źródeł światła
Avatar użytkownika
Lampka
 
Posty: 6560
Zdjęcia: 14
Dołączył(a): 16 sierpnia 2011, 21:59
Lokalizacja: Gliwice

Postprzez Farel03 » 17 sierpnia 2016, 22:55

@Lampka

Też to dziwaczne miganie w Bonarce zaobserwowałem. Z reguły występowało w pakiecie że świecenie skrętek , migracją prawie całej rtęci z przestrzeni wyładowcze w luminofor.

Ciekawe tylko dlaczego częstotliwość mrugnięć była różna mimo tego , że wszystkie oprawy były identyczne.
Lepsze jest wrogiem dobrego. Najprostsze rozwiązania są najlepsze
Avatar użytkownika
Farel03
 
Posty: 2297
Dołączył(a): 10 sierpnia 2015, 21:19
Lokalizacja: Kraków

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 17 sierpnia 2016, 23:57

Oświetlenie klasycznej Bonanzy 120A, egzemplarz z oprawami w których żarówki oświetlenia awaryjnego są ukryte:
Obrazek

W tym egzemplarzu żarówki są odkryte:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Widok z zewnątrz, blasku świetlówki z WC nie ma gdyż świetlówka okazała być zużyta i świeci słabo, widać podświetlenie stopni:
Obrazek

Oliwkowa Bonanza, ta w WC ma żarowe plafoniery dwupłomienne:
Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10949
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez Lampka » 18 sierpnia 2016, 11:45

Mogłeś sfocić też tą świecącą słabo ;) Koleje i pociągi to istna "skarbnica" dziwnych i rzadkich zjawisk towarzyszących działaniu zużywających się świetlówek :P
Kolekcjoner i poszukiwacz starych opraw i źródeł światła
Avatar użytkownika
Lampka
 
Posty: 6560
Zdjęcia: 14
Dołączył(a): 16 sierpnia 2011, 21:59
Lokalizacja: Gliwice

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 18 sierpnia 2016, 11:59

Akurat bateria się wtedy rozładowała i dlatego nie zrobiłem zdjęć tej świetlówce :evil:

Załączone oświetlenie we wcześniej pokazanym wagonie typu 609A z zachowanym przedziałem służbowym:
Obrazek

Z jakiegoś powodu świeciła tylko jedna z dwóch świetlówek 36W choć powinny obie przy pełnym ustawieniu oświetlenia, może jedna z nich była przekręcona:
Obrazek

Przedział służbowy:
Obrazek

Co do kwestii zastosowanych przetwornic to w oświetleniu biurka w przedziale służbowym użyto przetwornicę StOK-22 która pracuje na wyższej częstotliwości dzięki czemu nie ma żadnych efektów dźwiękowych. Takie przetwornice są też w innych oprawach wpuszczonych w sufit. Oprawy z gołymi świetlówkami w przedziale bagażowym zaś mają starsze piszczące przetwornice. Nagrałem filmy z zapalania świetlówek na tych różnych układach:




Ostatnio edytowano 9 września 2016, 15:27 przez trojmiejski, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10949
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez Soowa » 18 sierpnia 2016, 18:02

[quote="trojmiejski"]. Oprawy z gołymi świetlówkami w przedziale bagażowym zaś mają starsze piszczące przetwornice.[/youtube]
Aby nie piszczały to wystarczy zanurzyć trafo w lakierze. Szkoda że nikt oto nie dba a pasażerowie cierpią. :twisted:
Soowa
 
Posty: 32
Dołączył(a): 5 sierpnia 2016, 13:06
Lokalizacja: Gdańsk

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Oświetlenie w motoryzacji

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 19 gości