Oświetlenie pojazdów kolejowych

Oświetlenie we wszelkiego typu pojazdach takich jak: samochody, autobusy, ciężarówki

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez famabud » 31 stycznia 2014, 16:22

Te oczka to LED, czy halogen? Dzięki za foty. :)
Light is life
Avatar użytkownika
famabud
 
Posty: 9296
Zdjęcia: 1074
Dołączył(a): 3 listopada 2009, 17:25
Lokalizacja: Lublin

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 31 stycznia 2014, 18:11

Przez mleczną szybkę trudno mi stwierdzić co to, do tego jeszcze była do Pendolina kolejka i nie było zbyt dużo czasu na przyglądanie się.

Z diodami w roli zamienników żarówek jestem w stanie się pogodzić, jako oświetlenie głównego przedziału powinny być świetlówki, w odpowiednio dużej ilości te świetlówki nie muszą mieć dużej mocy by było jasno, tutaj przykład EN57 Kolei Mazowieckich w którym zmodernizowano oświetlenie świetlówkowe na nowoczesne, jak widać jest jasno:
Obrazek

Diody jak najbardziej pasują w miejscu żarówek do czytania, które w takiej formie w jakiej są w polskich wagonach nie spełniają swojej roli mimo soczewki skupiającej światło, takie osobne żarówki w starych wagonach (wagony 112A i 140A czyli pierwszej klasy starego standardu UIC Y i wagony obu klas nowszego standardu UIC Z z lat 90-tych) można włączyć lub wyłączyć osobnym przyciskiem gdy oświetlenie ogólnie jest załączone w centralnej szafie, a ustawieniem światła głównego w przedziale jest ustawienie 0 czyli wyłączone świetlówki z jedynie świecącymi dwoma żarówkami przy oprawie, tutaj pokazane te żarówki w akcji w przedziale wagonu 144A:
Obrazek

Plus korytarz:
Obrazek

Obrazek

Tu wyłączone w wagonie 112A:
Obrazek

Reszta oświetlenia tego wagonu:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Inna sztuka tego typu:
Obrazek

Część starych wagonów polskiej produkcji ma ustawienia światła w przedziale 0, 1/2 i 1, a część tylko 0 i 1, dobrze, że wszystkie, a przynajmniej te roczniki nadal jeżdżące i do spotkania mają oprawy 2x40W/36W, przedstawione na poprzedniej stronie Henschele mają oprawy 2x20W/18W i ustawienia 0 i 1, a niezmodernizowane XB z fabryki w Görlitz miały oprawy 1x40W/36W (wszystkie obecnie w ruchu XB w Polsce są zmodernizowane, a Polacy w modernizacjach zawsze zmieniają oświetlenie przedziałów na 2x40W/36W):
Obrazek

Obrazek

111A lub 112A, polskie wagony UIC Y zależnie od rocznika i miejsca produkcji (Pafawag we Wrocławiu lub HCP w Poznaniu) różniły się szczegółami, choćby różniły się wykończeniem sufitu w korytarzu:
Obrazek

111Au należący do Przewozów Regionalnych
Obrazek

Kiedyś wszystkie wagony w Polsce miały prócz przedziału WC także osobną umywalnię, w większości wagonów zostały zlikwidowane, w PKP IC jedynie kuszetki 110Ac mają je nadal zachowane, w Przewozach Regionalnych na szczęście trochę zwykłych dwójek (pewnie także i jedynek choć nie miałem okazji ich widzieć) nadal je ma:
Obrazek

Plafoniera dwupłomienna w takim przedziale
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10945
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez famabud » 31 stycznia 2014, 19:58

Zawsze jak się odpalało te świetlówki w przedziałach dało się usłyszeć dość głośny, krótki pisk. :) Nasza kolei jest jaka jest, ale ma klimat.
Light is life
Avatar użytkownika
famabud
 
Posty: 9296
Zdjęcia: 1074
Dołączył(a): 3 listopada 2009, 17:25
Lokalizacja: Lublin

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 31 stycznia 2014, 20:20

Zgadza się, pisk jest efektem zastosowania elektroniki indywidualnie przekształcającej 24V DC na 220V AC dla świetlówek, częstotliwość zasilania wynosi 18 kHz lub >16 kHz zależnie od rocznika, dotyczy to nadal jeżdżących roczników wagonów Y, gdyż pierwsze Y z lat 60 które obecnie przetrwały jedynie jako wagony gospodarcze miały jedną centralną przetwornicę 24V -> 220V 500Hz, podobnie jak EN57 mają przetwornicę oświetleniową 110V -> 220V 500Hz, z tą różnicą, że w EN57 przetwornica jest wirowa, a ta z pierwszych Y była statyczna.

Do poczytania więcej o tym tutaj: http://www.zeus.krb.com.pl/?przeglad-ro ... czesc-i,28

Co do żarówek do czytania to one mają moc 15W.
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10945
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez Lampka » 31 stycznia 2014, 22:33

Wg tego mam rozumieć, że rury np. 25w, w starych pociągach, świeciły na częstotliwości 18 kHz? Tzn. nie chodzi o częstotliwość sieci, tylko pracy samej świetlówki.
Kolekcjoner i poszukiwacz starych opraw i źródeł światła
Avatar użytkownika
Lampka
 
Posty: 6560
Zdjęcia: 14
Dołączył(a): 16 sierpnia 2011, 21:59
Lokalizacja: Gliwice

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 31 stycznia 2014, 23:38

25W w EN57 świecą z częstotliwością 500Hz, tak jak pracuje przetwornica oświetleniowa, na monitorze aparatu fotograficznego jest to zauważalne.
W wagonach obecnie jeżdżących owszem świetlówki pracują z częstotliwością 15-16 kHz lub 18 kHz, zależnie od modelu przekształtnika, aparat odbiera takie światło jako ciągłe, jak we współczesnych opraw domowych z elektroniką.
W pierwszych Y (104A i pierwsze 111A i 112A) gdzie była centralna przetwornica statyczna 220V 500Hz raczej też częstotliwość w oprawie już nie była zmieniana. Ogólnie pierwsze Y z powodu tego, że już nie jeżdżą liniowo są pod wieloma względami tajemnicą, mimo, że ogólne założenia są takie same jak w późniejszych to jest wiele szczegółów mocno odmiennych, rzecz w tym, że ich wszystkich nie znam. Wiele rzeczy z tych pierwszych Y zmieniono w trakcie produkcji dość szybko i Y z późnych lat 60-tych już się nie różniły znacząco od roczników późniejszych. Nie wiem czy pierwsze Y tak jak późniejsze miały w przedziałach oprawy 2x40W czy było inaczej, nie wykluczam możliwości, że były zastosowane świetlówki 25W lecz nie mogę tego ani potwierdzić, ani zaprzeczyć. W linku z poprzedniego mojego postu jest opis przetwornic stosowanych w wagonach, tu opis stosowanych rozwiązań przy okazji opisu awaryjności poszczególnych elementów:
http://zeus.krb.com.pl/?weryfikacja-cyk ... bowych,149
Co do świetlówek 25W to obecnie można je spotkać tylko w EN57, kiedyś było więcej pojazdów w których takie świetlówki były zastosowane. Oprawy w EN57 są charakterystyczne i inny typ klosza niż dedykowany nie pasuje, oprawy w wagonach Y są znacznie szersze i wymagają zupełnie innych kloszy. Jak widać oprawy takie jak w EN57 się pojawiały w najwcześniejszych wagonach Y, jest to wagon 101C czyli wagon pocztowy lecz bez wątpliwości należy on do generacji UIC Y i w kontekście wymagań względem oświetlenia podlega tym samym przepisom http://www.rail.phototrans.eu/13,7090,0 ... 111A_.html Dla porównania zdjęcie wnętrza EN57 z założonymi kloszami: http://www.rail.phototrans.eu/13,7085,0 ... 111A_.html
Nawet bez bezpośredniej perspektywy na oprawę widać na oko, że oprawy w pocztowym są takie same w wymiarach wzdłuż i wszerz w porównaniu do opraw z EN57 więc bez wątpliwości są na świetlówkę 25W. Późniejsze 101C i 304C których część się zachowała do dziś miały już oprawy na świetlówki 20W takie jak w innych nadal jeżdżących Y:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:PKP_w ... netrze.jpg
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10945
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 12 marca 2014, 19:48

Wagon barowy 113A, w dużej ilości wagonów tego typu zastąpiono świetlówki halogenami (wyjątkiem są przedziały służbowe) przy zachowaniu w przedsionkach oryginalnych opraw żarowych, 113A z oryginalnym oświetleniem świetlówkowym przedstawiałem wcześniej w tym wątku, poniższe fotki są mieszaniną z różnych egzemplarzy więc mimo takiego samego sposobu modernizacji to wprawne oko może dostrzec drobne różnice:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Nie znam się na halogenach więc się spytam, co to za trzonek?
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Panel sterowania elektryką:
Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10945
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez paweo » 7 kwietnia 2014, 16:00

Ale wielgachny bezpiecznik :o :o :o :shock: :D :D
Rtęci na świecie nigdy za wiele.
Nieprzemyślane inwestycje w LED nigdy się nie zwrócą.
Avatar użytkownika
paweo
 
Posty: 462
Zdjęcia: 0
Dołączył(a): 2 lutego 2014, 16:34
Lokalizacja: Warszawa

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez Lampka » 7 kwietnia 2014, 18:06

Nieźle :shock: Na 125A.
Kolekcjoner i poszukiwacz starych opraw i źródeł światła
Avatar użytkownika
Lampka
 
Posty: 6560
Zdjęcia: 14
Dołączył(a): 16 sierpnia 2011, 21:59
Lokalizacja: Gliwice

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez KaszeL » 7 kwietnia 2014, 18:30

Wkładka 125A, podstawka umożliwia wsadzenie tam jeszcze 160 albo 200A :)
Uwaga zły, zły admin. W razie problemów szukaj pomocy u dobrego -> neon44
Avatar użytkownika
KaszeL
Site Admin
 
Posty: 8660
Zdjęcia: 534
Dołączył(a): 3 czerwca 2007, 14:57
Lokalizacja: Poznań

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Oświetlenie w motoryzacji

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 16 gości