Temat o oświetleniu wnętrza pojazdów kolejowych.
Okazuje, że z tym co jest najciekawsze człowiek może się codziennie spotykać, ale nie dostrzegać. Tak jest z oświetleniem elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN57 i EN71. Zespoły te posiadają dwie przetwornice, przetwornicę główną 3000V DC do 110V DC która zasila baterie, a w konsekwencji większą część urządzeń oraz przetwornicę oświetleniową 110V DC do 220V 500Hz AC (tak wysoka częstotliwość została dobrana po to by uniknąć efektu stroboskopowego który występuje przy sieciowych 50Hz). Drugą ciekawostką prócz częstotliwości prądu który zasila świetlówki jest rodzaj samych świetlówek. Są to F25T12, świetlówki o niestandardowej długości, nie mające odpowiedników T8. Same oprawy prócz obwodu głównego oświetlenia zasilającego świetlówki, mają także obwód awaryjny, zasilający prądem 110V DC dwie żarówki 8W, widoczne na zdjęciach. Wiele zespołów tych serii jest modernizowanych i po niektórych modernizacjach system oświetleniowy jest całkowicie zmieniany, z zastosowaniem nowocześniejszych źródeł światła, możliwych do zasilenia dzięki zmianie oryginalnej przetwornicy głównej (wirowej) na elektroniczne przetwornice statyczne które potrafią zależnie od modelu wytwarzać różne napięcia (choćby gdy wymianie ulega sprężarka, to jest montowana przetwornica mogąca wytworzyć 3x400V AC dla silnika sprężarki). Oczywiście przetwornica oświetleniowa jest wtedy usuwana.
Piętrowy wagon Kolei Mazowieckich produkcji Bombardiera:
EN96 znany też jako Elf, produkcja PESA. Ten pojazd jest warty wspomnienia gdyż jest to pierwszy pojazd szynowy w Polsce gdzie całość oświetlenia jest realizowana przez diody LED: