Oświetlenie pojazdów kolejowych

Oświetlenie we wszelkiego typu pojazdach takich jak: samochody, autobusy, ciężarówki

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 22 sierpnia 2015, 01:23

Kolejna porcja klasyki:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Tu jest sporo Tungsramów, lecz świetlówki Pila też tu są:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Ledno świecący zdechlak to Pila:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10945
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez famabud » 22 sierpnia 2015, 12:41

Szkoda, że załączono połowę świetlówek.
Light is life
Avatar użytkownika
famabud
 
Posty: 9296
Zdjęcia: 1074
Dołączył(a): 3 listopada 2009, 17:25
Lokalizacja: Lublin

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez Lampka » 22 sierpnia 2015, 23:24

Pila & Tungsram to były najpowszechniejsze marki świetlówek T12 dostępnych w Polsce w latach 90/00. Fajnie, że jeszcze miejscami można spotkać taki oryginalny skład owych świetlówek sprzed kilkunastu lat.

Ta zdechła Pila działa w klasyczny sposób biorąc pod uwagę elektroniczne przetwornice z pociągów. Widać tam jedynie słabe wyładowanie jarzeniowe, gdyż z jednej z elektrod wyparował już emiter, a przy zastosowaniu w układzie kondensatorów nie pojawia się typowy efekt prostownikowy, tylko rura świeci na tyle mocno, na ile mocne generowane jest wyładowanie z zużytej elektrody.
Kolekcjoner i poszukiwacz starych opraw i źródeł światła
Avatar użytkownika
Lampka
 
Posty: 6560
Zdjęcia: 14
Dołączył(a): 16 sierpnia 2011, 21:59
Lokalizacja: Gliwice

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 29 sierpnia 2015, 20:51

famabud napisał(a):Szkoda, że załączono połowę świetlówek.

Ze sterowaniem oświetleniem w tych wagonach różne dziwne zjawiska potrafią się dziać, wynika to z rzadkiego używania oświetlenia gdyż od paru lat zasadniczo klasyczne wagony pojawiają się na szlaku tylko latem, nie licząc występujących w inne pory roku sytuacji awaryjnych (przykładowo gdy dużo SZT padnie) lub wyjątków wśród kursów regularnych jak przykładowy tegoroczny wyjątek z doczepianiem do SZT Newagu kursującego na trasie Chojnice-Gdynia pojedynczego wagonu 120A w weekendy w okresie od lutego do wakacji gdy wtedy na tym połączeniu się pojawił skład wagonowy z lokomotywą i przedłużono je do Helu. Pro forma to od 2014 roku pojawianie się 120A w większych ilościach latem jest efektem uściślenia ich roli jako doczepy do SZT codziennie kursujących na połączeniach Gdynia-Hel, a także innych relacjach (w poprzednim zdaniu chodziło mi o wyjątkowość takiego widoku poza sezonem). W 2013 120A się pojawiały w dużej ilości w paru składach wagonowych z lokomotywą na Gdynia-Hel, a od 2014 w wakacje można spotkać tylko jeden skład wagonowy kursujący w relacji Chojnice-Hel, stałym widokiem jest bipa wspomagana czasem jedną lub dwoma bonanzami. Zapowiada się, że wyjątkowo po raz pierwszy od wielu lat także we wrześniu będzie kursował skład wagonowy. Nie mniej jednak widać, że rzadko kiedy jest okazja do użycia oświetlenia w bonanzie.

Co do dziwnych zjawisk to ich przykłady mam uchwycone na zdjęciach, choćby w odniesieniu do tego, że załączona była połowa świetlówek to mam uchwycony przedział z załączonymi oboma rzędami świetlówek. W tym wagonie jednak za to przedsionki wejściowe i WC były ciemne gdyż rury 20W nie świeciły.
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Za dnia:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Rodzynek w postaci jedynej sprawnej bonanzy z oświetleniem wpuszczonym w sufit, początkowo świeciło tylko awaryjne oświetlenie żarowe zanim kierownikowi udało się odpalić jakąkolwiek świetlówkę:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Po jakimś czasie część świetlówek została odpalona, aczkolwiek żarówki awaryjne nie zgasły i cały czas świeciły co jest dość osobliwym widokiem w klasycznym wagonie (w Henschelach o ile oświetlenie na centralnej szafie jest w ogóle załączone to żarówki w przedziałach świecą się cały czas obojętnie od tego czy świetlówki są załączone czy nie, w tych wagonach jest to prawidłowe zjawisko, w SZT SA137 i SA138 też mogą świecić żarówki i świetlówki jednocześnie, choć tu jest swoboda sterowania żarówkami):
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

W przedsionkach i WC znowu świetlówki nie świeciły:
Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10945
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 1 września 2015, 15:03

Klasyka przedziałowa, wnętrza widocznej kuszety i jedynki:
Obrazek

Wpierw kuszeta, przedsionek oświetlony żarówkami
Obrazek

Obrazek

Wagony 1 i 2 klasy miały lub mają 2 umywalnie, kuszety mają 3 dzięki temu, że przedział służbowy jest mniejszy od przedziałów dla pasażerów więc było miejsce na umieszczenie dodatkowej umywalni. Uwagę zwraca też fakt, że w kuszetach 110Ac umywalnie przetrwały do dzisiaj gdy w innych wagonach likwidowano je:
Obrazek

Do tego jeszcze tylko w kuszetach te umywalnie zmodernizowano tak jak WC, oryginalnie były oświetlone żarówkami (WC tak samo) i w nielicznych wyjątkach wśród innych typów wagonów z zachowanymi umywalniami żarówki były od początku do końca, tu zaś wstawiono świetlówki (choć kuszety często mam okazję widzieć to tylko dwa razy natknąłem się na kuszetę z oryginalnym oświetleniem żarowym WC i umywalni, szkoda, że nie spojrzałem na numery, bo możliwe, że w obu przypadkach to był ten sam wagon):
Obrazek

W wagonach polskiej produkcji oświetlenie w umywalni włącza pasażer za pomocą łącznika kołyskowego (w Bautzenach z NRD oświetlenie umywalni załącza się na centralnej szafie elektrycznej), zatem do zdjęcia załączyłem świetlówkę:
Obrazek

Świetlówki w przedziale służbowym:
Obrazek

Obrazek

Świetlówki i panel w przedziale pasażerskim, widać charakterystyczne dla kuszet dodatkowe miejsce na bagaż
Obrazek

Jedynka 112A:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Dwójka 111Ah, tu przedsionki wejściowe i WC fabrycznie oświetlone świetlówkami:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Widok na światła końca pociągu:
Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10945
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 7 września 2015, 20:34

Polskiej produkcji wagon 2 klasy 111A, w tym przedziale mix T12 i T8:
Obrazek

Dwie T12:
Obrazek

Pila:
Obrazek

Korytarz boczny:
Obrazek

Obrazek

Przedsionek wejściowy oświetlony żarówkami:
Obrazek

Obrazek

Wagon 2 klasy Görlitz78 produkcji NRD w którym po modernizacji oryginalne oświetlenie zastąpiono oświetleniem polskiej produkcji czyli w przedziałach rury 40W gdy oryginalnie mogły być rury 25W (w wagonach produkcji NRD zależnie od fabryki i roku produkcji różnie oświetlenie potrafiło być rozwiązane, więc to nie jest pewne czy były rury 25W, 40W też mogły być, choć 25W jest dość prawdopodobne, tak czy siak obojętnie jaka oryginalnie była moc świetlówek w przedziałach to oprawy na pewno były inne niż obecnie), tu korytarz boczny z widoczną na pierwszym planie oprawą z T8 18W:
Obrazek

Przedział z T8 i T12
Obrazek

Obrazek

Grubas produkcji węgierskiej:
Obrazek

Przedsionek wejściowy, w jednej z dwóch opraw jest T12 Pila (w drugiej niewidocznej T8 której się nie przyglądałem):
Obrazek

Obrazek

WC, kolejna Pila 20W:
Obrazek

Wagon barowy 113A, przedsionek wejściowy, widać drzwi do kuchni:
Obrazek

Po ich otworzeniu widać kolejną plafonierę dwupłomienną:
Obrazek

Oprawa 1x20W z wkręconą T8 18W
Obrazek

Na suficie kuchni oprawa 2x20W
Obrazek

Punkt sprzedaży oświetla druga sztuka oprawy dwuświetlówkowej:
Obrazek

Główną salę oświetlają halogeny, obecnie chyba już nie ma sprawnych 113A w których oświetlenie głównej sali stanowią gołe świetlówki, choć są 4 sztuki ze świetlówkami wpuszczonymi w sufit (te 4 sztuki należą do odmiany znanej jako 113Alux która to przetrwała dlatego, że te wagony mają wózki zmienione na znacznie nowocześniejsze niż oryginalne):
Obrazek

Widok na drugi przedsionek wejściowy i uchylone drzwi do umywalni:
Obrazek

Żarówki w umywalni:
Obrazek

Włącznik kołyskowy tych żarówek:
Obrazek

Przedsionek i widoczne drzwi do WC
Obrazek

Samo WC:
Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10945
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez toomm40 » 10 września 2015, 22:25

a mi się trafiło takie oto niebieskie ledowe oświetlenie

Obrazek
Obrazek
Obrazek

a tu już bardziej"normalne"kolory

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
TELAM - i wszystko jasne :D
Avatar użytkownika
toomm40
 
Posty: 5024
Zdjęcia: 0
Dołączył(a): 18 listopada 2011, 23:38
Lokalizacja: Poznań

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 10 września 2015, 22:59

Pierwszy pojazd to Newag Impuls, drugi to Pesa Elf, a trzeci Stadler Flirt :) W dwóch pierwszych przypadkach oświetlenie jest LED, w Flircie diody są tylko nad wejściami. W nowoczesnych pojazdach kolejowych oświetlenie w zdecydowanej większości zapewnia dużą ilość lumenów, jedynie odstają te pojazdy które mają oświetlenie halogenowe.

Typy pojazdów z halogenami są znane czy pokazać na zdjęciach?

Przy zdjęciach wagonu Görlitz78 wspominałem o tym, że oryginalnie mogły być świetlówki 25W, tu tożsamy konstrukcyjnie wagon 2 klasy produkcji Waggonbau Bautzen należący do ČD posiadający świetlówki 25W ułożone równolegle do osi wagonu w osobnych oprawach:
Obrazek

Obrazek

Wagony z tej fabryki zależnie od egzemplarza fabrycznie miały świetlówki 25W lub 40W. Gdy w egzemplarzu należącym do ČD który oryginalnie miał w przedziałach oprawy 2x40W z jakiegoś powodu jedna lub więcej opraw ulegała uszkodzeniu to w przypadku podmiany zdarzało się, że podmieniano na 2x20W, w tym egzemplarzu w części przedziałów były oprawy 2x40W, a w części 2x20W:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Korytarz boczny
Obrazek

Przedsionki wejściowe:
Obrazek

Obrazek

Inna sztuka:
Obrazek

Obrazek

Umywalnia:
Obrazek

Ponownie klasyka z HCP i Pafawagu:
Obrazek

Obrazek

Tu świetlówki w akcji:
Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10945
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez toomm40 » 10 września 2015, 23:23

te stare wagony i oświetlenie jest najlepsze ;) niby idziemy z postępem, ale nowe pociągi już nie maja tej duszy , co stare
TELAM - i wszystko jasne :D
Avatar użytkownika
toomm40
 
Posty: 5024
Zdjęcia: 0
Dołączył(a): 18 listopada 2011, 23:38
Lokalizacja: Poznań

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 11 września 2015, 11:09

Nowsze lub modernizacje starych do współczesnego standardu to już nie to samo, ciekawe jest to, że czasem mimo powszechnego stosowania nowocześniejszych rozwiązań to stare potrafią wracać. O ile w względnie nowych pojazdach we wnętrzu klasyczne żarówki są stosowane jedynie w oświetleniu awaryjnym (obecnie też już nie zawsze, tę rolę w niektórych przypadkach pełnią obecnie diody), to zdarzają się halogeny jako oświetlenie główne.
Przykładem jest wagon typu 145Ab. Jest to wagon 1 klasy z 6 klasycznymi przedziałami 6-miejscowymi i 3 przedziałami menedżerskimi 4-miejscowymi, przedziały menedżerskie właśnie są oświetlone halogenami:
Obrazek

Panel sterujący obecny przy każdym siedzeniu, górny przycisk steruje tylko jednym halogenem który znajduje się bezpośrednio nad fotelem, środkowy parą centralnych halogenów oświetlających stół (te halogeny są też sterowane piątym przyciskiem nad drzwiami do przedziału), a dolny świetlówką 8W znajdującą się przy lustrze nad fotelem):
Obrazek

O ile większość lamp jak jest wyłączana to nie zapala się nic w zamian, tak para centralnych halogenów jest wzajemnie przełączalna z parą lamp pozycyjnych podświetlających panel nad drzwiami, tu oba tryby pracy (w tym przedziale w obu parach jedna z lamp była przepalona):
Obrazek

Obrazek

Widok na świetlówkę:
Obrazek

Obrazek

W zwykłych przedziałach 6-miejscowych są klasyczne świetlówki:
Obrazek

Obrazek

Korytarz boczny
Obrazek

Przedsionek:
Obrazek

Obrazek

Widok zewnętrzny:
Obrazek

Świeżo zmodernizowany 111Arow w wersji rowerowej:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Starszy 111Arow w którym świeciło się oświetlenie awaryjne:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

159A z oświetleniem diodowym:
Obrazek

Obrazek

Klasyczna jedynka polskiej produkcji ze zmodernizowanym w latach 90-tych oświetleniem:
Obrazek

Obrazek

Warto zwrócić uwagę na to jak dobrze daje radę świetlówka z mocno czarną końcówką:
Obrazek

Wagon piętrowy Bombardier, oświetlenie w postaci świetlówek przy siedzeniach pod półkami na bagaż:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Bonanzy czyli wagony typu 120A mają oświetlenie główne w 100% świetlówkowe lecz raz trafiłem na wyjątkowy egzemplarz co w WC miał żarową plafonierę dwupłomienną:
Obrazek

Obrazek

12-przedziałowy wagon 2 klasy UIC X produkcji RFN:
Obrazek

Światła końca pociągu:
Obrazek

Obrazek

Widać pojedynczą świetlówkę w przedsionku:
Obrazek

Wagon typu 139A zmodernizowany przez TS Opole:
Obrazek

Obrazek

Przedział:
Obrazek

Inna sztuka:
Obrazek

Obrazek

Bar 113Alux będący zmodernizowaną wersją 113A z wymienionymi wózkami i wieloma innymi rzeczami
Obrazek

Obrazek

Wagon ČD produkcji NRD w wersji zmodernizowanej przez Pars nova Šumperk:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Wagon 1 i 2 klasy ČD austriackiej produkcji kupiony jako używany od ÖBB:
Obrazek

Obrazek

Żarówki w przedsionku polskiej kuszety 110Ac
Obrazek

Obrazek

Wagon restauracyjny produkcji Waggonbau Bautzen z oświetleniem halogenowym jakie otrzymał podczas modernizacji, oryginalnie były świetlówki:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Przystosowany do niepełnosprawnych bezprzedziałowy wagon 2 klasy typu 111Ainw powstały przez modernizację przedziałowego wagonu 1 klasy 112A przez FPS:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Dwa przedziałowe wagony 1 klasy Z2A produkcji Waggonbau Bautzen zmodernizowane przez FPS, choć modernizował je ten sam zakład to były modernizowane w różnym czasie w ramach osobnych kontraktów przez co różnią się od siebie szczegółami:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Druga sztuka:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Wagon restauracyjny 406A powstały w wyniku modernizacji wagonu pierwszej klasy Z1A Henschel:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Oświetlenie sali jadalnej jest zrealizowane przez świetlówki w układzie oświetlenia pośredniego i halogeny skierowane w dół
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Piętrus B16mnopux po modernizacji w Pesie, przedsionek wejściowy:
Obrazek

Poziom środkowy:
Obrazek

Górny pokład:
Obrazek

Oświetlenie schodów:
Obrazek

Dolny pokład:
Obrazek

Jedyny w taki sposób zmodernizowany przez Newag wagon 2 klasy typu 144A, analogicznie Newag jeszcze zmodernizował 10 sztuk kuszet 134Ab i jedną 134Aa (po modernizacji zmiana typu na 134Ac), lecz to jest jedyna taka zwykła dwójka:
Obrazek

Unikalne dla tego wagonu oraz wspomnianych kuszet oświetlenie korytarza bocznego
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Załączony komplet świetlówek:
Obrazek

Przedsionek:
Obrazek

Obrazek

Najnowszy SA136 Pesy:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

EN57-1718, jedyna EN57 zmodernizowana przez TS Opole:
Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10945
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Oświetlenie w motoryzacji

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 11 gości