Oświetlenie pojazdów kolejowych

Oświetlenie we wszelkiego typu pojazdach takich jak: samochody, autobusy, ciężarówki

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez cieszyn » 5 listopada 2011, 01:10

trojmiejski napisał(a):Temat o oświetleniu wnętrza pojazdów kolejowych.
...Zespoły te posiadają dwie przetwornice, przetwornicę główną 3000V DC do 110V DC która zasila baterie, a w konsekwencji większą część urządzeń oraz przetwornicę oświetleniową 110V DC do 220V 500Hz AC (tak wysoka częstotliwość została dobrana po to by uniknąć efektu stroboskopowego który występuje przy sieciowych 50Hz). ...


W wagonach dostępne są gniazdka 230 V, czasem na korytarzu, czasem w WC (do golarek) oraz w starszych wagonach z przedziałami - w pierwszym i ostatnim. Czy w nich też jest te 500 Hz? ciekawe, czy ma to wpływ na pracę popularnych urządzeń 230 V AC ? :roll:
Pzdr/
Staszek
Avatar użytkownika
cieszyn
 
Posty: 12646
Zdjęcia: 9
Dołączył(a): 25 lipca 2007, 15:38
Lokalizacja: Warszawa

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 5 listopada 2011, 12:54

FOX napisał(a):
Jeszcze niedawno regularne kursy na linii SKM wykonywały EZT EW58, obecnie odstawione i oczekujące modernizacji która zmieni je całkowicie. Zostały zastosowane oprawy wizualnie podobne do tramwajowych OT-1/1, zawierają indywidualne przekształtniki z 110V DC na 220V AC (nie znam niestety częstotliwości):


na trasach SKM zlikwidowali wszystkie EW58? jak byłem w sierpniu tego roku to jechałem takim zespołem

Owszem, w sierpniu jeździły, we wrześniu już nie. Oczekują teraz modernizacji na którą przetarg jest nawet wygrany, ale nie zrealizowany jeszcze gdyż umowa między SKM, a wykonawcą modernizacji nie została podpisana.
cieszyn napisał(a):
trojmiejski napisał(a):Temat o oświetleniu wnętrza pojazdów kolejowych.
...Zespoły te posiadają dwie przetwornice, przetwornicę główną 3000V DC do 110V DC która zasila baterie, a w konsekwencji większą część urządzeń oraz przetwornicę oświetleniową 110V DC do 220V 500Hz AC (tak wysoka częstotliwość została dobrana po to by uniknąć efektu stroboskopowego który występuje przy sieciowych 50Hz). ...


W wagonach dostępne są gniazdka 230 V, czasem na korytarzu, czasem w WC (do golarek) oraz w starszych wagonach z przedziałami - w pierwszym i ostatnim. Czy w nich też jest te 500 Hz? ciekawe, czy ma to wpływ na pracę popularnych urządzeń 230 V AC ? :roll:

Nie, 500 Hz to jest tylko do zasilania oświetlenia w EZT, w wagonach nie ma prądu o takiej częstotliwości.
Nie wiem jak jest wytwarzane 230V w wagonach (z oryginalną elektryką, bo jak jest zainstalowana przetwornica statyczna to wiadomo, że z niej idzie 230V), na poprzedniej stronie umieściłem link do artykułu przedstawiającego wytwarzanie prądu do oświetlenia w wagonach. Prócz tamtego, teraz znalazłem kolejny w którym jest również mowa o oświetleniu: http://zeus.krb.com.pl/?uklady-przetwor ... yjnych,121
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez MRP200 » 5 listopada 2011, 17:06

Jak już to jest to gniazdko 230 V / 50 Hz z nieco odkształcona sinusoidą. Identyczne napięcie otrzymujemy z UPS-a czy coraz popularniejszych przetwornic samochodowych 12/230 V. Z założenia gniazdka w przedziałach służy do zasilenia ładowarki od telefonu czy laptopa, a te sprzęty dobrze tolerują odkształcone napięcie. Dla dociekliwych: ładowarkę przetwornicową można spokojnie zasilić nawet ze źródła napięcia stałego.
Z kolei wspomniane przetwornice oświetleniowe 500 Hz to raczej dawno wyszły z użycia na korzyść dużo sprawniejszych przetwornic elektronicznych montowanych w oprawach świetlówkowych. Z danych katalogowych wynika, że przetwornica oświetleniowa 500 Hz to rozwiązanie z lat 50-tych. Trudno dziś zgadnąć dlaczego zastosowano podwyższoną częstotliwość, ale raczej nie wchodził chyba w grę efekt stroboskopowy. Może raczej chodziło o zmniejszenie ciężaru opraw, bo przy tej częstotliwości stateczniki magnetyczne mogą być znacznie mniejsze. Z tym można by się zgodzić, bo w dużych samolotach stosowane jest napięcie 400 Hz i w takie przetwornice wyposażone są lotniska do zasilania postojowego samolotów.
MRP200
Moderator
 
Posty: 4279
Zdjęcia: 639
Dołączył(a): 21 września 2009, 07:25
Lokalizacja: PWA / Kostrzyn Wlkp

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez FOX » 5 listopada 2011, 17:42

Owszem, w sierpniu jeździły, we wrześniu już nie. Oczekują teraz modernizacji na którą przetarg jest nawet wygrany, ale nie zrealizowany jeszcze gdyż umowa między SKM, a wykonawcą modernizacji nie została podpisana.


szkoda bo oryginalnie wyglądały te składy. Dobrze że na trasie można jeszcze spotkać niemodernizowane "kible". Po remoncie niestety tracą cały swój urok- charakterystyczne szarpnięcie podczas ruszania i przyspieszania, dźwięk rezonansu w który wpada podczas ruszania no i wnętrza z oprawami t12.
Nowe składy są bardzo komfortowe jednak to już nie to samo :)

W wagonach dostępne są gniazdka 230 V, czasem na korytarzu, czasem w WC (do golarek) oraz w starszych wagonach z przedziałami - w pierwszym i ostatnim. Czy w nich też jest te 500 Hz? ciekawe, czy ma to wpływ na pracę popularnych urządzeń 230 V AC ?

Gniazdka rzeczywiście są jednak czy ktoś spotkał się z tym by były one sprawne? jak wielokrotnie w nich próbowałem podładować baterię w laptopie to nigdy nie działały.
Avatar użytkownika
FOX
 
Posty: 1357
Zdjęcia: 0
Dołączył(a): 15 lipca 2007, 12:07

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 5 listopada 2011, 19:26

EN57 bazują na EW55 zaprojektowanych w latach 50 więc taka przetwornica technologicznie odpowiada tamtemu okresowi. Co ciekawe, takie rozwiązanie było stosowane do końca produkcji EN57 (jako dowód zdjęcie znalezione na znanej galerii kolejowej, przedstawia ono wnętrze jednostki z 1991, wyraźnie widać charakterystyczne oprawy świetlówkowe: http://rail.phototrans.eu/14,40272,0.html ), mimo, że w EW58 (konstrukcja z 1974) jak już wcześniej wspominałem zostały zastosowane oprawy z indywidualnymi przekształtnikami z DC na AC (w tych jednostkach przetwornice główne nadal były jednak wirowe, mimo, że u południowych sąsiadów stosowane były statyczne). Przy okazji wie ktoś jaki jest zapłon świetlówek w EN57? Na zimno czy na ciepło?
Oświetlenie pojazdów kolejowych to nie tylko oświetlenie wnętrza pojazdów pasażerskich, przedstawiam zatem oświetlenie pojazdu sieciowego typu PS-00.M:
31368 31369 31370 31371 31372 31373
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez MRP200 » 5 listopada 2011, 21:58

Pociągi sieciowe mają oświetlenie zasilane z własnej sieci 230/400 V 50 Hz, bo taki pociąg nie korzysta z sieci trakcyjnej 3 kV. Źródłem prądu jest agregat prądotwórczy zamontowany na pociągu. Jeśli chodzi o oprawy, to w tym przypadku mamy spory wachlarz opraw dostępnych w handlu. Większość opraw to oprawy świetlówkowe.
MRP200
Moderator
 
Posty: 4279
Zdjęcia: 639
Dołączył(a): 21 września 2009, 07:25
Lokalizacja: PWA / Kostrzyn Wlkp

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez amisiek » 5 listopada 2011, 22:17

W pociągu sieciowym widziałem także normalne belki 2xT8 36W zasilane z 230V. Oprócz tego szperacz na żarówkę E27. Wszystko z tego agregatu, o którym mówi MRP.
Lubię dobre światło.
Avatar użytkownika
amisiek
Site Admin
 
Posty: 8991
Zdjęcia: 1887
Dołączył(a): 12 stycznia 2010, 23:01

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 5 listopada 2011, 22:35

Dlaczego czasem się stosuje 400V zamiast 230V?
Ciekawym przypadkiem na kolei jest SN81, dwuczłonowy szynobus mający zwykłą ciężarową skrzynię biegów (zespół silnik+skrzynia jest w obu członach, ale ze względu na budowę skrzyni pracuje tylko ten w przednim członie) i inne samochodowe rozwiązania, w tym oprawy dobrze znane z autobusów marki Jelcz. Nie mam zdjęcia przedstawiającego oprawy wprost, ale zaznaczyłem je na zdjęciu na którym w ogóle je widać:
31374 31375
Takie oprawy są też w jego następcy czyli SA104 (choć ten ma tylko jeden silnik, bo skrzynia biegów jest już bardziej "normalna").
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez FOX » 6 listopada 2011, 13:54

tutaj inny typ oprawy spotykany w wagonach z przedziałami:
Obrazek
Można było ustawić 3 różne kombinacje świecenia przełącznikiem pakietowym w przedziale-
1) jedna świetlówka
2) dwie świetlówki
3) żarówki umieszczone po bokach oprawy

Gniazdo na korytarzu:
Obrazek
występują w wersji pojedynczej na 220V i podwójnej 220v i 24v.
Avatar użytkownika
FOX
 
Posty: 1357
Zdjęcia: 0
Dołączył(a): 15 lipca 2007, 12:07

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez cieszyn » 7 listopada 2011, 00:12

Tak Fox, ten układ z żarówkami spotkałem często w wagonach tzw. jednostki (EN-57 ???), to te takie niebieskie bezprzedziałowe stare wagony, wyglądają jak jeden długi tramwaj.

Obrazek

Dawniej nimi jeździłem, i czasem było słychać jak klepały przekaźniki, po czym świetlówki gasły, a zapalały się żarówki, wyglądało na to, że coś nie tak było z przetwornicami, albo może pociąg chwilowo tracił zasilanie z pantografu i oświetlenie szło z - no właśnie, z czego? - ja sobie dopowiadałem, że z akumulatorów, czy tak?

Te pociągi miały taki znany, klekoczący dźwięk, jak stały na peronie, to właczała się ładowarka akumulatorów (tak domniemam, czy tak?), słychać to było dość mocno, po jakimś czasie się wyłączała
Pzdr/
Staszek
Avatar użytkownika
cieszyn
 
Posty: 12646
Zdjęcia: 9
Dołączył(a): 25 lipca 2007, 15:38
Lokalizacja: Warszawa

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Oświetlenie w motoryzacji

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość