Oświetlenie pojazdów kolejowych

Oświetlenie we wszelkiego typu pojazdach takich jak: samochody, autobusy, ciężarówki

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez MRP200 » 28 czerwca 2013, 21:47

Jeden egzemplarz gruntownie zmodernizowanej SM42 można spotkać na Poznaniu Wschodnim, tyle, że należy ona do PKP Cargo, a obsługuje ona transporty do VW w Antoninku. Kabina maszynisty ustawiona jest bardziej symetrycznie względem podwozia, ponadto zlikwidowano nadbudówki na przedziałach silnikowych, gdzie przedtem znajdowały się "kominy wydechowe". Dzięki temu kabina zyskała dodatkowe przeszklenia, przez co poprawiła się widoczność ze stanowiska maszynisty, nie mniej te lokomotywy nadal wymagają na szlaku obecności pomocnika maszynisty, od czego odeszło się w innych składach (nie dotyczy to składów rozwijających prędkość na szlaku 160 km/h). Wspomniana lokomotywa SM42 ma też inny silnik spalinowy, z którego nie słychać już charakterystycznego " pyr pyr pyr".
Co do ogrzewania elektrycznego w wagonach, nawet na szlakach niezelektryfikowanych zdominowanych przez lokomotywy spalinowe, to po części konieczność przejścia na ten rodzaj ogrzewania była nieunikniona, szczególnie po roku 1990, kiedy to masowo zaczęto likwidować połączenia kolejowe, w efekcie czego czynne wagony stały na stacji bezczynnie czasami po kilka godzin, w oczekiwaniu na kolejny kurs. Ogrzewanie elektryczne w tym przypadku jest niezawodne. Można je załączyć nawet przy mrozie minus 20 i będzie działać. Z ogrzewaniem parowym mogłyby być w tym przypadku spore problemy, nie tyle w czasie pracy, co po jego wyłączeniu, gdyż pozostałe skropliny wody mogły zamarznąć w przewodach ze wszelkimi skutkami, doprowadzając nawet do zatkanie przewodów. A wtedy ponowne podanie ciśnienia pary na niewiele by się zdało.
Wspomniane wagony motorowe SN 61 to namiastka współczesnych szynobusów z napędem spalinowym. Tutaj również mamy przekładnię mechaniczną, tyle, że jest nią automatyczna skrzynia biegów podobnie jak w samochodzie z taką skrzynią biegów. W SN 61 było podobne rozwiązanie, tyle, że tam była typowa korba nastawnika a do tego krany hamulców (we współczesnych szynobusach maszynista całą jazdą i hamowaniem steruje za pomocą tego samego dzojstika). W SN61 najwięcej uwagi wymagało ruszanie składem, ponieważ na pierwszej pozycji nastawnika jechało się na półsprzęgle, a po osiągnięciu prędkości 5 do 10 km/h należało przestawić nastawnik na następną pozycję, na której jechało się już na załączonym sprzęgle. Podejrzewam, że wspomniane półsprzęgło byłą największą kulą u nogi tych składów. Jeżeli niewprawny maszynista zbyt długo ciągnął na tej pozycji to prędzej czy później kończyło się to spaleniem sprzęgła.
MRP200
Moderator
 
Posty: 4281
Zdjęcia: 639
Dołączył(a): 21 września 2009, 07:25
Lokalizacja: PWA / Kostrzyn Wlkp

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 28 czerwca 2013, 23:27

Z ogrzewania parowego też zrezygnowano z tego powodu, że w innych państwach europejskich również przestawiono się na ogrzewanie elektryczne (parowe jest jedynie utrzymywane w taborze zabytkowym).

Jeśli chodzi o modernizacje SM42 to serie o najszerszym zakresie przeróbek są na razie dwie, 6Dg robione przez Newag, mające 1 silnik Caterpillar C27, ich zrobiono 138 sztuk ogółem, w tym 121 dla PKP Cargo (źródło Wikipedia) oraz 6Dk robione przez Pesę, jest ich bodajże 5 sztuk, mają dwa silniki Caterpillar C15 które mogą być załączone oba lub tylko jeden. Te przyszłe dwusilnikowe z możliwością grzania składu zrobi Newag czyli pojawi się kolejna seria (jednocześnie z 10 takimi przeróbkami będzie zrobionych 10 sztuk odmiany 6Dg różniącej się od "oryginalnej" 6Dg możliwością przejechania kilkuset metrów z wagonami na bateriach przy wyłączonym silniku spalinowym).

Oryginalne SM42 jako oświetlenie kabiny mają taką znaną już oprawę:
Obrazek

Takie oprawy występują też w kabinach maszynisty i WC EN57 i EN71:
Obrazek

Obrazek
W kabinach niektórych EN57 zamiast tego były kanałówki OPK-Z (lub coś podobnego). W przypadku takich opraw prócz takich kloszy występowały także mleczne, spotykane w kabinach EN57, EU07, EP07, EP08, ET22, ET41 i jako oświetlenie tramwajów serii N, 2N, 4N, 5N, 13N, 102N, 102Na, 803N. Przykład EP07:
Obrazek

Obrazek
Oświetlenie czołowe:
Obrazek

Obrazek
Wnętrze wagonu 609A:
Obrazek
Konferencyjny należący do PKP IC:
Obrazek
Wagony składu ratownictwa kolejowego:
Obrazek

Obrazek

Obrazek
Kanałówki w przedziale maszynowym EU07:
Obrazek
oraz ET22:
Obrazek
wagon barowy serii 113A:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Na koniec coś specjalnego czyli brytyjski parowóz jaki swego czasu gościł na polskich torach:
Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10944
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 29 czerwca 2013, 23:55

W niektórych wagonach można nadal znaleźć takie klasyki świetlówkowe jak T12 z prawdziwego Polampu, a nie chińskiej fabryki:
Obrazek
reszta oświetlenie tego wagonu (120A):
Obrazek

Obrazek

Obrazek
Połączony z nim był inny 120A mający przedział rowery powstały w wyniku przeróbki zwykłego
Obrazek
światła końca tego wagonu
Obrazek

Obrazek
Przy okazji inne wagony, tutaj 111Ainw czyli wagon dostosowany do potrzeb inwalidów powstały w wyniku przeróbki klasycznego przedziałowca. Zasilanie oświetlenia świetlówkowego nowych i modernizowanych współcześnie kolejowych pojazdów pasażerskich musi spełniać normę UIC 555-1 (jej tekst nie jest dostępny za darmo):
Obrazek
Przedziałowiec 1 klasy typu 112A:
Obrazek

Obrazek
Przejście międzywagonowe:
Obrazek

Obrazek
inny 112A:
Obrazek

Obrazek

Obrazek
wagon typu YB serii Görlitz78 produkcji DDR:
Obrazek

Obrazek
Wspomniany wcześniej kretynizm czyli ciąganie sezonowych składów do Helu zawierających klimatyzowane wagony z elektryką zasilaną z przewodu ogrzewania przez lokomotywy niezapewniające takiego zasilania:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Ostatnio edytowano 30 kwietnia 2015, 20:06 przez trojmiejski, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10944
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez toomm40 » 18 stycznia 2014, 17:44

Obrazek
Obrazek
Obrazek
TELAM - i wszystko jasne :D
Avatar użytkownika
toomm40
 
Posty: 5023
Zdjęcia: 0
Dołączył(a): 18 listopada 2011, 23:38
Lokalizacja: Poznań

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez Elektroservice » 18 stycznia 2014, 20:16

Ale te kije tam szpecą :evil: T12 OK, ale kije w tych oprawach to jest wielka porażka.
Precz z przewodami YDYt, oraz podobnymi w instalacjach elektrycznych !
Avatar użytkownika
Elektroservice
 
Posty: 6333
Zdjęcia: 0
Dołączył(a): 6 stycznia 2013, 20:40
Lokalizacja: Stęszew

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 18 stycznia 2014, 20:28

W wakacje 2013 jeździły dwa zespoły Bhp (Bipa) na trasie Gdynia-Hel i Gdynia-Chojnice (regio "Tur"), dwuczłon i czteroczłon, przedstawiam fotki dwuczłona:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Wnętrze przedziału WC, żarówki w Bipach są w WC, przedziałach służbowych i w członach środkowych trójczłonów i czteroczłonów przed wejściem do WC co się znajduje pod schodami, ten dwuczłon ze zdjęć wszystkie oprawy żarowe ma takiego typu (oraz miał tego typu w członach środkowych zanim je utracił, Bipy dla PKP były wszystkie fabrycznie czteroczłonowe), czteroczłon o którym wspominałem na początku posta takie wypukłe ma tylko w WC, w przedziałach służbowych i przed wejściami do WC w członach środkowych są plafoniery dwupłomienne powszechne w polskich wagonach standardu Y (110A, 111A, 112A, 113A, 140A, 141A i inne)
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Przedział służbowy:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Gustowny włącznik:
Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10944
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 27 stycznia 2014, 18:08

EN94 jeżdżące na WKD:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10944
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez famabud » 27 stycznia 2014, 21:10

Fajne oprawy. Podobne są np. w Neoplanach na początku i końcu autobusu. Nie wiedziałem, że w Gostyninie robiono oprawy na inne napięcia. :)
Light is life
Avatar użytkownika
famabud
 
Posty: 9296
Zdjęcia: 1074
Dołączył(a): 3 listopada 2009, 17:25
Lokalizacja: Lublin

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez MRP200 » 28 stycznia 2014, 07:52

Te oprawy widoczne w EN94 powszechnie stosowano w tramwajach 105N Konstal. W niezmodernizowanych jednostkach do dziś je można spotkać.
MRP200
Moderator
 
Posty: 4281
Zdjęcia: 639
Dołączył(a): 21 września 2009, 07:25
Lokalizacja: PWA / Kostrzyn Wlkp

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez Lampka » 28 stycznia 2014, 10:45

Owszem, były to jedne z najczęstszych widywanych w tramwajach opraw ;) Produkował je Polam Gostynin, co już dawno przyuważyłem na jednej z nich (w czasach, gdy jeszcze po Gliwicach jeździły tramwaje ;) ). Nie wykluczone, że w tych oprawach świetlówki działają na układzie z prostownikiem, bo przy zużywaniu się świecą bardzo słabo.
Kolekcjoner i poszukiwacz starych opraw i źródeł światła
Avatar użytkownika
Lampka
 
Posty: 6560
Zdjęcia: 14
Dołączył(a): 16 sierpnia 2011, 21:59
Lokalizacja: Gliwice

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Oświetlenie w motoryzacji

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 11 gości