Strona 73 z 78

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

PostNapisane: 28 września 2019, 16:34
przez trojmiejski
Są to kursy na linii zabytkowej utrzymywanej przez miłośników na której jeżdżą wyłącznie składy retro. Ten skład był ciągnięty przez parowóz choć w inne dni potrafi się pojawić lokomotywa spalinowa. Tam bardzo jest popularny model utrzymywania zabytków w drodze wolontariatu. Wagony Mark 1 już nie jeżdżą liniowo. Przedziałowo-bagażowy jest z 1963 roku, a bezprzedziałowy z 1956. Generalnie kraje zachodnie stosowały matowe kulki w transporcie powszechnie, zabytkowe tramwaje i kolej bardzo bardzo często mają matowe żarówki. W Francji nawet we współczesnych TGV takie żarówki się wykorzystuje:
Obrazek

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

PostNapisane: 9 października 2019, 20:19
przez trojmiejski
Czeski półbagażowy Bautzen BDs, w przedziale bagażowym wszystkie świetlówki załącza jeden łącznik, lecz mimo równoczesnego załączenia zasilania to jedna ze świetlówek startowała z opóźnieniem mocno świecąc elektrodami:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

PostNapisane: 11 listopada 2019, 20:45
przez MRP200
Pociąg retro "Jakub / Goniec", który na rocznicę Odzyskania Niepodległości jechał trasą Poznań - Wągrowiec - Gołańcz i z powrotem. Tym razem, dla odmiany, ciągnięty był lokomotywą spalinową Su-42
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

PostNapisane: 11 listopada 2019, 23:55
przez trojmiejski
trojmiejski napisał(a):Co do zledyzowanej EN57-969 to dziś zauważyłem istotną ciekawostkę która może zmienić postrzeganie kwestii pracy oświetlenia przy braku zasilania 3kV. Otóż 2 razy się zdarzyło, że przy powolnym przejeździe przez izolator zgasło oświetlenie. Rzecz polega na tym, że jak się ponownie zapaliło, to zaświeciła się tylko połowa opraw i dopiero po pewnym czasie zapaliła się reszta oświetlenia, w trakcie przełączania z połowy oświetlenia na full, oświetlenie zgasło na mniej niż sekundę. Za pierwszym razem oświetlenie w trybie 1/2 świeciło względnie długo, jednostka zdołała pokonać odległość między dwoma przystankami SKM, za drugim razem trwało to parę sekund. 11 lutego pewnie przełączyło się na tyle szybko, że nie zauważyłem tych przełączeń. Choć nie jest to nic definitywnego, to można przypuszczać, że zgodnie ze specyfikacją przetwornica jednak przetwarza 110V na 24V przy braku zasilania 3kV, a gaśnięcie oświetlenia jest tylko na chwilę gdy przełącza tryb zasilania na przetwornicy:
Obrazek

Obrazek


Ostatnio miałem okazję zaobserwować jak to jest rozwiązane w LEDowych modernizacjach z ZNTK MM wykonanych później. Różnica względem 969 jest taka, że przy zasilaniu bateryjnym zamiast wygaszenia połowy opraw jest zastosowany trik, że świecą wszystkie, ale zostają przyciemnione. Dwa zdjęcia robione z takimi samymi parametrami:
Obrazek

Obrazek

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

PostNapisane: 4 grudnia 2019, 19:05
przez trojmiejski
Oświetlenie awaryjne w klasycznym kiblu:
Obrazek

Awaryjne w Bonanzie 120A:
Obrazek

Regulacja oświetlenia w wagonie typu 168A:
Obrazek

Obrazek

PostNapisane: 4 grudnia 2019, 20:59
przez Farel03
Ale trafili z tymi żarówkami. Wygląda jakby wszystkie świetlówki grzały elektrody :)

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

PostNapisane: 26 stycznia 2020, 20:23
przez trojmiejski
Klasyczny przedwojenny dwuosiowy wagon:
Obrazek

Ryflak przerobiony na wagon techniczny:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Wagon produkcji NRD, na własne potrzeby fachowcy przerobili oświetlenie na LED
Obrazek

Obrazek

Lampka z kompaktem w jednym z przedziałów:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

PostNapisane: 30 stycznia 2020, 22:47
przez trojmiejski
Radziecki wagon metra serii 81:
Obrazek

Lampki sygnalizacyjne w nowszej serii:
Obrazek

Słowacka pół-bagażówka:
Obrazek

Obrazek

Nasz klasyk 120A:
Obrazek

Obrazek

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

PostNapisane: 5 lutego 2020, 23:55
przez trojmiejski
Wagon 144A z dodatkowo załączonym oświetleniem awaryjnym. Dzięki temu w kombinacji z ustawieniem trybu 0 można było dorwać oba maluchy Ba15d święcące naraz. Przy okazji zauważalne jest drutowanie, po modernizacji wagon wyjechał z maluchami Ba15d w wersji LED lecz w którymś momencie w niektórych przedziałach podmieniono je na klasyczne żarówki:
Obrazek

Żarówka awaryjna i świecące rury LED:
Obrazek

W oprawach oświetlających wejścia są dwie rury LED odpowiadające długością świetlówce 18W/20W, jedna służy za oświetlenie główne, druga za awaryjne. Dlatego normalnie można spotkać tylko jedną z nich świecącą. W sytuacji tutaj świeciły obie:
Obrazek

Korytarz:
Obrazek

Oświetlenie korytarza, jak się przyjrzeć to widać 5 diod, 4 stanowią oświetlenie główne, ta w samym środku to oświetlenie awaryjne:
Obrazek

Dla porównania jedyny 144A po modernizacji w Newagu, korytarz jest oświetlony świetlówkami i oświetlenie jest zrealizowane w sposób pośredni:
Obrazek

Obrazek

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

PostNapisane: 22 lutego 2020, 13:53
przez trojmiejski
Oprawa w EN57-1085 z odpadniętym kloszem dzięki czemu widać wnętrze oprawy:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Tabliczka:
Obrazek

Znalezione w internecie archiwalne zdjęcie z jedną z ostatnich Bip które zachowały oświetlenie świetlówkowe 25W do końca (rozpoznawalne po ciepłej barwie oświetlenia wnętrza w odróżnieniu od wagonów Bipa ze świetlówkami 20W które zazwyczaj występowały w odmianie 765):
https://wrphoto.eu/details.php?image_id=45532