Cześć,
Jakiś czas temu zrobiłem pomiary jasności reflektorów w moim samochodzie. Chciałbym rozwinąć ten temat i zrobić jakieś większe zestawienie - na początek żarówek H4. One są chyba nadal najpopularniejszym źródłem światła w samochodach. Chodzi oczywiście o takie, które legalnie możemy używać w naszych autach, czyli te które mają homologację. Obkupiłem się właśnie w 20+ różnych rodzajów żarówek H4. Poczynając o tanich zwykłych firmówek za kilka złotych a kończąc na super wypasach +130%. Pewnie nie tylko mnie nurtuje pytanie, czy te super drogie żarówy faktycznie dają o tyle światła ile twierdzą ich producenci. Jak tylko przyjdą do mnie te żarówki, to porobię ich pomiary w warunkach powiedzmy "laboratoryjnych". Piszę w cudzysłowowi dlatego, że nie mam dostępu do kuli Ulbrichta, która to dopiero pozwoliła by na w pełni profesjonalne pomiary żarówek. Niemniej postaram się zrobić tyle, ile mogę w warunkach domowych.
Powiedzmy, że mam już swoją wizję jakie pomiary robić - ale wszystkie sugestie są mile widziane. Chciałbym zrobić pomiary mocy pobieranej, strumienia świetlnego (mierzonego luksomierzem) w jakiejś tam odległości od żarówki a następnie pomiary w dedykowanym reflektorze. Wszystko to przy kilku różnych napięciach zasiania: 12.6 V (dla pracy na samym akumulatorze); 13,2 V (jako projektowe napięcie pracy żarówek H4); 14,4 V (dla maksymalnego napięcia jakie może występować w instalacji samochodowej). Następnie porobić beamshoty, żeby porównać geometrię żarówek. Czy ktoś z Was ma może jakieś sugestie, jakie jeszcze pomiary zrobić?