CDM napisał(a):Lampka napisał(a):
Inna dziwna sytuacja, to świecenie żarników w oprawie naprzemian u dwóch długich świetlówek. Czyli, że u jednej świetlówki świeci tylko jeden żarnik, a u drugiej ten przeciwny. Ciekawe, czemu tak się dzieje, czy może coś jest niewłaściwie podłączone
Jeśli takie coś spotkałeś, to znaczy,że przy montażu oprawy zamieniono stronami gniazda świetlówek. Oprawy typu np. BN kupowało się w stanie rozłożonym, oprawki były schowane wewnątrz belki, co zapobiegało ich zniszczeniu podczas przenoszenia i transportu. Poszczególne obwody w oprawie są poprowadzone odrębnymi kolorami przewodów, czyli jednej rury dotyczy np. tylko kolor czarny, a drugiej biały. Niestety, niektórzy "monterzy" nie zwracają na to uwagi i wciskają te gniazda jak popadnie. Jaki jest efekt, to na pewno widziałeś.
W sumie, to właśnie tak przypuszczałem

Co do świetlówek z PKP, to mam w kolekcji Polama 20w z napisem "PKP", który jednak świecił w zwykłym zastosowaniu.
Przydałaby mi się taka oprawa dla świetlówek 25w z pociągu, osobiście mam tylko kilka sztuk samych świetlówek o tej mocy. Są firm Piła (produkcja 2001 rok) oraz Polam - z 1977 roku, ale one nie mają w napisie, że są przeznaczone dla PKP. Raz, będąc w Czechach, widziałem też Teslę o tej mocy

Poza tym w produkcji są świetlówki o mocy 40w, które mają długość dokładnie taką, jak rury 25w, ale są o tej wyższej mocy. Obecnie robi się też 36w w tej krótrzej wersji - one idealnie mogłyby zastąpić rury 25w (przynajmniej pod względem długości)

Najciekawsze w tym wszystkim jest zużywanie się tych rur w pociągach
