Jest to ciekawa sprawa tym bardziej, że przez masowe stosowanie chińskich 25W o bardzo krótkim czasie życia obrót świetlówek jest ogromny. Możliwe, że spółki mają podpisane umowy z firmami wywożącymi zgromadzone na bazie świetlówki do zakładu recyclingowego. Dlatego odbywa się to tak cicho.
T12 Pila to prawdopodobnie ostatecznie znikną wtedy gdy na złom trafią klasyczne wagony w których wnętrzu te świetlówki się znajdują. Tungsramy i inne T12 też są do spotkania. Nawet w EN57 z oryginalnym systemem oświetlenia mimo dominacji chińszczyzny obecnie (w wagonach też można spotkać chińszczyznę lecz w znacznie mniejszym stopniu) wciąż można spotkać rodzynki jak ten:

T12 jak T12, obecnie T8 Pila nadal są stosowane w fabrycznie nowych wagonach Cegielskiego (przedsionki wejściowe i WC, cała reszta oświetlona jest diodami). Na wszystko przychodzi czas, pierwszymi elektrycznymi źródłami światła w wagonach były żarówki, w Polsce ostatnimi przed nastaniem ery świetlówek wagonami z oświetleniem 100% żarowym były ryflaki czyli zbiorczo nazywane wagony ze spokrewnionych serii 43A, 101A i 102A:

Jednocześnie z ryflakami warto wspomnieć węgierskie wagony motorowe SN61, tutaj archiwalne zdjęcia z czasów gdy jeszcze jeździły liniowo z pasażerami:
http://wrp.home.pl/details.php?image_id=35196EZT EN56, ED70, EW55 i EN57 były pierwszymi pojazdami z oświetleniem świetlówkowym, klasyczne wagony doczekały się świetlówek trochę później, nie jestem pewien co do dokładnej chronologii lecz wśród najwcześniejszych serii wagonów ze świetlówkami to można wymienić wagony Bipa produkcji NRD (dwa zestawy które w poprzednim poście przedstawiłem na zdjęciach widać na tym zdjęciu z 16 maja 2015:
http://wrp.home.pl/details.php?image_id=35218 ), pierwsze polskiej produkcji wagony Y w tym 104A z 1964 i inne z lat 60 oraz NRDowskie wagony sypialne serii Görlitz67.
Jak wagony z oświetleniem żarowym przeszły do historii tak ten widok też wkrótce stanie się przeszłością:


Po żarówkach i świetlówkach następne w kolejności są diody, nowe wagony Cegielskiego mają świetlówki tylko w przedsionkach wejściowych i w WC, oświetlenie części pasażerskiej jest w pełni oparte na diodach:








Pendolino ED250 to 100% oświetlenia ma na diodach co wcześniej prezentowałem, charakterystyczny jest widok z daleka układu świateł czołowych pociągu gdzie te światła mają zimną barwę zamiast ciepłej do której człowiek jest przyzwyczajony:

Newag w swoich produktach (EZT Impuls, lokomotywy Dragon E6ACT i Griffin E4MSU) stosuje w ramach oświetlenia czołowego ciepłobiałe diody. Diody te pulsują z częstotliwością niedostrzeganą przez ludzkie oko, lecz na filmach i zdjęciach jest to bardzo wyraźne:




Obecnie diody można spotkać w każdym nowym pojeździe lub starym modernizowanym, przykładem choćby są 6D (SM42) zmodernizowane przez Newag do typu 18D (SM42-3xxx) i typu 6Dl (SU42-1xxx):





Choć pojazdów z oświetleniem 100% LED będzie coraz więcej to wciąż wielu producentów jest ostrożnych i dubluje diody halogenami jak widać w przypadku zmodernizowanych stonek (w praktyce na codzień w eksploatacji są halogeny). Nie mniej jednak nie powinna się powtórzyć historia EU07A-001 która miała tuż po modernizacji oświetlenie 100% LED lecz wkrótce potem białe światła zmieniono na halogeny gdyż diody się nie sprawdziły. Po prostu były to czas przełomu i wtedy były pierwsze próby z diodami innymi i mocniejszymi niż czerwone końca pociągu więc takie sytuacje były dopuszczalne. Diody w światłach końca pociągu były oczywiście stosowane już znacznie wcześniej gdyż tu akurat nie było filozofii z diodami, a przy okazji miało to kilka zalet, choćby przy zastosowaniu różnych diod możliwość pokazywania różnych sygnałów, nie tylko końca pociągu lecz na przykład niebieskiego sygnału zajętości wagonu przez ludzi na postoju przy braku lokomotywy.
EDIT 22.04.2023:
Dwusilnikowa stonka SU4210 zmodernizowana w tym samym czasie co SM42-3xxx, tu dla porównania moduły LED pokazujące czerwone światło końca pociągu:
