bartek380V napisał(a):W jakich latach zaobserwowaliscie proces usodowienia oswietlenia licznego w Waszych miastach ? I konkretnie od jakich miejsc zaczynali ? Biorąc pod uwage ze sodówki były wtedy jeszcze drogie i stosowano je rzadko to z regóły zaczynano od wazniejszych miejsc. W moim miasteczku sodówki pojawiły sie w roku 1996 na wazniejszych skrzyzowanich i były wówczas 2 razy droższe o rteciówek o tej samej mocy.
W Kołobrzegu kwadratówki pojawiły się także dość wcześnie - około 1978 - 79r. Z czego mi wiadomo, pierwszą kwadratówkę zamontowano na skrzyżowaniu ulic Dworcowej, Wojska Polskiego i Armii Krajowej, koło restauracji Fregata. Następnie pojawiły się w ciągu ulicy Armii Krajowej ( wówczas Lenina) ale nie na każdym słupie, lecz dosyć nieregularnie, na co drugim, trzecim, a koło katedry były trzy pod rząd ( na pozostałych wisiały łyżki). W tym samym czasie chyba kwadratówki pojawiły się na ul Ratuszowej, na WZ - tach. Nie byłą to ruchliwa ulica, ale zawisły na wszystkich słupach, chyba tylko dlatego, że mieści się tam urząd miasta. W czerwcu 1979r oddano do użytku wylotówke z miasta na zachód i na całej długości ustawiono 30 sztuk kwiatów na 6 i 10 kwadratówek. Ogólnie kwadratówki w Kołobrzegu to były w znacznej większości te starsze trójzaczepowe. Jednak dość szybko z powodu ich awaryjności wkręcano w nie rtęciówki i nawet po pewnym czasie większość świeciła na biało, a nie na pomarańczowo. Znam także 3 przypadki zastąpienia uszkodzonej kwadratówki przez OURW 2250. Kolejny etap sodowienia to lata 1987 - 1992. Wtedy montowano wyłącznie strady OUS 400. Pojawiły się najpierw na ulicach Bałtyckiej (Findera) i Wylotowej, zastępując dogorywające oprawy świetlówkowe, jakie się tam jeszcze ostały, następnie zastąpiły resztę rtęciowych opraw na Armii Krajowej, a także pojawiały się pojedynczo na innych ulicach w centrum. W tamtym okresie postawiono także nowe wysokie słupy z nimi na ul Grzybowskiej, Młyńskiej i nowo wybudowanej Kamiennej. Jednak i one były wadliwe. Już w 1993r na ul Kamiennej we wszystkich stradach były LRFy. Kolejny etap sodowienia to 1995r. Wtedy po raz pierwszy w mieście zawitały oprawy Phillipsa - SSS 203, 204 i Traffiki. Wiosna na poobcinanych kwiatach, a jesienią na niektórych ulicach w centrum. Następna wielka modernizacja to lata 2004 - 2005. Wtedy w zasadzie doszczętnie wymiotło z miasta wszystkie klasyki rtęciowe, ale także wszystkie strady i kwadratówki. Najwięcej było i tak SGSów 203, ale na większą skale zagościły malagi.