Oświetlenie pojazdów kolejowych

Oświetlenie we wszelkiego typu pojazdach takich jak: samochody, autobusy, ciężarówki

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 13 sierpnia 2016, 23:11

Zauważyłem, że rury w Bipach padają częściej niż bym przypuszczał, świetlówki które 2 tygodnie temu były jeszcze sprawne, teraz są zdechłe, tu świetlówka na dolnym pokładzie członu C:
Obrazek

Górny pokład:
Obrazek

Człon D, widać pulsujące pasy często widoczne przy zasilaniu wysokoczęstotliwościowym:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 11237
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez MRP200 » 14 sierpnia 2016, 21:06

A nie została ta świetlówka przypadkiem poluzowana przez pasażera. Bo w Bipach zdarzało się to dość często, szczególnie na porannych kursach, kiedy to sporo ludzi jechało do pracy, a chcieli jeszcze trochę pospać. A że świetlówka dawała po oczach, to wystarczyło ją przekręcić i oprawa gasła. W przypadku opraw o innej konstrukcji oprawek stosowano patent polegający na włożeniu od jednej strony kilkakrotnie złożonego kawałka papieru pomiędzy świetlówkę a oprawkę.
MRP200
Moderator
 
Posty: 4293
Zdjęcia: 639
Dołączył(a): 21 września 2009, 07:25
Lokalizacja: PWA / Kostrzyn Wlkp

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez famabud » 14 sierpnia 2016, 21:09

Do niedawna w sumie myślałem, że to "wyładowanie prązkowe" przy zimnej świetlówce to efelt zasilania świetlówki prądem stałym. Okazuje się, że to efekt wysokiej częstotliwości wyładowania. Czy zatem w ogóle można zasilić świetlówkę prądem stałym?
Light is life
Avatar użytkownika
famabud
 
Posty: 9333
Zdjęcia: 1074
Dołączył(a): 3 listopada 2009, 17:25
Lokalizacja: Lublin

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez MRP200 » 14 sierpnia 2016, 21:14

Można jak najbardziej. W czasach kryzysu w prasie elektronicznej było sporo różnego rodzaju patentów, na przedłużenie żywotności świetlówek, a wszystkie opierały się na zasilaniu świetlówek prądem jednokierunkowym poprze mostek prostowniczy zazwyczaj połączony z układem powielacza, który zapewniał zapłon świetlówki. Zresztą kilku kolegów z forum namiętnie lubi się w ten sposób oświetlać, wykorzystując zużyte rury.
MRP200
Moderator
 
Posty: 4293
Zdjęcia: 639
Dołączył(a): 21 września 2009, 07:25
Lokalizacja: PWA / Kostrzyn Wlkp

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 14 sierpnia 2016, 21:24

Jakby była poluzowana to nie świeciłaby w ogóle, a nawet na tym pierwszym zdjęciu widać bardzo słabe wyładowanie.

Warto zwrócić uwagę, że większości przypadków zużycia, także widocznych na zdjęciach świetlówki nie świecą elektrodami, a raz się zdarzyło, że świeciła:
Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 11237
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez famabud » 14 sierpnia 2016, 21:36

MRP200 napisał(a):Można jak najbardziej. W czasach kryzysu w prasie elektronicznej było sporo różnego rodzaju patentów, na przedłużenie żywotności świetlówek, a wszystkie opierały się na zasilaniu świetlówek prądem jednokierunkowym poprze mostek prostowniczy zazwyczaj połączony z układem powielacza, który zapewniał zapłon świetlówki. Zresztą kilku kolegów z forum namiętnie lubi się w ten sposób oświetlać, wykorzystując zużyte rury.

Czasem mam problem z łączeniem faktów... :/

Ale fabrycznie się to spotykało bądź spotyka? Rozumiem, że świetlówki w oprawach autobusowych Mawel/Polam Suwałki są zasilane prądem przemiennym za pomocą przetwornicy?
Light is life
Avatar użytkownika
famabud
 
Posty: 9333
Zdjęcia: 1074
Dołączył(a): 3 listopada 2009, 17:25
Lokalizacja: Lublin

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 14 sierpnia 2016, 21:44

Chyba w Wielkiej Brytanii pierwsze wagony metra ze świetlówkami wyprodukowane w czasie wojny lub tuż po niej miały zasilanie świetlówek prądem stałym, nawet był układ który przy każdym zapłonie zmieniał kierunek przepływu prądu.
Wszędzie indziej potem stosowano prąd przemienny.

Oprawy Mawela mają przetwornicę elektroniczną, tak wygląda jej schemat:
Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 11237
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez Lampka » 15 sierpnia 2016, 19:17

Ta przetwornica jest zbudowana na jednym tranzystorze, więc świetlówka w niej pracuje na prądzie jednokierunkowym o przebiegu prostokątnym. A zatem w podobny sposób jak w układach z prostownikiem lub w latarkach - wkręcisz zużytą świetlówkę, ustawiając sprawną elektrodę jako katodę, to jeszcze trochę poświeci, aż padnie ta elektroda. To wyjaśnia, dlaczego tak czesto świetlówki w tych oprawach świecą "do połowy" i mimo faktu, że jedna końcówka potrafi być totalnie czarna, rura świeci jeszcze w normalny i stabilny sposób.
W przetwornicach stosowanych w pociągach, świetlówki są zasilane prądem przemiennym o podwyższonej częstotliwości. Widać, że w tych układach z pociągów, elektrody z reguły zużywają się równomiernie i nie ma niesymetrii. Chociaż z drugiej strony te układy z pociągów to jakieś dziwactwa... Chyba nigdy nie przestaną mnie zaskakiwać. Dlaczego niby w tym jednym świeci elektroda? Czyżby za niskie napięcie zapłonu i dlatego (widać tam rurę T8)? Tylko czemu świeci jedna, a nie obie... Zwykle jeżeli jedna skrętka padnie, to obwód się przerywa i działanie się kończy. I dlaczego nie świecą skrętki w tych rurach T12?

Wydaje mi się, że te rury T12 jeszcze by odpaliły w normalnym układzie, na końcówkach nie ma żadnych zaciemnień, tylko musiałby to być układ z zapłonem na ciepło ;)
Kolekcjoner i poszukiwacz starych opraw i źródeł światła
Avatar użytkownika
Lampka
 
Posty: 6579
Zdjęcia: 14
Dołączył(a): 16 sierpnia 2011, 21:59
Lokalizacja: Gliwice

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 15 sierpnia 2016, 19:31

Zasilanie jest jednopołówkowe, lecz podobnie jak w kolejowych układach jest to zasilanie wysokoczęstotliwościowe, nie jest widoczne tętnienie światła.

Świetlówka ze zużytą elektrodą to Radium T8:
Obrazek

Widok od strony elektrody która nie świeciła:
Obrazek

Ten Radium to dla mnie też pierwszy raz kiedy widziałem tak mocno świecącą elektrodę w wagonie. Wcześniej widziałem świecące elektrody w EN57 lecz jak już było przedstawione sposób zasilania świetlówek w EN57 jest znacząco inny niż w wagonach:
Obrazek

Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 11237
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez MRP200 » 16 sierpnia 2016, 07:09

Lampka napisał(a):Ta przetwornica jest zbudowana na jednym tranzystorze, więc świetlówka w niej pracuje na prądzie jednokierunkowym o przebiegu prostokątnym. A zatem w podobny sposób jak w układach z prostownikiem lub w latarkach - wkręcisz zużytą świetlówkę, ustawiając sprawną elektrodę jako katodę, to jeszcze trochę poświeci, aż padnie ta elektroda. To wyjaśnia, dlaczego tak czesto świetlówki w tych oprawach świecą "do połowy" i mimo faktu, że jedna końcówka potrafi być totalnie czarna, rura świeci jeszcze w normalny i stabilny sposób.

Wydaje mi się, że te rury T12 jeszcze by odpaliły w normalnym układzie, na końcówkach nie ma żadnych zaciemnień, tylko musiałby to być układ z zapłonem na ciepło ;)


trojmiejski napisał(a):Zasilanie jest jednopołówkowe, lecz podobnie jak w kolejowych układach jest to zasilanie wysokoczęstotliwościowe, nie jest widoczne tętnienie światła.

Skoro na wyjściu jest transformator, to przebieg wyjściowy musi być dwukierunkowy. Raczej nie wynaleziono jeszcze transformatorów na prąd stały. Pokazana na schemacie przetwornica, to prosta przetwornica samodławna, o dość niesymetrycznym przebiegu wyjściowym (ale na 100% nie jest to przebieg prostokątny). Jedna z połówek przebiegu ma zdecydowanie większą amplitudę, stąd wrażenie zasilania jednokierunkowego. Różnica jest w kształcie i amplitudzie obydwu połówek napięcia wyjściowego, jednak "powierzchnia" pod obydwoma połówkami przebiegu musi być identyczna. W większości przetwornic stosuje się układ z dwoma tranzystorami pracującymi mostkowo, z racji, że taka przetwornica ma większą sprawność i symetryczny przebieg przebieg na wyjściu.
MRP200
Moderator
 
Posty: 4293
Zdjęcia: 639
Dołączył(a): 21 września 2009, 07:25
Lokalizacja: PWA / Kostrzyn Wlkp

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Oświetlenie w motoryzacji

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości