Oświetlenie pojazdów kolejowych

Oświetlenie we wszelkiego typu pojazdach takich jak: samochody, autobusy, ciężarówki

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez slaweklampy » 1 września 2016, 07:01

Lokomotywy serii 181 (ET23) i 182 (ET182) stanowią obecnie najliczniejszą grupę pojazdów trakcji elektrycznej eksploatowanych przez przewoźników spoza Grupy PKP. Oprócz tego użytkowane są lokomotywy EU07, ET21, 201Eo (ET22).

EN57-739

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Spieszmy się zbierać stare lampy i radia, tak szybko odchodzą.
Avatar użytkownika
slaweklampy
 
Posty: 6069
Zdjęcia: 1766
Dołączył(a): 2 września 2009, 06:43
Lokalizacja: Pęplin

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 1 września 2016, 10:29

Pod koniec czerwca pokazałem Z2A po modernizacji do wersji z 3 przedziałami menedżerskimi, teraz mam zdjęcia takiego wagonu z załączonym oświetleniem. Sterowanie oświetleniem jest inne niż w 145Ab i 145Ac. W tamtych menedżerach był osobny przełącznik do przełączania między światłami czuwania, a oświetleniem stołu, zaś halogeny nad siedzeniami się włączało indywidualnie. W tym Z2A sterowanie wszystkimi halogenami jest połączone ze sobą, są one zapalane według określonych programów. Tryb 0 (czuwania):
Obrazek

Standardowy panel nad drzwiami do przedziału:
Obrazek

Tryb 1/2:
Obrazek

Tryb 1:
Obrazek

Przy każdym miejscu siedzącym są osobne panele sterujące dla wygody, żeby nie było potrzeby wstawania za każdym razem do panelu nad drzwiami, do tego jeszcze jest tam przycisk włączający czwarty tryb oświetlenia (oświetlenie stołu) którego nie ma na panelu głównym:
Obrazek

Tak wygląda indywidualny panel:
Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 11237
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez slaweklampy » 1 września 2016, 14:11

I jeszcze jeden EN57. W tej jednostce zastosowano reflektory halogenowe i czerwone światła na diodach LED.

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Spieszmy się zbierać stare lampy i radia, tak szybko odchodzą.
Avatar użytkownika
slaweklampy
 
Posty: 6069
Zdjęcia: 1766
Dołączył(a): 2 września 2009, 06:43
Lokalizacja: Pęplin

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 1 września 2016, 14:27

155A w wydaniu Pesy:
Obrazek

Obrazek

Oświetlenie przedziału:
Obrazek

Przedsionek od strony wagonu bez drzwi wejściowych:
Obrazek

Obrazek

Pesa SA136:
Obrazek

Obrazek
Ostatnio edytowano 2 września 2016, 14:27 przez trojmiejski, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 11237
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez MRP200 » 1 września 2016, 20:24

Co prawda nie w temacie oświetlenia pojazdów kolejowych, ale przykład dwóch lokomotyw EU07 przygotowanych do jazdy ukrotnionej, zwanej też "jeździe na warkoczach.
Obrazek
MRP200
Moderator
 
Posty: 4293
Zdjęcia: 639
Dołączył(a): 21 września 2009, 07:25
Lokalizacja: PWA / Kostrzyn Wlkp

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 2 września 2016, 14:17

Kiedyś widziałem z daleka brutto ciągnięte przez orionowskie 303E o numerach EU07-441 i EU07-399, połączone warkoczami. Niestety przemknęły szybko i zanim dotarłem do miejsca z którego mógłbym je uchwycić to dawno już ich nie było.

Za to mam zdjęcie warkoczy łączących człony lokomotyw dwuczłonowych ET41. Zasadniczo pod względem elektrycznym ET41 (analogicznie też czechosłowackie ET40) odpowiada parze spiętych EU07, w praktyce jedyną różnicą jest obecność przejścia międzyczłonowego umożliwiającego zmianę kabin bez wychodzenia na zewnątrz. Teoretycznie po rozpięciu członów w ET40 i ET41 można by każdą połówką samodzielnie manewrować. Poza tym można przerobić pojedynczy człon ET41 przez dodanie kabiny na EU07 i faktycznie zdarzyło się to trzykrotnie (ex jamnikami są siódemki o numerach 537, 544, 545).
Obrazek

Kompletne zestawy gniazd są po obu stronach, lecz wystarczy, że są podłączone po jednej stronie:
Obrazek

Obrazek

W niektórych EU07 i ET41 gniazda sterowania wielokrotnego wymieniono na nowe:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Niektóre ET41 po modernizacji (da się rozpoznać tę modernizację po połówkowych pantografach) mają zachowane stare gniazda lecz jednocześnie mają też nowe, dlaczego tak jest to sam do końca nie wiem:
Obrazek

Jeśli chodzi o dwuczłony to radzieckie ET42 są mocno odmienną bajką w porównaniu do ET40 i ET41. Te lokomotywy były od początku zaprojektowane jako dwuczłonowe i niemożliwa jest przeróbka na jednoczłona. ET41 przy przejściu międzyczłonowym mają pustą przestrzeń z dociążającym balastem, która odpowiada drugiej kabinie w EU07, kwestia wywodzenia się konstrukcji dwuczłona jako modyfikacji konstrukcji jednoczłonowej. Człony ET42 zaś są odpowiednio krótsze o tą przestrzeń, dzięki temu cała przestrzeń maszynowni jest zagospodarowana i niektóre elementy aparatury (w tym wentylatory) znajdują się także tuż przy przejściu międzyczłonowym. Te założenia są też widoczne w kilku innych szczegółach, choćby jest poprowadzony przewód WN między członami dzięki czemu całość jest zasilana z jednego pantografu. Standardowo grupy silników są przełączane tak, że w każdym członie niezależnie najpierw łączone są 4 silniki w szereg, a następnie 2 szeregowe grupy są łączone równolegle. Istnieje też alternatywny sposób rozruchu. Otóż ET42 jest jedyną serią dwuczłonów w Polsce w której można połączyć wszystkie 8 silników w szereg.
Obrazek

Obrazek

W temacie łączenia na warkocze warto też wspomnieć o wycofanych już wukadkach EN94 w których mimo zastosowania sprzęgów Scharfenberga nie zastosowano ukrótnienia przez klawiaturę:
Obrazek

Obrazek

EZT na 800V o oznaczeniach EW90, EW91 i EW92 miały podobne rozwiązanie. Swoją drogą w części tych EZT przerobiono oświetlenie z żarowego na świetlówkowe:
http://as.rumia.edu.pl/tt/plany/ew/ew91/91.09s.2.jpg
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 11237
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez slaweklampy » 2 września 2016, 14:52

Zmodernizowana ET22. Identyczne reflektory występują w lokomotywach 201Eo.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Spieszmy się zbierać stare lampy i radia, tak szybko odchodzą.
Avatar użytkownika
slaweklampy
 
Posty: 6069
Zdjęcia: 1766
Dołączył(a): 2 września 2009, 06:43
Lokalizacja: Pęplin

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 2 września 2016, 19:09

Dla zainteresowanych dwuczłonami, znaleziony na YT film pokazujący ET42 dokładniej:



Niedawno zakończono zakrywanie betonową płytą (na górze będzie nowe centrum handlowe) torowiska między Gdańskiem Głównym, a Gdańskiem Śródmieście, co wymusza załączanie oświetlenia przed wjazdem do strefy zakrytej. O ile takie coś od dziesięcioleci jest oczywistością w Warszawie przy wjeździe do średnicy, to w Trójmieście jest to nowość. Trudno jest uchwycić na filmie moment załączania oświetlenia o zmroku, gdyż różni maszyniści w EN57 i EN71 mają różne zwyczaje, niektórzy załączają oświetlenie dopiero gdy jest już wyraźnie ciemno, inni gdy się już ściemnia, ale nadal jest dość jasno itd....
Za to w opisywanym przypadku jest pewność, że oświetlenie zostanie załączone co ułatwia sfilmowanie tego.
Na zdjęciach i filmie widać jednostkę EN71-052:
Obrazek

Film który nakręciłem, obok miejsca z którego filmowałem znajduje się szafa NN więc podczas załączania oświetlenia słychać styczniki za to odpowiedzialne:



Przy okazji zwróciłem uwagę na pewną ciekawostkę, w niektórych oprawach pojawiły się nowe nakrętki na trzonki, które są dopasowane do świetlówek T8:
Obrazek

W innej EN71 maszynista zapomniał po wyjeździe z zakrytego torowiska wyłączyć oświetlenie i świeciło się ono cały czas. Do tego w jednej połowie świeciły się świetlówki, w drugiej zaś żarówki:
Obrazek

WC:
Obrazek

Dla porównania zmodernizowana EN57AKM:
Obrazek

Obrazek

Film:

Ostatnio edytowano 9 września 2016, 15:34 przez trojmiejski, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 11237
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 4 września 2016, 22:57

Trochę informacji o wagonach 94A wraz ze schematem instalacji oświetleniowej:
http://tozk.pl/tabor/wagony-osobowe/94aa-8542/
http://tozk.pl/tabor/wagony-osobowe/wagony-typu-94a/
Wagony były szczególne pod tym względem, że prądnicę i baterie miał tylko jeden wagon z pary, zasilanie drugiego zależało w całości od sąsiada.
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 11237
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 6 września 2016, 23:28

EU07 z klasycznymi reflektorami. Jak uwzględnić całą rodzinę spokrewnionych konstrukcji, przykładowo w ramach tej rodziny ET41, to jest jeszcze dość dużo pojazdów z klasycznymi reflektorami, aczkolwiek jeśli uwzględnić siódemki sensu stricte to jest ich już mało. W zdecydowanej większości przerobiono oświetlenie na halogeny. Drugą ciekawostką jest to, że o ile obecnie światła czerwone są tylko w dolnych reflektorach, to oryginalnie czerwone światło było także w górnym reflektorze:
Obrazek

Obrazek

Przykłady siódemek z trzema światłami czerwonymi:
http://andrzej81.flog.pl/wpis/8809196/eu07013#w
http://andrzej81.flog.pl/wpis/8805032/eu07042#w
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 11237
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Oświetlenie w motoryzacji

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości

cron