Ten egzemplarz EN57 to jedyna jednostka w posiadaniu Oddziału Pomorskiego Przewozów Regionalnych która zachowała oryginalne plafoniery żarowe w WC, reszta klasyków ma oprawy świetlówkowe z wyjątkiem 1790 która ma w WC nowe oprawy wpuszczone w sufit na 2 żarówki.
Kolejny film przedstawiający rozruch oświetlenia w klasycznej EN57, tym razem jest to jednostka o numerze 838. Jak ktoś chce zobaczyć sam moment rozruchu to można przewinąć do 1:15. Na tym filmie dobrze widać, że świetlówki rozświecają się stopniowo zamiast zapalać natychmiast jak w układach elektronicznych z zimnym zapłonem.
Ponownie miałem okazję nagrać rozruch oświetlenia w EN57-838, tym razem nagrałem film w większej rozdzielczości:
Nagrałem też załączenie oświetlenia awaryjnego w jednostce EN57-1738. Oświetlenie awaryjne zostało załączone z powodu awarii przetwornicy oświetleniowej:
Rok temu nagrałem załączenie oświetlenia awaryjnego w EN57-1386, w tym przypadku żarówki zapaliły się od razu, bez wcześniejszego mrugnięcia. Przypuszczam, że brak mrugnięcia jest w przypadku gdy maszynista załącza oświetlenie awaryjne celowo, a nie jak to było w EN57-1738, że podjęta została próba rozruchu przetwornicy oświetleniowej która ostatecznie jednak się nie udała z powodu awarii.
Dla uzupełnienia kolejny zeszłoroczny film, tym razem z prawidłowym odpaleniem świetlówek:
Przenośne światła końca pociągu z zasilaniem akumulatorowym
Zamontowane były na klasycznym sypialnym:
Prądnica tego wagonu:
Przejście między dwoma wagonami przedziałowymi 2 klasy, obecnie jest rarytasem spotkać połączone bezpośrednio ze sobą 2 wagony z zachowanym oświetleniem przejścia międzywagonowego:
W ramach uzupełnienia, zapłon świetlówki w EN71 z bliska:
Nagranie na którym słychać brzęczenie dławika zasilającego świetlówkę w innej sztuce EN71:
Po przedstawieniu rozruchu oświetlenia w klasycznej EN57/EN71, teraz dla odmiany jednostka z modyfikacjami. Jest to znana już EN57-1828, większość przedziałów pasażerskich ma stare oświetlenie 220V 500Hz AC, z wyjątkiem części skrajnych które mają nowe oświetlenie 110V DC. Na filmie widać jednoczesny rozruch obu systemów oświetlenia:
Widoczna na filmie klasyczna świetlówka 25W to Polamp z 1978 lub 1979, niestety po roku od P4 przetrwało niewiele Polampów:
EN57AKM-1116, jedna z 4 jednostek które w 2007 zostały poddane modernizacji w ramach której wymieniono czoła, wnętrze i wprowadzono modyfikacje w napędzie. Zamiast dotychczasowego rozruchu oporowego, zastosowano rozruch chopperowy dopasowany do silników prądu stałego LKa-470 o mocy 175kW (wiele oporowych EN57 przy naprawach także otrzymało te silniki, są one wzajemnie wymienne z oryginalnymi LKf-450 o mocy 145kW bez potrzeby modyfikacji aparatury oporowej). Niestety poza tymi czterema jednostkami nie zastosowano tej aparatury w innych egzemplarzach EN57. Z tego powodu awaria oznaczała unieruchomienie tzw. "Banana" na dłuższy czas. Dużo pieniędzy i czasu było potrzebne na produkcję unikalnych części zamiennych. Podjęto decyzję, że w ramach P4 silniki zostaną zmienione na asynchroniczne, a aparatura na taką samą jak w masie innych modernizacji EN57. Poza tym, wprowadzono wiele innych modyfikacji. W kwestii oświetlenia to pozostawiono je w postaci z 2007, zmieniono jedynie same świetlówki na takie o jednakowej barwie (przed P4 była mieszanka wszystkiego ze wszystkim).
Film z rozruchu oświetlenia, świetlówki są podgrzewane jak w wielu typowych układach elektronicznych na 230V 50Hz: