Pisk jest od dławików, zauważyłem, że w różnych jednostkach dławiki mają różną głośność, niektóre są cichsze, niektóre głośniejsze. Kwestia produkcji i zużycia w miarę czasu, tak jak się zdarzają oprawy świetlówkowe 220V 50Hz, łyżki i inne klasyki z głośno brzęczącymi dławikami, gdy inne są ciche. Sama przetwornica to warkot w tle. Jest wiele jednostek z przetwornicą główną wymienioną na statyczną, lecz prawie wszystkie jednostki z klasycznym oświetleniem mają przetwornicę oświetleniową wirową, na całą Polskę były jedynie pojedyncze jednostki z przetwornicą oświetleniową statyczną, jest to biały kruk. Prędzej wymieniano oświetlenie w całości na nowe z indywidualnymi przetwornicami na 110V DC. SKM całość oświetlenia kazała wymieniać jedynie w głębokich modernach czyli asynchrony, choppery (które teraz przerobiono na asynchrony) i pojedyncze oporowe jak EN57-1107, EN71-051, 048, 046 (obecnie 046 skrócono do trójczłona EN57 z powrotem i przerobiono na asynchrona takiego jak pozostałe 20 sztuk z ostatniego dużego przetargu) w dawniejszych czasach kiedy asynchrony były abstrakcją i za głęboką modernę uznawano samą wymianę wnętrza bez zmiany czoła i napędu. W obecnych czasach SKM podchodzi do sprawy na dwa sposoby, albo moderna wszystkiego z oświetleniem, czołem i napędem, albo rewizje nie wprowadzające drastycznych zmian, lecz kilka istotnych usprawnień jak drzwi na ciepły guzik, przebudowa dużego przedziału dla podróżnych z większym bagażem (ten na czole zajmowany w całości jako przedział służbowy) w taki sposób, że zostaje rozdzielony na mały przedział służbowy i na zawsze dostępną przestrzeń wielofunkcyjną z wieszakami na rowery i mocowaniem wózka inwalidzkiego. W przebudowanej części jak wiele razy przedstawiałem jest nowe oświetlenie z przekształtnikami na 110V DC, gdy cała reszta oświetlenia jest klasyczna, zasilana z przetwornicy wirowej. Oba systemy startują jednocześnie. Początkowo myślałem, że są ścisłe zależności między rozruchem starego, a nowego systemu i o ile przy prawidłowym starcie klasyki to wszystko działa, tak w przypadku gdy załączone zostanie oświetlenie awaryjne w oświetleniu klasycznym, to raz widziałem, że świeciły świetlówkami (same w sobie nie mają żarówek oświetlenia awaryjnego) wszystkie 4 nowe oprawy w ex kanarówie, innym razem tylko 1 z 4, a za trzecim razem żadna z nowych. Do tego jak w klasycznym oświetleniu są obwody 1/3 i 2/3, to gdy świeci tylko obwód 1/3 (zasilanie przetwornicy oświetleniowej z baterii gdy przetwornica główna nie pracuje), to w nowym oświetleniu mimo niezależnego zasilania też świeci się tylko 1 z 4 opraw. Oczywiście wraz z zapaleniem obwodu 2/3 to zapalają się pozostałe 3 nowe oprawy i w drugą stronę.
SKM jednak postanowiła wyłamać się z tej zasady, że albo full moderna, albo lekkie usprawnienia. EN57-969 mająca dotychczas klasyczne oświetlenie (od dłuższego czasu częściowo uszkodzone, gdyż świetlówki w całej jednostce świeciły znacznie słabiej niż w innych, kilka świetlówek świecących słabo z powodu zużycia jest dopuszczalnych, lecz gdy tak jest w całej jednostce to coś jest nie tak) właśnie poszła do ZNTK Mińsk Mazowiecki na rewizję P4. Czoło, napęd zostają jak były, lecz postanowiono oświetlenie wymienić w całości. Żeby nie było wątpliwości to niektórzy przewoźnicy jak Koleje Mazowieckie często praktykowali wymianę w czasie rewizji całego oświetlenia w oporowcach, wspomniane KM zmodyfikowały tak wiele egzemplarzy. W SKM zaś dotychczas ostatnim oporowcem który miał wymienione całe oświetlenie to był EN71-048 i odbyło to się w ramach P5. Wymiana oświetlenia w 969 przy okazji P4 jest niuansem jak na SKM. Do tego w pytaniach i odpowiedziach do przetargu na P4 pojawiły się takie zapisy:
14. OPZ Zakres prac obsługi poziomu P4 na EZT serii EN 57 nr 969 pkt I 8. – Czy Zamawiający dopuszcza, aby oświetlenie awaryjne było zasilane z napięcia 110 V.
Odp. Zamawiający nie wyraża zgody na taką zmianę.
W klasycznych kiblach jedyne występujące napięcia to 3000V, 110V i 220V 500Hz. Jedynie asynchrony mają jeszcze 3x400V dla sprężarki, 230V 50Hz do gniazdek i 24V które zasila albo tylko niektóre systemy jak sterowanie drzwiami, albo w pewnych egzemplarzach całkowicie przejmuje rolę 110V które w takiej sytuacji nie jest w ogóle wytwarzane przez przetwornicę. Jak w szczegółach będzie wyglądało to nowe oświetlenie w EN57-969 to nie mam pojęcia. Jednostka dopiero co pojechał do ZNTK MM. Jak wróci już zrobiona pod koniec grudnia lub na początku stycznia to dopiero będzie można więcej na ten temat powiedzieć.