Oświetlenie pojazdów kolejowych

Oświetlenie we wszelkiego typu pojazdach takich jak: samochody, autobusy, ciężarówki

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 22 listopada 2016, 15:05

EN57 z klasycznym świetlikiem:
Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 11237
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez slaweklampy » 22 listopada 2016, 15:10

Szkoda że ten napis nie jest podświetlany świetlówkami. Dość rzadko spotykany w innych pojazdach szynowych sposób montażu sygnałów dźwiękowych.
Spieszmy się zbierać stare lampy i radia, tak szybko odchodzą.
Avatar użytkownika
slaweklampy
 
Posty: 6069
Zdjęcia: 1766
Dołączył(a): 2 września 2009, 06:43
Lokalizacja: Pęplin

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 22 listopada 2016, 15:19

W niektórych SKM właśnie akurat świetlówki są:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 11237
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 23 listopada 2016, 13:45

Ostatnio porównywałem obecny stan wagonów oraz innych pojazdów które kiedyś uchwyciłem i doszedłem do wniosku, że obecnie nie ma już żadnych sprawnych wagonów PR i PKP IC z umywalnią. Kuszety 110Ac wszystkie odstawione, ostanie 5 sztuk sprawnych barów 113A (4 luxy na nowych wózkach i jeden klasyk: http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=13860 ) miało umywalnie już wcześniej zlikwidowane, reszta 113A z których część miała umywalnie jest skasowana lub gnije w krzakach. Zwykłych 111A i 112A z umywalniami też nie ma. Dla przypomnienia drzwi wejściowe do umywalni wyglądały tak:
Obrazek

Plafoniera dwupłomienna wewnątrz:
Obrazek

W tym wagonie jako oświetlenie przedsionka były świetlówki:
Obrazek

Obecnie przedziałówki z gołymi świetlówkami i często im towarzyszącymi plafonierami dwupłomiennymi w przedsionkach, stałych się bardzo rzadkie. Świetlówki w przedsionku jak na zdjęciu powyżej to ma wspomniany wcześniej ostatni bar 113A na klasycznych wózkach (w sali jadalnej niestety są halogeny). Wkrótce takie widoki będą już historią:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

EDIT:
Ten ostatni 113A na klasycznych wózkach od pół roku już nie jeździ.
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 11237
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 24 listopada 2016, 13:37

Dla przypomnienia trochę klasyki, 112A:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

111A:
Obrazek

110Ac:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

113A:
Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 11237
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 25 listopada 2016, 00:01

Wygrzebane na dysku wcześniej nie uploadowane zdjęcia tego ostatniego 113A na klasycznych wózkach, zdjęcie z zewnątrz z widocznym światłem świetlówek przez okno w drzwiach:
Obrazek

Widok na oprawę świetlówkową w przedsionku, zdecydowana większość 113A miała w przedsionku plafoniery dwupłomienne:
Obrazek

Jak mówiłem w sali jadalnej były halogeny, konkretnie z tego wagonu nie mam zdjęć tej części, więc pokażę zdjęcie z innej sztuki która miała tak samo zmodyfikowane wnętrze:
Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 11237
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez slaweklampy » 25 listopada 2016, 15:40

Te plafoniery mają klosze ze szkła, czy plastikowe?
Spieszmy się zbierać stare lampy i radia, tak szybko odchodzą.
Avatar użytkownika
slaweklampy
 
Posty: 6069
Zdjęcia: 1766
Dołączył(a): 2 września 2009, 06:43
Lokalizacja: Pęplin

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 26 listopada 2016, 01:12

Chodzi o klasyczne dwupłomienne czy te nowe w wagonie barowym? Te drugie szkło. Co do pierwszych to nie jestem pewien, choć to chyba jest szkło, jeśli by to był plastik, to dziwne, że nigdy nie trafiłem na klosze pożółkłe od UV.

Zróżowiała świetlówka w nowych oprawach oświetlenia mieszanego klasyczno-nowego jednostki EN57-1828:

Obrazek

Przy okazji, po roku od wkręcenia, nie ma śladu po Polampach 25W jakie były w tej jednostce.
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 11237
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 28 listopada 2016, 00:04

Henschel w odmianie przystosowanej do przewozu niepełnosprawnych, oświetlenie było tylko częściowo załączone, w przedsionkach i w korytarzu bocznym świeciła się tylko połowa świetlówek, a w przedziałach świeciły się tylko żarówki, naciskanie łącznika kołyskowego w przedziale nic nie dało, świetlówki pozostawały zgaszone:
Obrazek

Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 11237
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 30 listopada 2016, 00:25

Jakiś czas temu była dyskusja o sensowności zastosowania w plafonierach w WC jednostek EN57 żarówek na dwa różne napięcia, czyli 220V w przypadku żarówki oświetlenia głównego i 110V dla żarówki awaryjnej. Taki układ połączeń widać na schemacie instalacji oświetleniowej. Udało się zdobyć dowód bezpośrednio potwierdzający zastosowanie takiego rozwiązania, na żarówce oświetlenia głównego jest nadruk mówiący, że jest to żarówka na napięcie 230V (zdjęcie zrobione w EN57-1758 należącej do SKM):
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Przedwojenne EZT dla S-Bahn, Berlin z których część trafiła po wojnie do trójmiejskiej SKMki, miały oświetlenie w postaci żarówek 110V. W tych EZT instalacja była podzielona tak, że jeden obwód był zasilany tylko podczas pracy przetwornicy, a drugi podczas zasilania z akumulatorów. Efekt jest taki, że przy przejeździe przez izolator zapadają na chwilę ciemności, gdyż w obwodzie akumulatorowym znajdują się pojedyncze słabe żarówki i to oświetlenie bardziej pełni rolę awaryjnego.
Widać to od 1:08:



W czechosłowackich EZT serii 460 i 560 zastosowano taki patent, że podświetlenie stopni świeci się tylko, gdy maszynista lub kierownik ustawi przełącznik drzwi w pozycję otwarte (w porównaniu EN57 to drzwi się otworzą dopiero gdy dodatkowo pasażer pociągnie klamkę drzwi):

Ostatnio edytowano 3 stycznia 2017, 07:46 przez trojmiejski, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 11237
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Oświetlenie w motoryzacji

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości