Oświetlenie pojazdów kolejowych

Oświetlenie we wszelkiego typu pojazdach takich jak: samochody, autobusy, ciężarówki

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 7 grudnia 2016, 22:51

ED72 czyli wraz z ED73 najmłodszy członek rodziny EN57. O ile EN71 różni się od EN57 tylko ilością członów, tak ED72 poza czteroczłonowością dodatkowo różni się wieloma innymi szczegółami. Między innymi przestrzeń pasażerska całego członu ra jest wykonana w standardzie 1 klasy z odpowiednimi wygodnymi fotelami w układzie 2+1. Ta przestrzeń w większości ED72 wyróżnia się też pod względem oświetleniowym, gdyż zamiast klasycznych opraw 25W zastosowano oprawy 25W wpuszczone w sufit. Pierwsze ED72 mają klasyczne oprawy we wszystkich członach, a ostatnia ED72-021 ma oprawy wpuszczone w sufit we wszystkich członach. Sfotografowana jednostka to ED72-012 która reprezentuje standard większości ED72 czyli oprawy wpuszczone w sufit w członie ra (1 klasa) i klasyczne w pozostałych członach (2 klasa). Na początek pierwszy za kabiną przedział 1 klasy który zależnie od kierunku jazdy może służyć też jako kanarówa:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Kolejny przedział
Obrazek

Obrazek

Przedsionek wejściowy:
Obrazek

Obrazek

Człon silnikowy 2 klasy:
Obrazek

Choć oba główne przedziały pasażerskie w członie rb nie różnią się znacząco od odpowiedników w zwykłej EN57, to różnica jest w aranżacji przedziału skrajnego czyli tzw. kanarówy. W zwykłej EN57 jest to przestrzeń dla podróżnych z większym bagażem. W ED72 zaaranżowano tam schowek na potrzebę gastronomi. Ten schowek wyraźnie pomniejsza kanarówę i wystąpiła konieczność umieszczenia jednej z opraw świetlówkowych poprzecznie. Nigdzie indziej nie spotkałem się z poprzecznym ułożeniem klasycznej oprawy 25W:
Obrazek

Obrazek

Sam schowek jest oświetlony dwoma plafonierami żarowymi załączanymi łącznikiem kołyskowym. Oczywiście w momencie pojawienia się w tym przedziale, to żarówki były wyłączone i w następnej kolejności sam je załączyłem. Widać też dysproporcję w mocy żarówek:
Obrazek

Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 11237
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 10 grudnia 2016, 11:41

Była klasyczna ED72 to czas na asynchrona ED72A:
Obrazek

Ozdobne rzęsy przy reflektorach:
Obrazek

1 klasa:
Obrazek

Obrazek

Przejście międzyczłonowe, większość asynchronów ma stale świecące diody, a napęd drzwi jest elektryczny. Tutaj napęd drzwi jest pneumatyczny, oświetlenie żarowe które włącza się tylko przy otwartych drzwiach:
Obrazek




2 klasa:
Obrazek

Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 11237
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 12 grudnia 2016, 18:19

W pierwszym poście na tej stronie zapomniałem dać zewnętrzny widok ED72-012:
Obrazek

Zdjęcie oprawy 25W wpuszczanej w sufit bez szybki:
http://www.garnek.pl/mkseba/31886487/ed72-009

ED72 z wyjątkiem 021 mają w kabinie plafonierę z mlecznym kloszem i oprawę świetlówkową 40W 110V znaną z EW58 która poza innym układem zasilającym jest identyczna z oprawami ze 105Na. ED72-021 i ED73-001 też mają w kabinie kombinację żarówka+świetlówka, tyle, że obie oprawy są wpuszczone w sufit, tak jak wpuszczone w sufit są wszystkie oprawy w przedziałach pasażerskich tych dwóch jednostek:
http://www.garnek.pl/rogonon/31718447/ed73-001

Wspominałem, że większość ED72 ma oprawy wpuszczane w sufit w 1 klasie, a klasyczne oprawy w 2 klasie, gdy pierwsze ED72 miały wszędzie klasyczne oprawy, a ED72-021 wszędzie wpuszczane. Krótko przed wyjazdem z Krakowa trafiłem na ED72-002 która jest właśnie przykładem tych pierwszych egzemplarzy posiadających tylko klasyczne oprawy:
Obrazek

Wnętrze 1 klasy:
Obrazek

Obrazek

Co ciekawe tę jednostkę na przełomie 2008/2009 dorwałem w Gdyni:
Obrazek

Kolejną ciekawostką jest to, że EN71 mają osobne wyłączniki szybkie w obu członach silnikowych, podczas gdy ED72 mają tylko w członie silnikowych sa:
Obrazek

Wyłącznik szybki jest w tej zaznaczona skrzyni:
Obrazek

Jak widać w członie sb nie ma wyłącznika szybkiego:
Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 11237
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez slaweklampy » 12 grudnia 2016, 19:18

Zastosowanie jednego wyłącznika szybkiego wymagałoby przeciągania przewodów obwodu głównego między członami EN71. Przewody mogły by być narażone na uszkodzenia.
Spieszmy się zbierać stare lampy i radia, tak szybko odchodzą.
Avatar użytkownika
slaweklampy
 
Posty: 6069
Zdjęcia: 1766
Dołączył(a): 2 września 2009, 06:43
Lokalizacja: Pęplin

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 12 grudnia 2016, 19:30

Też swego czasu zdziwiłem się nieobecnością skrzyni WS w członie sb ED72, lecz jak widać zdjęcie mówi samo za siebie.

Wagon 168A czyli modernizacja starego Y-ka dokonana przez Newag w wyniku której wagon przedziałowy został przerobiony na wagon bezprzedziałowy przystosowany do przewozu niepełnosprawnych:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Widać oczka diodowe:
Obrazek

Analogiczna modernizacja Pesy z oświetleniem w całości świetlówkowym:
Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 11237
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 14 grudnia 2016, 19:35

Restauracyjny Bautzen89:
Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 11237
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 17 grudnia 2016, 00:29

Wagon 2 klasy Bautzen91 zmodernizowany przez Newag, którym jechałem do Krakowa i z powrotem:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Większość modern na takim poziomie zaawansowania otrzymywała indywidualne lampki do czytania nad każdym siedzeń. Ta moderna jako jedna z wcześniejszych takich lampek nie ma:
Obrazek

Sterowanie oświetleniem za pomocą pokrętła, zamiast jak w późniejszych modernach przyciskami:
Obrazek

Obrazek

Inny wagon w tym składzie, główne oświetlenie korytarza to świetlówki, lecz dodatkowo jeszcze zamontowano jako podświetlenie podłogi paski diodowe:
Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 11237
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez slaweklampy » 17 grudnia 2016, 12:27

Kolejna siódemka, tym razem EU07-1512, przed modernizacją w ZNLE Gliwice nosiła oznaczenie EU07-475, wyprodukowana została w 1988 roku.

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Spieszmy się zbierać stare lampy i radia, tak szybko odchodzą.
Avatar użytkownika
slaweklampy
 
Posty: 6069
Zdjęcia: 1766
Dołączył(a): 2 września 2009, 06:43
Lokalizacja: Pęplin

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 17 grudnia 2016, 13:45

Pesa Acatus Plus, dwa warianty długościowe, EN99 czyli dwuczłon:
Obrazek

Obrazek

Trójczłon EN64:
Obrazek

Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 11237
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez slaweklampy » 17 grudnia 2016, 14:08

Kamery ma zainstalowane w środku. :lol: :P
Spieszmy się zbierać stare lampy i radia, tak szybko odchodzą.
Avatar użytkownika
slaweklampy
 
Posty: 6069
Zdjęcia: 1766
Dołączył(a): 2 września 2009, 06:43
Lokalizacja: Pęplin

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Oświetlenie w motoryzacji

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości