przez MRP200 » 25 stycznia 2017, 21:26
MPK Poznań posiada kilka tramwajów dwukierunkowych. Wykorzystywane są w sytuacjach, kiedy z powodu remontów bądź przebudowy torowiska czy rozjazdu odcinek linii z jednej strony jest odcięty od pozostałej części. Wtedy na taki odcinek puszcza się tramwaje dwukierunkowe, które kursują wahadłowo. Jeżeli taki "odcięty" odcinek jest krótki, do 2-3 przystanków, wtedy po obu torach naprzemiennie kursują dwa takie tramwaje. Jeżeli dotyczy to dłuższego odcinka, wtedy na końcu montuje się tymczasowy rozjazd, który umożliwia przejazd tramwaju na sąsiedni tor. Aktualnie do tego celu używa się rozjazdu nakładkowego zbudowanego na bazie szyn blokowych. Szyna blokowa nie posiada charakterystycznej szyjki, przez co jest znacznie niższa. Sam rozjazd nakładkowy niejako nakłada się na istniejący tor (stąd nazwa nakładkowy), wymaga to tylko wylania wcześniej płyty betonowej równo z główką istniejących szyn. Dzięki temu unika się operacji przecinania istniejących szyn, a potem wykonywania prac spawalniczych, celem połączenia tego w całość. Oczywiście nad takim rozjazdem, trzeba na przewodach trakcyjnych należy wywiesić odcinek drutu jezdnego, który zapewni zasilanie dla przejeżdżającego tramwaju.