EN57ALd, jednostki z tej serii oraz z bliźniaczej serii EN57ALc są prawdopodobnie pierwszymi modernizacjami z silnikami asynchronicznymi wyposażonymi w oświetlenie full LED, wcześniejsze asynchrony miały oświetlenie mieszane świetlówkowo-ledowe, a oświetlenie full LED to otrzymały tylko wybrane jednostki oporowe (EN57-969 i słoweńskie jamniki):
Przeglądając zrobione jesienią zdjęcia zauważyłem, że większość zmodernizowanych byków z serii 201Eo ma układ świateł taki jak opisane wcześniej EN57FPS czyli zarówno górne i dolne światła są zdublowane przez zastosowanie jednocześnie halogenów i LEDów:
Z jakiegoś powodu brakowało jednego z dwóch LEDów z trzonkiem Ba15d, z tego powodu nic się nie świeciło po włączeniu trybu 0 (drugi LED to oświetlenie awaryjne uruchamiane centralnie):
Modernizacja wagonu według projektu typowego dla lat 90-tych, oprawa w przedziale. Przekształtniki starego typu, piszczące przy rozruchu świetlówki. Wagon posiada system redukcji oświetlenia przy zbyt niskim napięciu, gaśnie wtedy jedna ze świetlówek. Zazwyczaj do takiej sytuacji dochodzi przy zasilaniu bateryjnym gdy baterie są zdechłe, lecz miałem okazję zaobserwować zadziałanie tego systemu po przełączeniu się na zasilanie prądnicowe, podczas powolnego rozruchu składu gdy moment przełączenia zasilania nastąpił przy zbyt małych obrotach prądnicy (stałoprądowa PW 114d-03). Później już nie zaobserwowałem takiej sytuacji gdyż każdy kolejny rozruch był dynamiczny więc przy podobnej zwłoce w przełączeniu z baterii na prądnicę, to moment przełączenia następował już przy znacznych obrotach prądnicy:
trojmiejski napisał(a):Modernizacja wagonu według projektu typowego dla lat 90-tych, oprawa w przedziale. Przekształtniki starego typu, piszczące przy rozruchu świetlówki. Wagon posiada system redukcji oświetlenia przy zbyt niskim napięciu, gaśnie wtedy jedna ze świetlówek. Zazwyczaj do takiej sytuacji dochodzi przy zasilaniu bateryjnym gdy baterie są zdechłe, lecz miałem okazję zaobserwować zadziałanie tego systemu po przełączeniu się na zasilanie prądnicowe, podczas powolnego rozruchu składu gdy moment przełączenia zasilania nastąpił przy zbyt małych obrotach prądnicy (stałoprądowa PW 114d-03). Później już nie zaobserwowałem takiej sytuacji gdyż każdy kolejny rozruch był dynamiczny więc przy podobnej zwłoce w przełączeniu z baterii na prądnicę, to moment przełączenia następował już przy znacznych obrotach prądnicy:
Takie zjawisko występuje, jeżeli wagon wyposażone jeszcze w typową prądnicę prądu stałego posiada jednocześnie starego typu regulator napięcia w wersji elektromechanicznej (np. AROW lub ARN). W tych regulatorach po załączeniu wyłącznika zwrotnego prądnicy (wyłącznik łączący prądnicę z akumulatorami) w obwód zasilania oświetlenia włączane były dodatkowe rezystory. W ten sposób można było efektywniej wykorzystać prądnicę do ładowania akumulatorów, a jednocześnie ograniczało się nadmierne wahania napięcia w instalacji oświetleniowej (napięcie podczas ładowania baterii może dochodzić do 30 V).
trojmiejski napisał(a):Przeglądając zrobione jesienią zdjęcia zauważyłem, że większość zmodernizowanych byków z serii 201Eo ma układ świateł taki jak opisane wcześniej EN57FPS czyli zarówno górne i dolne światła są zdublowane przez zastosowanie jednocześnie halogenów i LEDów:
Podobnie ma lokomotywa Skoda 163.
Spieszmy się zbierać stare lampy i radia, tak szybko odchodzą.
Z dopuszczonych w Polsce lokomotyw produkcji czechosłowackiej to nie tylko tyrystory serii 163 mają taki układ świateł, z elektryków lokomotywy serii 130 tak mają, z diesli seria 754 tak ma:
Egzemplarze dopuszczone w Czechach, lecz niedopuszczone w Polsce mają górny reflektor LEDowy: http://www.wgk.cal.pl/details.php?image_id=21653 Tam normy są inne i oryginalnie stosowano rozwiązanie w którym silne światło zapewniał górny reflektor, a w dolnych reflektorach siedziały słabe żarówki. Nie tylko w wyposażeniu, lecz i w sposobie używania świateł jest różnica, w Czechach za dnia wystarczy, że są zapalone tylko te dolne słabe żarówki, a górny reflektor nie musi być zawsze włączony, lecz tylko w razie potrzeby. Dobrze to widać na tym filmie, gdzie górne reflektory (dwa reflektory halogenowe obok siebie) są zapalane przed wjazdem do tunelu, a po wyjeździe gaszone:
Dla porównania żarówka z reflektora naszej stonki:
SKM ogłosiła przetargi na naprawy P4 w ramach których wybrane jednostki zostaną poddane pełnej LEDyzacji z wykorzystaniem opraw LED 24V. Przykładowo jeden z tych przetargów zakłada LEDyzację EN57-1107 czyli jednostki która w 2005 miała przeprowadzoną naprawę główną w ramach której oświetlenie zmieniono na oparte na świetlówkach 30W zasilanych z indywidualnych przekształtników. Inny przetarg zbiorczo obejmuje P4 z LEDyzacją dla jednostek EN71-035, 040 oraz EN57-1052, 1115, 1122, 1738, 1757 (w tym przetargu jest jeszcze uwzględniona EN71-047 lecz ona wyjątkowo ma zachować oryginalne oświetlenie główne, jedynie w maszynach drzwiowych będą nowe lampki LED oświetlające wejścia). 035, 1115, 1122, 1757 są charakterystyczne z powodu posiadania opraw samoróbek w kanarówach przebudowanych podczas poprzedniej P4. 1052 zaś również ma przebudowane kanarówy, lecz zamiast samoróbek zastosowano nowe oprawy na świetlówki PL zasilane 110V DC. Reszta oświetlenia to oryginalne oprawy na świetlówki 25W, lecz w tej jednostce, jako jedynej w taborze SKM, klasyczne oprawy są zasilane przez statyczną przetwornicę oświetleniową 110V -> 220V 500Hz zamiast przez wirową (co jest zauważalne, gdyż się nie psuje i świetlówki świecą stabilnie, przy wirowych często regulatory napięcia są rozwalone i świetlówki drżą). Póki jeszcze te jednostki nie zostały odstawione, uwieczniłem ich obecny stan, EN71-035: