WOS60 napisał(a):Skąd taki wzrost popularności neonów? Przecież nie tak dawno wymieniano reklamy neonowe na bardziej oszczędne kasetony i ledy.
Co do efektywności diod elektroluminescencyjnych powiedziano wiele, i oczywiście są efektywnymi przetwornikami prądu na światło. Używamy ich oczywiście do oświetlania pracowni produkcyjnej, Choć niestety już dwie oprawy liniowe ELGO/Brilux trafiły do reklamacji

Tym niemniej porównanie zużycia energii reklamy kasetonowej i neonowej jest dosyć trudne. Dlaczego? Postaram się wyjaśnić.
W wypadku reklamy neonowej z reguły się dąży do wyeksponowania rur jarzeniowych, czyli źródeł światła, i nie ukrywa ich się pod licem, poza jakimiś specyficznymi przypadkami.
W wypadku reklamy LED jest dokładnie odwrotnie.
Nie stosuje się tu samych struktur półprzewodnikowych ze względu na silnie ukierunkowany strumień światła i związane z tym możliwe olśnienie. W konstrukcji kasetonu ogromną role odgrywa więc lico, które jest oświetlane od spodu. Strata światła na licu to 40-60% strumienia, jeszcze więcej jak ktoś użyje diod białych, a lico jest barwne. W budowie reklamy kasetonowej nie używa się też samych diod świecących, ale gotowych modułów zawierających diodę, regulator prądu i dyfuzor optyczny. Strata światła na dyfuzorze to około 10% strumienia. Ostatnim elementem jest regulator prądu. Najczęściej jest to, o zgrozo, zwykły rezystor! Liniowe źródło prądowe pojawia się tylko w modułach LED najlepszych producentów, ale to nadal jest regulator liniowy o sprawności 40-60%. Impulsowych źródeł prądowych w tym segmencie rynku się nie stosuje. I jeszcze kwestia oszczędności. W hurtowniach sprzedających materiały do produkcji reklam 80% obrotu robi się na NAJTAŃSZYCH, chińskich, modułach LED. Jakie są tam struktury, o jakiej wydajności i trwałości nie chcę nawet wiedzieć.
Elementem wspólnym pojawiającym się zarówno w reklamie neonowej jak i LED są zasilacze elektroniczne SMPS, o sprawnościach energetycznych przekraczających 80%. Oczywiście zasilacze do LED i neonów różnią się napięciami i prądami ale generalnie ich budowa jest obecnie zbliżona. W wypadku neonów wewnętrznych coraz częściej się je stosuje zamiast dużych, ciężkich, energochłonnych i kosztownych transformatorów rozproszeniowych o sprawności około 60%. Trafa rozproszeniowe okazują się jednak bezkonkurencyjne w wypadku dużych neonów zewnętrznych, przez pracę na niskiej częstotliwości sieciowej.
Powrót mody na neony w ostatnich latach stał się faktem, trudno dociekać czemu tak się dzieje. To najprawdopodobniej hipsterska moda na industrial, na tzw. oldfashion, na dorobek spuścizny minionych dziejów, jak i po prostu chęć wyróżnienia się z tłumu na tle setek innych reklam kasetonowych.
Maciek.