Spacer po jednostce z dokładnym opisem poszczególnych elementów, w odróżnieniu od EN57 sterowanie oświetleniem nie znajduje się w kabinie, lecz w osobnej szafce elektrycznej w przedsionku wejściowym członu skrajnego będącego jednocześnie członem napędowym (podobnie trochę jak w EW58 z tą różnicą, że tutaj w członie skrajnym jest komplet osprzętu, a EW58 miały w członach skrajnych elementy napędu, lecz przetwornica główna, pantografy i sprężarka były w środkowym członie doczepnym), w tej szafce znajduje się też sterowanie ogrzewaniem. Ogólnie to te jednostki były przeznaczone do jazdy w konfiguracji czteroczłonowej (później skrócone do trójczłonów), oba człony człony skrajne mają własne kompletne szafki z sterowaniem ogrzewaniem i oświetleniem, lecz doczepne człony środkowe mają jedynie odrębne sterowanie ogrzewaniem, zasilanie oświetlenia jest brane z członu skrajnego więc łącznik wielopozycyjny w szafie elektrycznej członu skrajnego steruje jednocześnie oświetleniem w członie w którym się znajduje i w najbliższym członie doczepnym. Widać to na filmie jak w szafie członu doczepnego brakuje łącznika.
Od 21:13 widać rozruch świetlówek, zapalają się w sposób typowy dla układu z klasycznym zapłonnikiem:
Na tym filmie dobrze widać efekt stroboskopowy:
Co ciekawe w później produkowanej udoskonalonej wersji oznaczonej 452 (EM475.2) zastosowano oprawy świetlówkowe z indywidualnymi przekształtnikami na 48V, do tego w 452 każdy człon ma odrębne sterowanie oświetleniem i zestaw baterii (w 451 w związku z opisaną powyżej zależnością zasilania członów środkowych od skrajnych, w członach środkowych nie było baterii). Prototypowe jednostki EM475.0 miały jeszcze inne rozwiązanie oświetlenia, tam prócz głównej przetwornicy 3x380V 50Hz była jeszcze odrębna przetwornica oświetleniowa 220V 100Hz, a zamiast samych świetlówek 20W była mieszanka 20W i 25W. Po jazdach testowych zostały zgłoszone uwagi i uznano, że w seryjnych EM475.1 nie będzie odrębnej przetwornicy oświetleniowej i świetlówek będą zasilone prądem o częstotliwości 50Hz.
Prócz czechosłowackich jednostek, innym przykładem EZT ze świetlówkami zasilanymi 50Hz są jednostki serii 412/416 wyprodukowane w ZSRR dla Kolei Jugosłowiańskich JŽ, obecnie używane przede wszystkim przez Koleje Serbii ŽS. Na tym filmie widać w niektórych ujęciach wyraźny stroboskop generowany przez świetlówki:
Wracając na nasze podwórko, EN57-1757 świeżo zledyzowana w ramach naprawy poziomu P4 wykonanej przez SPS Piotr Mieczkowski, w odróżnieniu od ZNTK MM zamiast odrębnych opraw LED zastosowano rozwiązanie z linią centralną:








Dla przypomnienia, EN57-1757 to jest ta jednostka która miała w przebudowanych kanarówach oprawy samoróbki na świetlówki 20W/18W w układzie z oryginalnym dławikiem dla rur 25W, to w tej jednostce zrobiłem to zdjęcie dławika:


Pytanie też co zrobiono z oświetleniem WC po P4? Zostawiono oryginalną kabinę WC która w warunkach SKM była zamknięta więc nie mogłem sprawdzić. Od wyjazdu z fabryki do tej P4 cały czas była oryginalna plafoniera żarowa. Dla porównania w jednostkach po Mińsku zrobiono tak, że EN57-969 otrzymała LEDy we wszystkich przedziałach z wyjątkiem kabiny WC gdzie wstawiono klasyczną plafonierę żarową (piszę wstawiono gdyż ta jednostka między ledyzacją, a którąś z wcześniejszych NR lub NG chyba miała oprawę na świetlówkę 2D lub kołową, więc jeśli się nie mylę to ta plafoniera "powróciła" zamiast być cały czas), zaś 1107, 1120 i EN71-038 mają całą kabinę WC wymienioną na nową, większą z oświetleniem LED. Oczywiście tutaj P4 wykonywał kto inny (Mieczkowski) więc 969 nie jest punktem odniesienia.
Tak wyglądała ta plafoniera w 1757 przed P4:
