Oświetlenie pojazdów kolejowych

Oświetlenie we wszelkiego typu pojazdach takich jak: samochody, autobusy, ciężarówki

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 6 września 2018, 16:33

Kolejny z bardzo nielicznych przypadków pojazdów z zasilaniem świetlówek prądem o częstotliwości 50Hz czyli czechosłowackie jednostki serii 451 (oryginalnie oznaczone EM475.1). Te jednostki jako przetwornicę główną mają alternator trójfazowy 3x380V 50Hz, z tej instalacji zasilane jest nie tylko oświetlenie w postaci świetlówek 20W lecz także inne odbiorniki jak silnik sprężarki oraz prostowniki ładujące baterie (podobnie rozwiązano to w radzieckich jednostkach ER2R z tą różnicą, że zastosowano tam klasyczne żarówki 220V w oświetleniu). Na tym filmie w czasie 10:58 widać zespół sprężarki, a w następnym ujęciu widoczna jest wspomniana przetwornica główna i wymienione odbiorniki prądu przemiennego, w tym oświetlenie:



Spacer po jednostce z dokładnym opisem poszczególnych elementów, w odróżnieniu od EN57 sterowanie oświetleniem nie znajduje się w kabinie, lecz w osobnej szafce elektrycznej w przedsionku wejściowym członu skrajnego będącego jednocześnie członem napędowym (podobnie trochę jak w EW58 z tą różnicą, że tutaj w członie skrajnym jest komplet osprzętu, a EW58 miały w członach skrajnych elementy napędu, lecz przetwornica główna, pantografy i sprężarka były w środkowym członie doczepnym), w tej szafce znajduje się też sterowanie ogrzewaniem. Ogólnie to te jednostki były przeznaczone do jazdy w konfiguracji czteroczłonowej (później skrócone do trójczłonów), oba człony człony skrajne mają własne kompletne szafki z sterowaniem ogrzewaniem i oświetleniem, lecz doczepne człony środkowe mają jedynie odrębne sterowanie ogrzewaniem, zasilanie oświetlenia jest brane z członu skrajnego więc łącznik wielopozycyjny w szafie elektrycznej członu skrajnego steruje jednocześnie oświetleniem w członie w którym się znajduje i w najbliższym członie doczepnym. Widać to na filmie jak w szafie członu doczepnego brakuje łącznika.



Od 21:13 widać rozruch świetlówek, zapalają się w sposób typowy dla układu z klasycznym zapłonnikiem:



Na tym filmie dobrze widać efekt stroboskopowy:



Co ciekawe w później produkowanej udoskonalonej wersji oznaczonej 452 (EM475.2) zastosowano oprawy świetlówkowe z indywidualnymi przekształtnikami na 48V, do tego w 452 każdy człon ma odrębne sterowanie oświetleniem i zestaw baterii (w 451 w związku z opisaną powyżej zależnością zasilania członów środkowych od skrajnych, w członach środkowych nie było baterii). Prototypowe jednostki EM475.0 miały jeszcze inne rozwiązanie oświetlenia, tam prócz głównej przetwornicy 3x380V 50Hz była jeszcze odrębna przetwornica oświetleniowa 220V 100Hz, a zamiast samych świetlówek 20W była mieszanka 20W i 25W. Po jazdach testowych zostały zgłoszone uwagi i uznano, że w seryjnych EM475.1 nie będzie odrębnej przetwornicy oświetleniowej i świetlówek będą zasilone prądem o częstotliwości 50Hz.

Prócz czechosłowackich jednostek, innym przykładem EZT ze świetlówkami zasilanymi 50Hz są jednostki serii 412/416 wyprodukowane w ZSRR dla Kolei Jugosłowiańskich JŽ, obecnie używane przede wszystkim przez Koleje Serbii ŽS. Na tym filmie widać w niektórych ujęciach wyraźny stroboskop generowany przez świetlówki:



Wracając na nasze podwórko, EN57-1757 świeżo zledyzowana w ramach naprawy poziomu P4 wykonanej przez SPS Piotr Mieczkowski, w odróżnieniu od ZNTK MM zamiast odrębnych opraw LED zastosowano rozwiązanie z linią centralną:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Dla przypomnienia, EN57-1757 to jest ta jednostka która miała w przebudowanych kanarówach oprawy samoróbki na świetlówki 20W/18W w układzie z oryginalnym dławikiem dla rur 25W, to w tej jednostce zrobiłem to zdjęcie dławika:
Obrazek

Obrazek

Pytanie też co zrobiono z oświetleniem WC po P4? Zostawiono oryginalną kabinę WC która w warunkach SKM była zamknięta więc nie mogłem sprawdzić. Od wyjazdu z fabryki do tej P4 cały czas była oryginalna plafoniera żarowa. Dla porównania w jednostkach po Mińsku zrobiono tak, że EN57-969 otrzymała LEDy we wszystkich przedziałach z wyjątkiem kabiny WC gdzie wstawiono klasyczną plafonierę żarową (piszę wstawiono gdyż ta jednostka między ledyzacją, a którąś z wcześniejszych NR lub NG chyba miała oprawę na świetlówkę 2D lub kołową, więc jeśli się nie mylę to ta plafoniera "powróciła" zamiast być cały czas), zaś 1107, 1120 i EN71-038 mają całą kabinę WC wymienioną na nową, większą z oświetleniem LED. Oczywiście tutaj P4 wykonywał kto inny (Mieczkowski) więc 969 nie jest punktem odniesienia.
Tak wyglądała ta plafoniera w 1757 przed P4:
Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 9 września 2018, 21:19

TGV Duplex:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Wagon barowy:
Obrazek

Obrazek

Wewnątrz siedzi zwykła żarówka mleczna:
Obrazek

Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 14 września 2018, 22:02

Piętrowy EZT serii Z 24500 należący do SNCF:
Obrazek

Obrazek

Dolny pokład 2 klasy:
Obrazek

Schody na górny:
Obrazek

Przedsionki są oświetlone mieszaniną halogenów i ich ledowych zamienników:
Obrazek

Górny pokład:
Obrazek

Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 21 września 2018, 22:53

Przedstawiany kiedyś 111A o numerze 51 51 20-71 133-5 nie jest jedynym starym wagonem UIC Y po chałupniczej ledyzacji. W podobny sposób zmodyfikowano oświetlenie w jedynce 112A o numerze 51 51 19-70 680-9:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Dla porównania stare zdjęcia tamtej dwójki:
trojmiejski napisał(a):Zledyzowany stary 111A:
Obrazek

Obrazek

Obrazek


Swoją drogą to później jak ogarnę RAWy to mogę uploadować zdjęcie z przejazdem 31WE przy długim naświetlaniu. Widać na nim dlaczego na filmach reflektory LED w EZT, lokomotywach i innych pojazdach Newagu mrugają w charakterystyczny sposób. O ile tanie lampki choinkowe ze stroboskopem mają równą długość impulsu światła i przerwy między kolejnymi impulsami, to w reflektorach 31WE i innych impuls światła jest krótszy niż przerwa między impulsami. Dopiero przy długim naświetlaniu pojazdu w ruchu widać poszczególne impulsy i przerwy między nimi.
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez amisiek » 22 września 2018, 12:35

Świetne materiały. Zwłaszcza ten o czechosłowackiej jednostce. Bardzo dobrze widać różnice technologiczne w stosunku do polskich kibelków.
Lubię dobre światło.
Avatar użytkownika
amisiek
Site Admin
 
Posty: 8991
Zdjęcia: 1887
Dołączył(a): 12 stycznia 2010, 23:01

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 22 września 2018, 14:44

Te jednostki dodatkowo jeszcze różnią się na plus względem naszych EN57 pod tym względem, że są wyposażone w układ hamowania elektrodynamicznego. Samoczynny rozruch jest zbliżony, na nastawniku są pozycje odpowiadające kiblowym 0, P, S, R plus pozycje z bocznikami, zaś sterowanie jest podobne (jak się chce zejść w dół z R na S to trzeba wpierw zejść na 0 i dopiero wtedy wybrać S) z perspektywy maszynisty (choć są różnice w dalszych układach, w EN57 wał kułakowy kręci się tylko w jedną stronę i przy schodzeniu z boczników na 0 jest niewiele kliknięć gdy wał przechodzi przez ostatnie pozycje w celu wykonania pełnego obrotu, odpowiednio z S na 0 jest więcej kliknięć gdyż wał ma dłuższą drogę do pokonania, zaś w 451 słychać jak wał hałasuje jak szalony zarówno gdy schodzi się z S na 0 i z B na 0). Różnicą jest hamowanie elektrodynamiczne. Pierwotnie te jednostki miały dwa stopnie hamowania elektrodynamicznego, potem przerobiono tak, że dodano trzeci stopień hamowania. Na nastawniku w przeciwną stronę niż pozycje rozruchowe są pozycje hamowania. Pozycje hamowania są na nastawniku dwie, pierwszy i drugi stopień załącza się ręcznie, zaś trzeci stopień jest załączany samoczynnie, gdy na nastawniku jest ustawiona druga pozycja hamowania i w trakcie hamowania na drugim stopniu prędkość się obniży do około 68km/h.
Dość intuicyjnie pracę układu napędowego widać na tych filmach, gdy widać jak maszynista operuje nastawnikiem, jak się zapalają kontrolki na pulpicie plus dźwięki wału kułakowego który w tych jednostkach jest w szafie elektrycznej za kabiną:









Opis jednostek po czesku jest tutaj:
http://www.prototypy.cz/?rada=451
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 25 września 2018, 14:43

Oświetlenie zledyzowanych EN57 w akcji, EN57-1107 po P4 wykonanym przez ZNTK MM:
Obrazek

EN57-1757 po P4 wykonanym przez Mieczkowskiego:
Obrazek

Obrazek

Się okazało, że w WC też są LEDy zamiast dziwnych kombinacji z żarówkami jak w 969:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Swoją drogą Mieczkowski odkupił od PRów oba ostatnie zestawy typu Bipa, zamierza im przeprowadzić naprawę główną z przywróceniem do stanu oryginalnego pod względem malatury i wnętrza (trudno mówić o konkretach gdyż na razie jest to pierwsza deklaracja i jeszcze minie jakiś czas zanim faktycznie coś ruszy w tym temacie, przypuszczam, że oświetlenie będzie zostawione jak było) i użyczać te wagony innym podmiotom w celu eksploatacji w składach retro.
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 3 października 2018, 23:44

W pojazdach Newagu światła na nagraniach pulsują w charakterystyczny sposób:



Zrobiłem zdjęcie z długim czasem naświetlania na którym widać odpowiedź dlaczego tak pulsują, impulsy światła są krótsze niż przerwy między poszczególnymi impulsami:
Obrazek

Zbliżenie:
Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 22 października 2018, 10:34

Otwarty klosz plafoniery w kabinie eksponatu muzealnego SN52:
Obrazek

Obrazek

Stadler Flirt ER75 Kolei Mazowieckich:
Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez slaweklampy » 22 października 2018, 16:21

Ciekawe czy w oryginale miał górny reflektor.
Spieszmy się zbierać stare lampy i radia, tak szybko odchodzą.
Avatar użytkownika
slaweklampy
 
Posty: 6044
Zdjęcia: 1766
Dołączył(a): 2 września 2009, 06:43
Lokalizacja: Pęplin

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Oświetlenie w motoryzacji

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości